Neutralis van start met Gelukkig Leven Test

Neutralis (beide heren)

‘Einde financieel adviseur in zicht’, was de titel van het visiedocument dat Neutralis in 2013 opstelde. Een visie die destijds de nodige stof deed opwaaien en die Leon Brummelhuis en Ozewald Wanrooij door menigeen niet in dank werd afgenomen. Zij voorzagen toen dat op de middellange termijn de werkzaamheden van productbemiddeling voor de financieel adviseur volledig zouden gaan verdwijnen.

Inmiddels zijn we drie jaar verder. Hoe kijken de innovatieve adviseurs uit Hengelo, hier nu tegen aan? “Wij zien dat in de afgelopen jaren de werkzaamheden ten aanzien van productbemiddeling zijn afgenomen. De automatisering neemt steeds meer van ons over, meer en meer wordt er gestandaardiseerd en het aantal aanbieders is afgenomen. Productbemiddeling zal niet van vandaag op morgen verdwenen zijn maar het gevaar zit hem in de geleidelijkheid waarmee het gebeurt. Het aantal adviseurs zien we dan ook jaarlijks afnemen. Een zorgwekkende ontwikkeling wanneer we financieel advies voor iedereen toegankelijk willen houden”, zegt Wanrooij.

Brummelhuis: “Dit is waarom wij hopen dat iedere adviseur zichzelf zo snel mogelijk de vraag gaat stellen hoe lang het nog mogelijk is om op het gebied van productbemiddeling te kunnen en te willen concurreren. Ook wij hebben onszelf met Neutralis deze vraag gesteld en wij zijn ervan overtuigd dat een financieel adviseur nog steeds van grote waarde kan zijn. Alleen niet langer als productbemiddelaar”.

Toekomst adviseurs

“Wij geloven dat het antwoord op deze vraag het beste gevonden kan worden door naar onze samenleving in zijn geheel te kijken”, aldus Wanrooij. “Wij zien dat mensen worstelen met de balans tussen gezondheid, tijd en geld. Geld lijkt de oplossing voor zowel een goede gezondheid als voldoende tijd – en dus wordt het vergaren van geld een doel op zichzelf. Belemmeringen op het terrein van gezondheid en tijd worden ten onrechte toegeschreven aan een gebrek aan geld. Mensen gebruiken het gebrek aan geld als excuus om niet in beweging te komen en vormt daarmee voor velen een mentale gevangenis. Daardoor leiden te veel mensen niet het gelukkige leven dat ze diep van binnen willen en ook zouden kunnen leiden.”

Brummelhuis. “Wij willen een samenleving zien waarin geld mensen niet langer gijzelt. Geld dient mensen juist te helpen om dat leven mogelijk te maken dat mensen werkelijk willen leiden in plaats van het gelukkige leven dat ze denken te willen leiden. En om mensen hierin te ondersteunen zie ik een rol voor de finan-cieel adviseur weggelegd.”

Persoonlijk geluk

Het lijkt erop dat Neutralis de toegevoegde waarde van een adviseur ziet in het bijdragen aan het persoonlijk geluk van mensen. Is geluk niet iets wat je overkomt? “Persoonlijk geluk is voor een groot deel maakbaar. Onderzoek heeft uitgewezen dat het ervaren van geluk voor 40 procent genetisch bepaald is, voor 10 procent afhankelijk is van omstandigheden en voor maar liefst 50 procent bepaald wordt door keuze en gedrag. Dit betekent dat je je persoonlijke (on)geluk voor een groot deel zelf in handen hebt”, aldus Wanrooij.

“Het hebben over persoonlijk geluk wordt al snel toegedicht aan het softe circuit en worden de ramen en deuren gesloten om te voorkomen dat mensen naar buiten zweven”, voegt Brummelhuis toe. “Als nuchter Twents kantoor organiseren wij voor onze relaties geen verblijf in een klooster voor een week lang stiltetherapie. Ook gaan wij niet met onze relaties urenlang mantra’s aanroepen en sessies in het park organiseren om met bomen te knuffelen. Vol verwondering heb ik wel eens naar het tv-programma ‘Ik vertrek’ gekeken waarin mensen ineens hun hele bestaan achterlaten om een droom in het buitenland na te jagen. Er zijn vele manieren waarop mensen hun geluk trachten te vinden maar volgens ons zit de oplossing in het verbinden van de harde en zachte kant, het hoofd en het hart, de zaken die mensen gelukkig maken en de financiële mogelijkheden. En wie kan dit beter dan een financieel adviseur?”

