Nee? Dan ben je dus niet duurzaam!

(Door Esther Vuijsters van Lindenhaeghe in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) Zoals bij alles dat in de mode is, wil iedereen een (tarwe)graantje meepikken. Het zorgt ervoor dat duurzaamheid en winst op één hoop gegooid worden en dat niemand meer het kaf meer van het koren (of tarwestro) kan scheiden.
Ecogoodies, gerecycled toiletpapier, een powerbank van tarwestro en ondergoed gemaakt van bamboe: je struikelt tegenwoordig over de duurzame artikelen. Létterlijk zelfs, want de duurzame sneakers van appel, ananas, maïs of kurk blijken maar zelden écht lekker te zitten. Maar het verkoopt als een malle. Net als de Corporate Stories over duurzaamheid; ook die gaan als warme broodjes over de toonbank. Let’s face it: ‘duurzaamheid’ is een modewoord.
In zulke situaties helpt het mij vaak om terug te gaan naar de kern: het woordenboek. Wat is de letterlijke betekenis van het woord ‘duurzaam’? Volgens Van Dale is duurzaam ‘geschikt, bestemd om te duren, weinig vergankelijk’. Binnen de ecologie is de uitleg specifieker: ‘Het niet méér grondstoffen onttrekken dan dat de natuur zelf bij kan maken’. Wanneer we ons zoekgebied online uitbreiden, zien we dat de definitie van het woord ‘duurzaam’ de afgelopen jaren is geëvolueerd van ‘bestendig omgaan met hulpbronnen waarmee de welvaart wordt voortgebracht’ naar ‘alle ontwikkelingen die op technisch, politiek, sociaal, ecologisch of economisch gebied bijdragen aan een gezonde aarde’.
Gezonde aarde
Samenvattend kan worden gezegd dat alles dat bijdraagt aan een gezonde aarde – bestendig omgaan met hulpbronnen valt daar zeker onder – duurzaam is. Een stoeptegel eruit wippen en hier gras zaaien, is duurzaam. De CO2-uitstoot van je bedrijf verminderen ook. Of de printer de deur uit doen. Maar is dat laatste genoeg om een bedrijf duurzaam te noemen? Een woning is ook niet direct duurzaam als je één zonnepaneel op je dak plaatst. Daar ligt een vrij ingewikkeld labelsysteem aan ten grondslag.
In Den Haag worstel(d)en ze met dezelfde vraag. En dus komt er voor bedrijven ook een label. Per 1 januari 2023 moet elk kantoor minimaal het energielabel C of hoger hebben. Maar de eisen van dit label zijn gericht op de pandeigenaar en zeggen niet zoveel over de bedrijfsvoering. Wordt er gewerkt met duurzame partners? Is er een plan voor duurzame inzetbaarheid van het personeel? Hoe zijn de inkopen geregeld? Wordt er aan afvalscheiding gedaan? En wat te denken van de mogelijkheden op gebied van thuiswerken en online vergaderen? Nu misschien nog heel logisch, maar hoe gaat dat straks?
Gemiste kans, overheid
De pagina over duurzame bedrijfsvoering op de Kamer van Koophandel geeft tips voor een duurzame bedrijfsvoering. Opvallend genoeg begint het artikel met de opmerking dat je ‘met een duurzame bedrijfsvoering kosten kunt besparen’. Niet precies het uitgangspunt dat je bij een duurzaam bedrijf verwacht. En wat te denken van de zinsnede: ‘Bovendien kan een duurzaam of groen imago bijdragen aan het succes van uw bedrijf’.
Is dat de juiste drijfveer? Naast het bijkomend voordeel van het terugdringen van de CO2-uitstoot wanneer er duurzame energie gebruikt wordt, zien we de gezonde aarde in dit verhaal eigenlijk niet terug. Gemiste kans, overheid!
