Mooiste compliment? ‘Ik hoop dat je dit ook voor anderen doet’
(Partner in Kennis Scildon in VVP 6) Richardo Cruz Fortes is als consultant verbonden aan Expat Mortgages. Een onderneming met vestigingen in Amsterdam, Haarlem, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Limburg, Noord Nederland (Groningen). De onderneming is gespecialiseerd in de financiering van woningen ten behoeve van internationals die (vaak) tijdelijk in Nederland komen wonen en werken (expats). Onderdeel van elk hypotheek adviesproces is het onderwerp overlijdensrisicoverzekeringen. Waarom? Omdat Richardo in zijn adviespraktijk al drie voortijdige overlijdens heeft meegemaakt. Elk overlijden staat hem nog haarscherp op zijn netvlies.
De meeste financieel adviseurs maken het maar zelden mee dat een klant aan wie zij een overlijdensrisicoverzekering hebben geadviseerd, gedurende de looptijd van de verzekering komt te overlijden. “Ik denk dat mede daardoor de adviseur in de gesprekken met klanten dit onderwerp niet altijd de aandacht geeft die het wel moet hebben”, vertelt Richardo. “In mijn adviesleven heb ik nu driemaal de situatie meegemaakt dat een relatie gedurende de looptijd van de verzekering komt te overlijden. Elk van die gebeurtenissen heeft een diepe indruk op mij gemaakt en heeft eraan bijgedragen dat er geen adviestraject wordt afgesloten voordat in alle rust ook het risico van vooroverlijden is besproken.”
De zelfdoding
“Mijn eerste klant bij wie ik met dit risico van overlijden werd geconfronteerd was een jonge man van in de 20. Ik had hem de week voor Kerstmis nog gesproken. Een leuk gesprek. Geen enkel signaal dat mijn cliënt in geestelijke nood zat. Maar tijdens de kerstdagen heeft hij zich wel het leven benomen. Wanneer je dit bericht krijgt, overheerst totale verbijstering hoe klanten gevoelens die zij hebben in gesprekken met jou als adviseur kennelijk onzichtbaar kunnen houden. De zelfdoding viel in de carenz-tijd waardoor er geen uitkering plaatsvond. Je ontkomt er dan niet aan dat je jezelf afvraagt: wanneer ik deze clausule bij het bespreken van deze verzekering nadrukkelijker onder zijn aandacht had gebracht, had hij dan zijn besluit nog steeds uitgevoerd?
“Het blijft ongemakkelijk dit onderwerp te bespreken met klanten die volop in hun carrière staan en met wie je praat over hun toekomstplannen in Nederland en, in onze praktijk, ook in hun moederland wanneer ze weer teruggaan. Hoe onprettig mensen het ook vinden. Met deze jonge man in mijn achterhoofd neem ik dit bij de bespreking van deze verzekering sindsdien wel nadrukkelijker mee.”
Overgewicht
“Mijn tweede overlijdensgeval was bij het echtpaar waar de man een fors overgewicht had. Ons kantoor heeft voor het echtpaar de aankoop en financiering van de woning mogen verzorgen. Toegekomen aan het onderwerp overlijdensrisico was duidelijk dat dit een uitdaging zou worden gelet op het overgewicht van de man. Deze had duidelijk weinig zin om daar veel tijd en aandacht aan te besteden, laat staan om door een uitgebreid medisch keuringstraject te gaan. Samen met de partner wisten wij hem toch over te halen dit traject in te gaan. Inderdaad bleken de verzekeraars weinig belangstelling te hebben om dit risico te accepteren. Het heeft mij echt veel tijd en gesprekken gekost om dit risico, met de nodige opslagen, rond te krijgen. Als adviseur denk je dan. Mooi. Volgende klant.” “Totdat de vrouw op een ochtend belt met het bericht dat haar man die nacht in zijn slaap is overleden. Je moet dan bedenken dat het gaat om iemand uit een ander werelddeel die nog ‘vreemd’ is in Nederland en waarbij de man ‘de financiën’ deed. Dankzij de overlijdensuitkering bleef de vrouw goed verzorgd achter. De dankbaarheid die je dan ziet, is iets waardoor je blij bent dat je destijds niet op alle excuses om de overlijdensrisicoverzekering ‘maar te laten zitten’ bent ingegaan en je toch hebt doorgezet. Ik spreek de vrouw nog elk jaar. Het mooiste compliment dat een klant mij ooit heeft gegeven kwam van haar toen zij op enig moment tegen mij zei: ‘Ik hoop dat je dit ook doet voor jouw andere klanten’.”
