VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

Kifid NIEUW 1

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 4-2024)

Powered by NVHP

Niet voor klachten over diensten als aankoopkoopmakelaar

HYPOTHEKEN – Veel hypotheekadviseurs verlenen ook diensten als aan koopmakelaar. Uit die activiteiten kunnen klachten ontstaan. Omdat het kantoor zich wellicht primair als financieel dienstverlener profileert kan bij de consument de gedachte ontstaan dat bij klachten over dienstverlening met betrekking tot de aankoop van de woning, de klacht ook kan worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Kifid.

Dit is echter niet het geval zoals blijkt uit de volgende uitspraak: “De commissie stelt voorop dat de klacht van de consument deels is gebaseerd op de rol van de adviseur als aankoopmakelaar. De commissie is echter niet bevoegd om daarover te oordelen. Een klacht moet gaan over een financiële dienst. Het doen van onderhandelingen en het regelen van de aankoop van een woning valt daar niet onder.”

Hierop verklaart de commissie zich onbevoegd om uitspraak te doen in deze klacht. – Uitspraak GC 2024-0511

 

Advies: bevestig belangrijke beslissingen aan klant

HYPOTHEKEN – Zoals vaker lopen de lezingen in deze zaak uiteen. De adviseur stelt dat met de klant is afgesproken dat de aanvraag voor een hypotheek niet zou worden doorgezet omdat deze in de beleving van de adviseur ‘onhaalbaar’ was. De klant herinnert zich dit anders maar wordt geconfronteerd met het feit dat, op het moment dat duidelijk is dat de aanvraag nooit naar de aanbieder is verzonden, de hypotheekrente inmiddels is gestegen. Voor de scha de die het gevolg is van deze gestegen marktrente wordt de adviseur aansprakelijk gesteld.

De GC-Kifid geeft hierop het volgende oordeel: “Van een zorgvuldig handelend adviseur mag verwacht worden dat hij een door de consument ondertekende offerte doorstuurt naar de bank, de termijnen bewaakt en zo nodig navraag doet bij de bank indien de hypothecaire geldlening niet verstrekt wordt. Ook mag van hem worden verlangd dat hij de wens van de consument om van de geldlening af te zien aan haar bevestigt. Niet is komen vast te staan dat de adviseur dit alles heeft gedaan.” – Uitspraak GC 2024-0482

 

Loonbeslag is geen financiële dienst

HYPOTHEKEN – In verband met aanhoudende betalingsachterstand heeft de bank in 2016 de woning van de consument executoriaal verkocht. In verband met een restschuld heeft de bank in 2023 loonbeslag laten leggen op het inkomen van de consument. De consument is het met dit loonbeslag niet eens en wendt zich tot de GC-Kifid.

Deze verklaart de klacht met onder meer de volgende motivatie onbehandelbaar: “Kifid behandelt klachten over financiële diensten waar op Nederlands recht van toepassing is. Naar het oordeel van de commissie is er geen sprake van een klacht over een financiële dienst. De con sument klaagt over het gelegde loonbeslag en de communicatie van de bank hierover. De klacht ziet niet op een concreet door de bank verleende dienst waarover aan Kifid een klacht kan worden voorgelegd zoals een betaaldienst, financiële dienst zoals bedoeld in de Wet op het financi eel toezicht of een andere financiële dienst waarover de bank en de con sument hebben afgesproken dat bij Kifid kan worden geklaagd. Dat dit loonbeslag is gelegd vanwege de afwikkeling van een door de consument bij de bank afgenomen financiële dienst, leidt niet tot een andere beslissing, te meer nu het bestaan van de restschuld als gevolg van de afge nomen financiële dienst niet in geschil is. Kortom: de klacht heeft geen betrekking op een financiële dienst en komt hierdoor niet in aanmerking voor behandeling door de commissie. Dit heeft tot gevolg dat de klacht niet behandelbaar is.” – Uitspraak GC 2024-0435

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...

Klant kon weten van polisvoorwaarden

Klant kon weten van polisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...

Minister maakt geen werk van hypotheek met looptijd 40 jaar

Minister maakt geen werk van hypotheek met looptijd 40 jaar

Minister Keijzer ziet geen redenen om nu in te zetten op een breder aanbod van hypotheken met een looptijd van 40 jaar. De minister: "Op basis van de gesprekken...

Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

(Kifid-uitspraak GC 2025-0786) Waterschade aan taxushaag na periode van neerslag. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden...

Overname bij uitstek moment om situatie klant na te gaan

Overname bij uitstek moment om situatie klant na te gaan

(Kifid-uitspraak GC 2025-0781) De adviseur heeft toen de uitvaartverzekeringen bij hem in beheer kwamen, verzuimd te onderzoeken of deze nog passend waren....

Klanttevredenheidsonderzoek 2025 Kifid gestart

Klanttevredenheidsonderzoek 2025 Kifid gestart

Kifid is haar jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek gestart onder financiële dienstverleners. Het onderzoek is gericht op de financiële dienstverleners...

Tentstok is geen vast voorwerp

Tentstok is geen vast voorwerp

(kifid-uitspraak GC 2025-0748) De fiets van de consument is uit de voortent van haar caravan gestolen. De fiets stond met een slot vast aan een tentstok van de voortent....

Airsoftapparaat is een wapen

Airsoftapparaat is een wapen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0772) De Geschillencommissie is van oordeel dat een airsoftapparaat een wapen is. De commissie: "De omstandigheid dat het onder voorwaarden...

Ken je vak! VVP 3-2025: leren van Kifid-uitspraken algemeen

Ken je vak! VVP 3-2025: leren van Kifid-uitspraken algemeen

Ken je vak! VVP 3-2025: leren van Kifid-uitspraken algemeen. Toezegging geldt PECHHULP – De Geschillencommissie is van oordeel dat de gebeurtenis weliswaar...

Ken je vak! VVP 3-2025: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 3-2025: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 3-2025: leren van Kifid-uitspraken hypotheken. De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Adviseur is vrij in bepalen eigen...