Niet normaal

Kifid 2017 (deel logo)

INBOEDEL – Anders dan de Geschillencommissie, is de Commissie van Beroep van oordeel dat een minishovel niet behoort tot de normale huishoudelijke inboedel. De Geschillencommissie vond dat de tussenpersoon de consument had moeten vragen naar de eventuele aanwezigheid van werktuigen in het bijgebouw en dat de tussenpersoon niet aan zijn zorgplicht heeft voldaan door dat niet te doen. Anderzijds had volgens de Geschillencommissie in dit geval van de consument mogen worden verwacht dat zij tijdens het adviesgesprek de aanwezigheid van de minishovel had gemeld. Daarom was volgens de Geschillencommissie een vergoeding van 50 procent van de schade op zijn plaats.

De CvB: “Anders dan een (gewone) zitmaaier, is een minishovel geen werktuig dat bestemd is voor normaal huishoudelijk gebruik of behoort tot een normale huishoudelijke inboedel. De consument heeft als argument voor haar stelling dat de tussenpersoon nadere vragen had behoren te stellen, gewezen op de aard en de omvang van het bijgebouw, maar dat argument legt onvoldoende gewicht in de schaal.

“Mogelijk zou anders geoordeeld worden indien de consument zou hebben laten weten dat ter plaatse activiteiten met paarden zoals hiervoor aangeduid zouden worden ontplooid, maar onbestreden is gebleven dat zij hierover geen mededelingen heeft gedaan. Voor de tussenpersoon is daarom het te verzekeren risico niet kenbaar geweest, terwijl evenmin voldoende aanleiding bestond hierover nadere vragen te stellen.” – Uitspraak CvB 2022-0016

Reactie toevoegen

 
Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0716) De adviseur heeft een financieringsopzet aan de consumenten voorgehouden gebaseerd op rentepercentages welke waren genoemd in een...

Adviseur hoefde niet ook nog eens schriftelijk te waarschuwen

Adviseur hoefde niet ook nog eens schriftelijk te waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0719) De consument stelt dat de adviseur tekortgeschoten is in de nakoming van de overeenkomst door, na de eerste afwijzing van een verzekeringsaanvraag...

Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0702) De kredietverstrekker heeft de aanvaarding van het renteaanbod niet tijdig ontvangen, zodat geen overeenkomst tot stand is gekomen....

Rijbewijs niet accepteren als geldig identificatiemiddel mag

Rijbewijs niet accepteren als geldig identificatiemiddel mag

(Kifid-uitspraak GC 2023-0690) De Geschillencommissie oordeelt dat de bank van de consument mocht verlangen dat hij zich bij de aanvraag van een bankspaarrekening...

Niet zomaar recht op smartengeld

Niet zomaar recht op smartengeld

(Kifid-uitspraak GC 2023-0686) De consumenten hebben aangevoerd dat zij door het handelen van de adviseur veel stress hebben ervaren en het voor onrust heeft gezorgd...

Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

(Kifid-uitspraak GC 2023-0671) Gelet op de vele fouten die de adviseur heeft gemaakt, dienthij de advies- en bemiddelingskosten ad 1.894 euro volledig aan de consumenten...

Kifid kan leed niet verzachten

Kifid kan leed niet verzachten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0666) De consument heeft een claim bij de verzekeraar ingediend omdat schade aan de vinylvloer van zijn recreatiewoning is ontstaan doordat...

Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door

Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door

(Kifid-uitspraak GC 2023-0663) De adviseur heeft nagelaten het ondertekende renteaanbod (tijdig) naar de bank te sturen, waardoor dit renteaanbod is komen te vervallen....

Adviseur was te optimistisch over maximale financiering

Adviseur was te optimistisch over maximale financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0659) De adviseur heeft de consumenten in het vooruitzicht gesteld dat zij een hypothecaire geldlening konden verkrijgen van 300.000 euro....

Adviseur was te afwachtend bij regelen opstalverzekering

Adviseur was te afwachtend bij regelen opstalverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0651) Een adviseur moet ruim 2.000 stormschade aan cliënten vergoeden omdat hij te afwachtend was bij het regelen van de opstalverzekering. De...