VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken
(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 4-2024)
Powered by NVHP
Niet voor klachten over diensten als aankoopkoopmakelaar
HYPOTHEKEN – Veel hypotheekadviseurs verlenen ook diensten als aan koopmakelaar. Uit die activiteiten kunnen klachten ontstaan. Omdat het kantoor zich wellicht primair als financieel dienstverlener profileert kan bij de consument de gedachte ontstaan dat bij klachten over dienstverlening met betrekking tot de aankoop van de woning, de klacht ook kan worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Kifid.
Dit is echter niet het geval zoals blijkt uit de volgende uitspraak: “De commissie stelt voorop dat de klacht van de consument deels is gebaseerd op de rol van de adviseur als aankoopmakelaar. De commissie is echter niet bevoegd om daarover te oordelen. Een klacht moet gaan over een financiële dienst. Het doen van onderhandelingen en het regelen van de aankoop van een woning valt daar niet onder.”
Hierop verklaart de commissie zich onbevoegd om uitspraak te doen in deze klacht. – Uitspraak GC 2024-0511
Advies: bevestig belangrijke beslissingen aan klant
HYPOTHEKEN – Zoals vaker lopen de lezingen in deze zaak uiteen. De adviseur stelt dat met de klant is afgesproken dat de aanvraag voor een hypotheek niet zou worden doorgezet omdat deze in de beleving van de adviseur ‘onhaalbaar’ was. De klant herinnert zich dit anders maar wordt geconfronteerd met het feit dat, op het moment dat duidelijk is dat de aanvraag nooit naar de aanbieder is verzonden, de hypotheekrente inmiddels is gestegen. Voor de scha de die het gevolg is van deze gestegen marktrente wordt de adviseur aansprakelijk gesteld.
De GC-Kifid geeft hierop het volgende oordeel: “Van een zorgvuldig handelend adviseur mag verwacht worden dat hij een door de consument ondertekende offerte doorstuurt naar de bank, de termijnen bewaakt en zo nodig navraag doet bij de bank indien de hypothecaire geldlening niet verstrekt wordt. Ook mag van hem worden verlangd dat hij de wens van de consument om van de geldlening af te zien aan haar bevestigt. Niet is komen vast te staan dat de adviseur dit alles heeft gedaan.” – Uitspraak GC 2024-0482
Loonbeslag is geen financiële dienst
HYPOTHEKEN – In verband met aanhoudende betalingsachterstand heeft de bank in 2016 de woning van de consument executoriaal verkocht. In verband met een restschuld heeft de bank in 2023 loonbeslag laten leggen op het inkomen van de consument. De consument is het met dit loonbeslag niet eens en wendt zich tot de GC-Kifid.
Deze verklaart de klacht met onder meer de volgende motivatie onbehandelbaar: “Kifid behandelt klachten over financiële diensten waar op Nederlands recht van toepassing is. Naar het oordeel van de commissie is er geen sprake van een klacht over een financiële dienst. De con sument klaagt over het gelegde loonbeslag en de communicatie van de bank hierover. De klacht ziet niet op een concreet door de bank verleende dienst waarover aan Kifid een klacht kan worden voorgelegd zoals een betaaldienst, financiële dienst zoals bedoeld in de Wet op het financi eel toezicht of een andere financiële dienst waarover de bank en de con sument hebben afgesproken dat bij Kifid kan worden geklaagd. Dat dit loonbeslag is gelegd vanwege de afwikkeling van een door de consument bij de bank afgenomen financiële dienst, leidt niet tot een andere beslissing, te meer nu het bestaan van de restschuld als gevolg van de afge nomen financiële dienst niet in geschil is. Kortom: de klacht heeft geen betrekking op een financiële dienst en komt hierdoor niet in aanmerking voor behandeling door de commissie. Dit heeft tot gevolg dat de klacht niet behandelbaar is.” – Uitspraak GC 2024-0435
Reactie toevoegen
(Kifid-uitspraak GC 2024-1005) Waterschade nadat water via de koekoeken het souterrain is binnengedrongen. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar...
Verzekeraar mag uitgaan van eerste lezing
(Kifid-uitspraak GC 2024-1004) De consument vordert dat de verzekeraar de schade aan een jas die zijn echtgenote aanhad op het moment van de beschadiging uitkeert....
Onno van Veldhuizen voorzitter bestuur Kifid
Het bestuur van Kifid heeft dr. Onno van Veldhuizen per 1 januari 2025 benoemd tot de nieuwe voorzitter van het bestuur van Kifid. Van Veldhuizen is sinds oktober...
Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2024-0994) Bij een inbraak in haar woning zijn de sieraden van de consument gestolen. In verband met onderverzekering heeft de verzekeraar niet...
Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille
(Kifid-uitspraak GC 2024-0996) De hypotheekadviseur heeft een fout gemaakt in de berekening van de overwaarde. Naar het oordeel van de Geschillencommissie gaat het...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0988) De vloerbedekking op de overloop is beschadigd. De consument verlangt ook uitkering van de vervangingskosten van de vloerbedekking...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0974) De consument heeft schade aan de gietvloer in de keuken door een eigen gebrek aan de vloer. Los van de herstelkosten van de gietvloer...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0968) De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur niet gehouden was om de consument te verwijzen naar de hulpdienst van de verzekeraar....
(Kifid-uitspraak GC 2024-0941) De consument stelt dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden en vordert schadevergoeding. De tussenpersoon heeft, ondanks herhaaldelijke...
Is een rentevaste periode van tien jaar nog wel zo vanzelfsprekend?
(Blog door Mark de Bruijn, accountmanager DMPM) De keuze van een rentevaste periode is van verschillende factoren afhankelijk en is één van de belangrijkste...