Het legt de problematiek rond het begrip duurzaamheid pijnlijk bloot. Duurzaamheid betekent dat je de focus hebt op een gezonde aarde. Niet op kostenbesparing, winst of imago. Dat laatste ontstaat vanzelf als je het goed doet. De eerste twee als je mazzel hebt.
‘Duurzaamheid betekent een focus op gezonde aarde en niet op kostenbesparing, winst of imago’
Antwoord op de vraag
Misschien is het dus tijd dat we massaal de vraag ‘wat is duurzaam?’ vervangen door ‘draagt dit bij aan een gezonde aarde?’. Of het nou gaat om je afval scheiden, de keus voor zonnepanelen of inzetten op elektrisch rijden. Het antwoord op de tweede vraag kan dan best ‘nee’ zijn. Bijvoorbeeld omdat je kiest voor de winst of een goedkopere oplossing. Of beide. Maar noem het dan ook niet duurzaam. En is je antwoord heel vaak ‘nee’, dan ben je dus niet duurzaam. Wees daarin duidelijk, eerlijk en transparant. Dat is dan in elk geval al een mooie eerste stap.
Esther Vuijsters is Teamleider Marketing & Communicatie bij Opleidingsinstituut Lindenhaeghe.
Partner van dit artikel
Lindenhaeghe
Lindenhaeghe is een snelgroeiend opleidings-, trainings- en exameninstituut voor professionals. Bij hen kun je terecht voor vakgerichte (financiële) opleidingen, examens en trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.
Reactie toevoegen
Meer over
Dukers & Baelemans overgenomen door Lindenhaeghe
Lindenhaeghe heeft Dukers & Baelemans overgenomen van Welten Groep. Eind 2022 fuseerden Hoffelijk en Lindenhaeghe met elkaar waarna de naam Lindenhaeghe gehandhaafd...
NHG selecteert Lindenhaeghe voor ontwikkelen opleidingscurriculum
Lindenhaeghe en NHG ontwikkelen samen een nieuw opleidingscurriculum. Door deze samenwerking wordt een uitgebreid assortiment aan NHG-opleidingen toegankelijk voor...
Partijen uit financiële sector willen Wft-basis terug en pakken adviseurstekort aan
De Hypotheekshop, Dazure, onderwijsinstelling Curio (de beroepsopleider van West-Brabant), opleidingsinstituut Lindenhaeghe en Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs...
(Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Box 3 blijft een thema dat veel vragen oproept, vooral door recente en geplande veranderingen. Met dit artikel geven we...
Lindenhaeghe: “Gemeenschappelijke PE-visie ontwikkelen”
VVP vraagt Edwin Deijs, commercieel directeur bij Lindenhaeghe, naar de stand van zaken bij de PE-examinering en trainingen daarvoor. Want het spant erom; het komende...
Lindenhaeghe: “Wie PE-examentraining wil, moet nu echt reserveren”
VVP vraagt Edwin Deijs, commercieel directeur bij Lindenhaeghe, naar de stand van zaken bij de PE-examinering en trainingen daarvoor. Want het spant erom; het komende...
Lindenhaeghe zet in op cyberweerbaarheid sector
Lindenhaeghe heeft de e-learning Cyberweerbaarheid gelanceerd om gestructureerd de bewustwording van medewerkers in de financiële dienstverlening te verhogen....
Samenwerking Lindenhaeghe en SVC voor VvE-beheerders
Lindenhaeghe en SVC Compliance gaan samenwerken om VvE-beheerders te ondersteunen bij het voldoen aan de wettelijke vereisten en het verbeteren van hun werkprocessen. ...
Wesley van 't Hof ontvangt VPV Rotterdam Prijs
Wesley van 't Hof, Algemeen Directeur van Lindenhaeghe, heeft vorige week de VPV Rotterdam Prijs in ontvangst genomen. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan...
De complexiteit van hypotheekovergangen
(Jouw Vakbekwaamheid door Lindenhaeghe in Ken je vak!, VVP 4-2024) Met enige regelmaat krijgen wij van adviseurs de vraag: ik heb een hypotheek welke onder het...