Geluksfactoren

“Een jaar geleden zijn wij gestart met een onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op het persoonlijk geluk van mensen”, zegt Wanrooij. “Met dit onderzoek hebben we ons tot doel gesteld om inzicht te krijgen in deze factoren en om aan de hand hiervan te bepalen hoe wij voor iedere individuele relatie onze toegevoegde waarde kunnen optimaliseren en monitoren. Uiteindelijk hebben we op basis van de theoretische kaders van Maslow, het Japanse Ikigai, Seligman's 'Character Strengths and Virtues’ (persoonlijke kernkwaliteiten) en het PERMA Model (positieve psychologie) een meetmethode ontwikkeld waarin het persoonlijk geluk wordt gekoppeld aan de levensverwachting en gezondheid.”

Hierbij heeft Neutralis de geluksfactoren onderverdeeld in een vijftal pijlers. Eerste pijler: veiligheid, stabiliteit en zekerheid, tweede pijler: relaties en liefde, derde pij-ler: voldoening, waardering en erkenning, vierde pijler: zelfontplooiing, vijfde pijler: betekenisvol leven Wanrooij: “Aan de hand van deze pijlers kan heel ge-richt worden bepaald waar de focus moet liggen om maximaal van toegevoegde waarde te zijn.”

Aanpak richting klant

“Op basis van de meetmethode hebben we een test ontwikkeld waarin onze relaties een aantal vragen beantwoorden. Ongeacht of mensen met een specifiek financieel vraagstuk of productbehoefte komen starten we met deze test die ze kunnen downloaden via onze website”, zegt Brummelhuis. “De test bestaat uit een tweetal de-len waarbij het eerste deel toeziet op de pijler van veiligheid, stabiliteit en zekerheid. De vragen met betrekking tot deze pijler liggen dicht aan tegen de dienstverlening die mensen van een financieel adviseur verwachten en zetten direct de deur open voor een integraal advies.”

Waarom starten jullie met veiligheid, stabiliteit en zekerheid? “Het is onze ervaring dat juist de factoren uit de eerste pijler veelal het geluk van de overige pijlers in de weg staan”, aldus Wanrooij. “Bij iemand die bang is om zijn inkomen te verliezen zal de focus veelal niet op zelfontplooiing liggen. Hierin zien wij voor ons als financieel adviseur de rol weggelegd om inzicht te geven in de financiële positie, mee te denken in mogelijk-heden voor optimalisatie en in het waarborgen van een gezonde financiële huishouding.”

Brummelhuis: “Met de eerste pijler gewaarborgd ontstaat er ruimte voor de optimalisatie van de geluksfactoren in de vier andere pijlers. Dit is het moment waarop we aan de slag gaan met de antwoorden uit het tweede deel van de test. Hierin zien wij voor ons de rol weggelegd om de brug te slaan tussen de optimalisatie van de geluksfactoren en de financiële mogelijkheden.”

voordeel werkwijze

“Er zijn meerdere voordelen van deze werkwijze”, zegt Wanrooij. “Zo is niet alleen onze toegevoegde waarde toegenomen maar is deze ook veel duidelijker voor onze relatie. Hierdoor worden we niet langer afgere-kend op het financiële gewin of de besparing die wij weten te realiseren, maar worden we gewaardeerd voor de bijdrage die wij hebben geleverd aan een gelukkiger leven.”

“Door de test ook periodiek bij het onderhoud in te zetten zijn we in staat om de ontwikkelingen te meten en te monitoren. De toegevoegde waarde van een periodiek onderhoud is hierdoor aanzienlijk toegenomen”, voegt Brummelhuis toe.

“Nog een voordeel is dat mensen die bij ons de test hebben gedaan heel enthousiast hun ervaringen delen met hun familie, vrienden en kennissen, hetgeen we merken aan de mond-tot-mond recommandatie. Het is blijkbaar leuker om het te hebben over de zaken die je gelukkig maken dan over je financiën”, aldus Wanrooij. “Een onverwacht mooie bijkomstigheid is dat een coach en een reïntegratiespecialist zo enthousiast over de test zijn dat ze er zelf mee zijn gaan werken. Hierbij nemen zij de pijlers 2 tot en met 5 voor hun rekening en focussen wij ons op de pijler één en de financiële zaken. Maar het grootste voordeel van deze werkwijze is dat wij er zelf gelukkig van worden. Het voelt heel goed om voor men-sen op deze wijze van betekenis te kunnen zijn.”

