Moet verzekeraar wijzen op betere alternatieven?

LEVEN – De premies van overlijdensrisicoverzekeringen, zijn in de afgelopen jaren sterk gedaald. Consumenten kunnen deze overeenkomst tussentijds eenzijdig beëindigen om vervolgens – mits hun gezondheid en leeftijd dit rechtvaardigt – een nieuwe orv te sluiten tegen een lagere premie. De vraag rijst of van verzekeraars mag worden verwacht dat zij hun bestaande verzekerden actief op deze mogelijkheid wijzen.

Over deze principiële vraag oordeelde de geschillencommissie als volgt: “De inhoud van de informatieplicht van de verzekeraar strekt, zeker wanneer de consument wordt bijgestaan door een zelfstandig assurantieadviseur, niet zo ver dat de verzekeraar gehouden is zijn klanten op de hoogte te stellen van (nieuwe) alternatieven.”

“Het is aan de consument zelf om, al dan niet in overleg met haar assurantieadviseur, na te gaan of de afgesloten verzekering nog steeds voldoet of dat wellicht betere alternatieven beschikbaar zijn. De consument heeft dit eerst tegen het einde van de looptijd gedaan. Van een tekortschieten van de verzekeraar op dit punt is geen sprake.” Hierop wordt dit onderdeel van de klacht afgewezen – Uitspraak 2017 – 421

Reactie toevoegen

 
Editie
Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor...

Schade door babbeltruc niet gedekt

Schade door babbeltruc niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-1002) De consument is het slachtoffer geworden van een zogenoemde babbeltruc. Oplichters hebben de consument gebeld en haar verteld dat...

Dank je de koekoek...

Dank je de koekoek...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1005) Waterschade nadat water via de koekoeken het souterrain is binnengedrongen. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar...

Verzekeraar mag uitgaan van eerste lezing

Verzekeraar mag uitgaan van eerste lezing

(Kifid-uitspraak GC 2024-1004) De consument vordert dat de verzekeraar de schade aan een jas die zijn echtgenote aanhad op het moment van de beschadiging uitkeert....

Kifid: consument maakt terecht bezwaar tegen BKR-registratie

Kifid: consument maakt terecht bezwaar tegen BKR-registratie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0999) De consument maakt bezwaar tegen de BKR-registratie (achterstandscode A) op haar naam in het CKI en vordert verwijdering daarvan. Wat...

Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer

Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer

(Kifid-uitspraak GC 2024-1000) De consument heeft een eenzijdige aanrijding gehad. De vaststelling van de schade op basis van totaal verlies heeft vier weken geduurd....

Onno van Veldhuizen voorzitter bestuur Kifid

Onno van Veldhuizen voorzitter bestuur Kifid

Het bestuur van Kifid heeft dr. Onno van Veldhuizen per 1 januari 2025 benoemd tot de nieuwe voorzitter van het bestuur van Kifid. Van Veldhuizen is sinds oktober...

Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2024-0994) Bij een inbraak in haar woning zijn de sieraden van de consument gestolen. In verband met onderverzekering heeft de verzekeraar niet...

Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille

Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0996) De hypotheekadviseur heeft een fout gemaakt in de berekening van de overwaarde. Naar het oordeel van de Geschillencommissie gaat het...

Gevloerd 2...

Gevloerd 2...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0988) De vloerbedekking op de overloop is beschadigd. De consument verlangt ook uitkering van de vervangingskosten van de vloerbedekking...