VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken
(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 4-2024)
Powered by NVHP
Niet voor klachten over diensten als aankoopkoopmakelaar
HYPOTHEKEN – Veel hypotheekadviseurs verlenen ook diensten als aan koopmakelaar. Uit die activiteiten kunnen klachten ontstaan. Omdat het kantoor zich wellicht primair als financieel dienstverlener profileert kan bij de consument de gedachte ontstaan dat bij klachten over dienstverlening met betrekking tot de aankoop van de woning, de klacht ook kan worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Kifid.
Dit is echter niet het geval zoals blijkt uit de volgende uitspraak: “De commissie stelt voorop dat de klacht van de consument deels is gebaseerd op de rol van de adviseur als aankoopmakelaar. De commissie is echter niet bevoegd om daarover te oordelen. Een klacht moet gaan over een financiële dienst. Het doen van onderhandelingen en het regelen van de aankoop van een woning valt daar niet onder.”
Hierop verklaart de commissie zich onbevoegd om uitspraak te doen in deze klacht. – Uitspraak GC 2024-0511
Advies: bevestig belangrijke beslissingen aan klant
HYPOTHEKEN – Zoals vaker lopen de lezingen in deze zaak uiteen. De adviseur stelt dat met de klant is afgesproken dat de aanvraag voor een hypotheek niet zou worden doorgezet omdat deze in de beleving van de adviseur ‘onhaalbaar’ was. De klant herinnert zich dit anders maar wordt geconfronteerd met het feit dat, op het moment dat duidelijk is dat de aanvraag nooit naar de aanbieder is verzonden, de hypotheekrente inmiddels is gestegen. Voor de scha de die het gevolg is van deze gestegen marktrente wordt de adviseur aansprakelijk gesteld.
De GC-Kifid geeft hierop het volgende oordeel: “Van een zorgvuldig handelend adviseur mag verwacht worden dat hij een door de consument ondertekende offerte doorstuurt naar de bank, de termijnen bewaakt en zo nodig navraag doet bij de bank indien de hypothecaire geldlening niet verstrekt wordt. Ook mag van hem worden verlangd dat hij de wens van de consument om van de geldlening af te zien aan haar bevestigt. Niet is komen vast te staan dat de adviseur dit alles heeft gedaan.” – Uitspraak GC 2024-0482
Loonbeslag is geen financiële dienst
HYPOTHEKEN – In verband met aanhoudende betalingsachterstand heeft de bank in 2016 de woning van de consument executoriaal verkocht. In verband met een restschuld heeft de bank in 2023 loonbeslag laten leggen op het inkomen van de consument. De consument is het met dit loonbeslag niet eens en wendt zich tot de GC-Kifid.
Deze verklaart de klacht met onder meer de volgende motivatie onbehandelbaar: “Kifid behandelt klachten over financiële diensten waar op Nederlands recht van toepassing is. Naar het oordeel van de commissie is er geen sprake van een klacht over een financiële dienst. De con sument klaagt over het gelegde loonbeslag en de communicatie van de bank hierover. De klacht ziet niet op een concreet door de bank verleende dienst waarover aan Kifid een klacht kan worden voorgelegd zoals een betaaldienst, financiële dienst zoals bedoeld in de Wet op het financi eel toezicht of een andere financiële dienst waarover de bank en de con sument hebben afgesproken dat bij Kifid kan worden geklaagd. Dat dit loonbeslag is gelegd vanwege de afwikkeling van een door de consument bij de bank afgenomen financiële dienst, leidt niet tot een andere beslissing, te meer nu het bestaan van de restschuld als gevolg van de afge nomen financiële dienst niet in geschil is. Kortom: de klacht heeft geen betrekking op een financiële dienst en komt hierdoor niet in aanmerking voor behandeling door de commissie. Dit heeft tot gevolg dat de klacht niet behandelbaar is.” – Uitspraak GC 2024-0435
Reactie toevoegen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....
Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...
Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...
Kras leidt niet tot enig functieverlies computer
(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...
Kifid-factuur valt (iets) hoger uit
Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...
Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden
(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...