Productbemiddeling

“Dit is afhankelijk van de relatie. Deze bepaalt immers in hoeverre hij of zij hiermee geholpen wil worden. Zo kunnen we relaties, aan de hand van hun persoonlijk financieel plan, begeleiden bij het bepalen van een passende dekking, helpen bij het vergelijken van aanbi-ders op voorwaarden en tarieven en ondersteunen bij de bemiddeling van een financieel product. Ten aanzien van de bemiddeling zien wij dat onze toegevoegde waarde steeds verder afneemt. Waarom zou jouw relatie niet zelf een product kunnen afsluiten wanneer je ze voldoende inzicht hebt gegeven? Of waarom zou je je relatie niet in contact brengen met een partij die zeer efficiënt voor de bemiddeling kan zorg dragen? Hierdoor bespaar je ze kosten die ze beter kunnen inzetten voor het verkrijgen van jouw advies.”

Boodschap collega’s

“We hopen dat onze collega’s aan de hand van ons verhaal geïnspireerd raken om vooral verder te kijken naar de waarde die ze kunnen en graag willen leveren wanneer de productbemiddeling volledig is verdwenen, zodat de daling van het aantal adviseurs snel een halt wordt toegeroepen.”

‘Kijk naar de waarde die je kunt leveren als productbemiddeling volledig is verdwenen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Gewoon logisch…

Gewoon logisch…

(Ozewald Wanrooij, Rendement van Geluk, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Hey Siri…. Goedemorgen. De lampen gaan aan op een niet al te felle stand....

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers

Verschillende onderzoeken laten zien dat gelukkige medewerkers onder andere effectiever, productiever en duurzamer inzetbaar zijn. Hoe zorg je er als werkgever voor...

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers!

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers!

Auteur: Leon Brummelhuis, samen met Ozewald Wanrooij oprichter van Neutralis. De blog is eveneens te lezen op de site Rendementvangeluk van Neutralis. Verschillende...

Neutralis Gelukkig Leven Programma gaat internationaal

Neutralis Gelukkig Leven Programma gaat internationaal

Het Gelukkig Leven Programma, een initiatief van adviseurs Ozewald Wanrooij en Leon Brummelhuis van Neutralis gaat internationaal. Als derde licentiehouder gaat...

Onbeantwoorde vragen over integriteit en klantbelang centraal

Onbeantwoorde vragen over integriteit en klantbelang centraal

"Ik heb een casus waarbij ik twijfel of dit valt onder integer handelen en klantbelang centraal stellen. In ieder geval heb ik er een slecht gevoel bij. Daarbij...

Tweede licentiehouder Neutralis Gelukkig Leven Programma

Tweede licentiehouder Neutralis Gelukkig Leven Programma

Neutralis heeft Dorien Scharenborg van Doorzien verwelkomd als tweede licentiehouder van het Neutralis Gelukkig Leven Programma. Eerder werd Anke Bruns-Heij van...

Alleen maar verliezers

Alleen maar verliezers

Zou het misschien kunnen dat het woekerpolisdossier geen winnaars kent? Die vraag stelt Ozewald Wanrooij (Neutralis) in een reactie op VVP Online. Ik hoop van harte...

Neutralis: geluk is maakbaar

Neutralis: geluk is maakbaar

Geluk is maakbaar, aldus de adviseurs van Neutralis, die in een film inzichtelijk maken hoe werkgevers kunnnen bijdragen aan het geluksniveau van medewerkers. In...

Waarom onze keuze?

Waarom onze keuze?

Wat wij willen is voor onze relaties echt van betekenis zijn en onze tijd besteden aan de mens achter het BSN-nummer. Aldus licht mede-eigenaar Ozewald Wanrooij...

AFM antwoordt op brief Neutralis

AFM antwoordt op brief Neutralis

De AFM heeft geantwoord op de vrijdag op VVP Online gepubliceerde brief van Neutralis. Volgens Ozewald Wanrooij van Neutralis laat de AFM de klant de vrije keuze,...