De single die partner werd
“Ook het derde overlijden staat mij scherp voor de geest”, vervolgt Richardo. “Dit was een ongehuwde man die in Nederland kwam werken en een woning kocht. Er was op dat moment geen partner en ook niemand in beeld. Er werd wel een overlijdensrisicoverzekering afgesloten met de eigen familie als begunstigde. Na enige tijd verlooft de man zich zonder dit aan ons te melden. Vrij kort nadien komt hij onverwacht te overlijden. In dit geval ging het om een welvarende familie die de verloofde heel goed behandeld heeft waardoor zij in de woning kon blijven wonen. Maar dit had voor de verloofde ook echt anders kunnen aflopen. Affectieve relaties die na het afsluiten van de overlijdensrisicoverzekering ontstaan en niet tijdig in beeld komen bij het onderhoud en de nazorg kunnen tot trieste situaties leiden.”
Richardo Cruz Fortes: ‘Deze drie vooroverlijdens zitten bij elk adviesgesprek in mijn achterhoofd.’
Dwingen tot rust
“Zeker in deze tijd is de koop van een woning een periode van haast en stress. Dit speelt nog extra in onze doelgroep waarbij je te maken hebt met mensen vanuit alle delen in de wereld en die vaak een ander toekomstperspectief hebben dan de ‘gewone consument’ die een hypotheek afsluit. De druk tijdens deze processen is heel groot. Juist door de ervaringen die ik heb gehad met de drie overlijdensgevallen dwing ik in de praktijk af dat er voor dit onderwerp een moment van rust wordt gemaakt. Niet alleen rust bij mijzelf, maar ook rust bij de klant.” Bij het bespreken van de ORV gaat het Richardo echt niet om die paar euro fee die daarvoor in rekening wordt gebracht. “Ik heb dit vak ook gekozen om mensen echt te helpen met hun financiele zekerheid. Ik wil daarover van mens tot mens met elkaar kunnen praten. De kans op vooroverlijden is misschien niet groot, maar de impact die zo een voortijdig overlijden heeft is wel groot. Tijdens die contacten zitten de drie hiervoor beschreven overlijdens altijd in mijn achterhoofd. Natuurlijk is de keuze uiteindelijk aan de klant. Maar wanneer de klant echt niet wil, wil ik in de toekomst de nabestaanden recht in de ogen kunnen kijken en zeker weten dat ik er destijds echt alles aan gedaan heb om de klant te bewegen datgene te doen wat in het belang van hemzelf en zijn dierbaren is.”
Reactie toevoegen
Meer over
Scildon: orv speciaal voor huurders
Scildon introduceert een overlijdensrisicoverzekering die specifiek gemaakt is voor huurders. De Scildon Huurverzekering is ontwikkeld in samenwerking met adviseurs...
Huishoudens in beweging zetten
(Adfiz in VVP 01-2022) Om consumenten te laten nadenken over de financiële gevolgen van overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid, startten BNP Paribas...
Scildon helpt in pilot adviseurs klanttevredenheid te meten
Scildon gaat met enkele kantoren een pilot draaien om te kijken of het periodiek meten va klanttevredenheid over de dienstverlening van financieel advieskantoren...
Adfiz en verzekeraars bieden toolkit om inkomensrisico's bespreekbaar te maken
Adfiz, BNP Paribas Cardif en Scildon hebben de krachten gebundeld om - samen met adviseurs - meer aandacht te gaan vragen voor betaalproblemen bij het wegvallen...
ORV + Hypotheek: kwestie van je vak serieus nemen
(Partner in Kennis Scildon in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). “Het signaal dat de NHG heeft gegeven door het laten vervallen van de verplichting tot het...
De kracht van bottom-up innovatie
(Robert Witteveen in VVP 6) Op zoek naar een nieuw product of dienst waar je graag de klant in de toekomst mee wilt verrassen? Vraag de medewerkers om met ideeën...
Erfbelasting verdient meer aandacht van adviseur
(Partner in kennis Scildon in VVP 5-2021) Erfbelasting: de belasting die nabestaanden moeten betalen over een verkregen erfenis wordt door velen als de meest onrechtvaardige...
Veel consumenten verder dan hun adviseur
(Partner in Kennis Scildon in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) In januari 2022 is het dertig jaar geleden dat Teun Willem den Ouden begon met werken op het...
Scildon: “Pensioenadviseur cruciaal bij versnelling duurzaamheid”
Scildon ziet een belangrijke rol weggelegd voor adviseurs bij de keuze van werkgevers voor duurzame pensioenbeleggingen. Jan Albert van Laar, Manager Client Serviceteam...
Scildon introduceert nieuwe lifecycles pensioen
Afgelopen zomer heeft Scildon het nieuwe Scildon Pensioen geïntroduceerd, een beschikbare premieregeling voor het MKB. Zoals eerder aangekondigd komt Scildon...