Moet ik premieontwikkelingen werkelijk bewaken in het kader van de nazorg?

Robin van Beem: ‘Niet alleen naar de sector wijzen.’

(door Robin van Beem, Polis Advocaten) Op grond van de Wft heeft u niet veel verplichtingen in het kader van de nazorg. Met name dat u klanten moet informeren (dus niet adviseren!) als er tijdens de looptijd wezenlijke wijzigingen optreden in de informatie die u de klant bij het geven van uw advies hebt verstrekt om hem in staat te stellen het product goed te kunnen beoordelen. Dus het gaat om situaties dat de polisvoorwaarden wijzigen, of de wetgeving die op het product van toepassing is. Dat tijdens de looptijd de premie van vergelijkbare producten lager is geworden dan de premie die uw klant betaalt, is niet een dergelijke wezenlijke wijziging.

Maar mogelijk moet u uw klant daar wel over inlichten op grond van het burgerlijk recht. Wat u tijdens de
looptijd van een verzekering moet doen voor de klant, hangt af van de afspraken die u daarover heeft gemaakt.

Gebruikt u een uitgebreide opdrachtbevestiging, of een schriftelijk abonnement? Dan is het voor de klant
duidelijk wat hij van u mag verwachten. Spreekt u af dat u altijd voor uw klant bewaakt of hij niet teveel
betaalt? Dan moet u die belofte waarmaken. Heeft u geen schriftelijke afspraken? Dan wordt de omvang van
uw (na)zorgplicht bepaald door hetgeen van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur verwacht
mag worden. Dat is uitgewerkt in de jurisprudentie. Daaronder valt in elk geval dat u moet waken voor de
belangen van de klanten wiens verzekering tot uw portefeuille behoren. Daarom moet u periodiek toetsen of de verzekering nog steeds past bij de wensen en doelstellingen van de klant en of de dekking en verzekerde
bedragen nog toereikend zijn.

Het periodiek toetsen van de premie kan daar ook onderdeel van uitmaken. Maar het is niet gezegd dat u de klant altijd de laagste premie moet bieden. Uiteraard zijn voor een echt passende verzekering veel meer factoren van belang dan alleen de prijs.

VVP Ondernemerspanel

Ook u kunt uw ondernemersvraag of -vragen gratis stellen aan het VVP Ondernemerspanel op de site van VVP. U kunt uw vraag ook sturen naar de redactie van VVP: vvp@vvponline.nl

Het VVP Ondernemerspanel bestaat uit de professionals Edwin Bosma (BHB Dullemond), Robin van Beem (Polis Advocaten), Astrid Duits (AVDB Advies), Bob Klijn (Herenvest), Richard Meinders (SVC Groep) en Jack Vos (0 Entropy).

Reactie toevoegen

 
Meer over
Witte Boussen trots op nominatie Advies Award 2021

Witte Boussen trots op nominatie Advies Award 2021

Witte Boussen Assurantiën uit Terneuzen is een van de 36 genomineerden voor de Advies Award 2020. Het advieskantoor behoort tot de top 3 van meest klantvriendelijke...

Don Risicobeheer trots op nominatie Advies Award

Don Risicobeheer trots op nominatie Advies Award

Don Risicobeheer uit Koudekerke is een van de 36 genomineerden voor de Advies Award 2020. Het advieskantoor behoort tot de top 3 van meest klantvriendelijke advieskantoren...

Jury VVP Advies Award 2021: dit zijn de 36 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Jury VVP Advies Award 2021: dit zijn de 36 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2021 heeft de namen bekend gemaakt van de 36 meest klantgerichte advieskantoren van Nederland. Met ondersteuning van maar liefst...

Het geheim van klantgerichtheid, deel 2

Het geheim van klantgerichtheid, deel 2

Wat is het geheim van een duurzaam succesvol advieskantoor? VVP vraagt het in de komende edities aan de provinciewinnaars van de advies award 2020. Dit zijn volgens...

Editie 2021 van de VVP Advies Award officieel van start

Editie 2021 van de VVP Advies Award officieel van start

Naar aanleiding van een geheime virtuele bijeenkomst van de zes juryleden van de Advies Award 2021 en de spotters heeft de jury een top vijf per provincie kunnen...

Marieke van Zuien in jury Advies Award

Marieke van Zuien in jury Advies Award

Marieke van Zuien (commercieel directeur BNP Paribas Cardif) is toegetreden tot de jury van de VVP Advies Award. Marieke gaat zich samen met de andere juryleden...

Actieve transparantie komt eraan. Maar ten aanzien van de juiste zaken?

Actieve transparantie komt eraan. Maar ten aanzien van de juiste zaken?

(Robin van Beem, Polis Advocaten en VVP Ondernemerspanel, in VVP 1-2021) Er is al veel over gezegd. Toch kan ik het niet laten om nog iets met u te delen over...

Woongenot verzekerd?

Woongenot verzekerd?

(Robin van Beem, Polis Advocaten, in VVP-special 'Verzekerd van je huis!') U kent ze wel, klanten zoals Jeroen. Die altijd voor een dubbeltje op de eerste rang...

“Niet langer het gevoel dat ik klanten tekort doe”

“Niet langer het gevoel dat ik klanten tekort doe”

(VVP Ondernemerspanel in VVP 5-2020) Edwin Nijenhuis (Linie Financial Consultancy, Emmen) had moeite om focus aan te brengen in zijn praktijk. Het geluk lachte...

Samenvatting in beeld finale Advies Award 2020

Samenvatting in beeld finale Advies Award 2020

'Wakker worden met een glimlach.' Dat was de kop van de e-mail die de jury van de Advies Award van Leen Keijzerwaard ontving. Het winnen van de Advies Award 2020...