VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

Kifid NIEUW 1

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 4-2024)

Powered by NVHP

Niet voor klachten over diensten als aankoopkoopmakelaar

HYPOTHEKEN – Veel hypotheekadviseurs verlenen ook diensten als aan koopmakelaar. Uit die activiteiten kunnen klachten ontstaan. Omdat het kantoor zich wellicht primair als financieel dienstverlener profileert kan bij de consument de gedachte ontstaan dat bij klachten over dienstverlening met betrekking tot de aankoop van de woning, de klacht ook kan worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Kifid.

Dit is echter niet het geval zoals blijkt uit de volgende uitspraak: “De commissie stelt voorop dat de klacht van de consument deels is gebaseerd op de rol van de adviseur als aankoopmakelaar. De commissie is echter niet bevoegd om daarover te oordelen. Een klacht moet gaan over een financiële dienst. Het doen van onderhandelingen en het regelen van de aankoop van een woning valt daar niet onder.”

Hierop verklaart de commissie zich onbevoegd om uitspraak te doen in deze klacht. – Uitspraak GC 2024-0511

 

Advies: bevestig belangrijke beslissingen aan klant

HYPOTHEKEN – Zoals vaker lopen de lezingen in deze zaak uiteen. De adviseur stelt dat met de klant is afgesproken dat de aanvraag voor een hypotheek niet zou worden doorgezet omdat deze in de beleving van de adviseur ‘onhaalbaar’ was. De klant herinnert zich dit anders maar wordt geconfronteerd met het feit dat, op het moment dat duidelijk is dat de aanvraag nooit naar de aanbieder is verzonden, de hypotheekrente inmiddels is gestegen. Voor de scha de die het gevolg is van deze gestegen marktrente wordt de adviseur aansprakelijk gesteld.

De GC-Kifid geeft hierop het volgende oordeel: “Van een zorgvuldig handelend adviseur mag verwacht worden dat hij een door de consument ondertekende offerte doorstuurt naar de bank, de termijnen bewaakt en zo nodig navraag doet bij de bank indien de hypothecaire geldlening niet verstrekt wordt. Ook mag van hem worden verlangd dat hij de wens van de consument om van de geldlening af te zien aan haar bevestigt. Niet is komen vast te staan dat de adviseur dit alles heeft gedaan.” – Uitspraak GC 2024-0482

 

Loonbeslag is geen financiële dienst

HYPOTHEKEN – In verband met aanhoudende betalingsachterstand heeft de bank in 2016 de woning van de consument executoriaal verkocht. In verband met een restschuld heeft de bank in 2023 loonbeslag laten leggen op het inkomen van de consument. De consument is het met dit loonbeslag niet eens en wendt zich tot de GC-Kifid.

Deze verklaart de klacht met onder meer de volgende motivatie onbehandelbaar: “Kifid behandelt klachten over financiële diensten waar op Nederlands recht van toepassing is. Naar het oordeel van de commissie is er geen sprake van een klacht over een financiële dienst. De con sument klaagt over het gelegde loonbeslag en de communicatie van de bank hierover. De klacht ziet niet op een concreet door de bank verleende dienst waarover aan Kifid een klacht kan worden voorgelegd zoals een betaaldienst, financiële dienst zoals bedoeld in de Wet op het financi eel toezicht of een andere financiële dienst waarover de bank en de con sument hebben afgesproken dat bij Kifid kan worden geklaagd. Dat dit loonbeslag is gelegd vanwege de afwikkeling van een door de consument bij de bank afgenomen financiële dienst, leidt niet tot een andere beslissing, te meer nu het bestaan van de restschuld als gevolg van de afge nomen financiële dienst niet in geschil is. Kortom: de klacht heeft geen betrekking op een financiële dienst en komt hierdoor niet in aanmerking voor behandeling door de commissie. Dit heeft tot gevolg dat de klacht niet behandelbaar is.” – Uitspraak GC 2024-0435

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade

Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade

(Kifid-uitspraak GC 2024-0798) De verzekeraar heeft de consument niet meegenomen bij de afwikkeling van de schade en de beoordeling van de aansprakelijkheid. In...

Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen

Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0784) De Geschillencommissie is van mening dat een verzekeraar die dekking weigert aan een verzekerde, daarbij een concrete koppeling met...

Afzien van ORV komt consument duur te staan

Afzien van ORV komt consument duur te staan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0774) De consument heeft in het verleden met zijn echtgenote een aflossingsvrije hypothecaire geldlening afgesloten bij de bank met een...

Waar rook is...

Waar rook is...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0764) De consument heeft een claim ingediend op zijn inboedelverzekering vanwege een drietal schroeischades. De verzekeraar heeft dekking...

Kifid definitief niet open voor ondernemers

Kifid definitief niet open voor ondernemers

De nieuwe minister van Financiën Heinen acht openstelling van Kifid voor ondernemers niet nodig, is te lezen in een verzamelbrief moties en toezeggingen op...

"Hypotheekvoorwaarden beter geworden"

"Hypotheekvoorwaarden beter geworden"

De hypotheekvoorwaarden zijn volgens Van Bruggen Adviesgroep de afgelopen jaren over het algemeen beter geworden. De adviesketen: “Dat is enerzijds te danken...

Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

(Kifid-uitspraak GC 2024-0748) De consument heeft een beroep gedaan op haar reisverzekering omdat haar laptop en sporthorloge uit haar koffer zijn gestolen. De verzekeraar...

Adviesalerts! Hypotheken

Adviesalerts! Hypotheken

(Uit Katern Hypotheken, VVP 3-2024) Neem verduurzaming hoe dan ook mee in het hypotheekadviesgesprek, proactief. Uit onderzoek van Eigen Huis blijkt dat klanten...

Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Kifid heeft aan de reeks Kennis een themadocument toegevoegd over de aansprakelijkheidsverzekering: ‘Ik voel me rot over schade die ik heb verooraakt maar...

Hypotheekadviseur mocht afgaan op e-mail van de bank

Hypotheekadviseur mocht afgaan op e-mail van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2024-0738) Op basis van een e-mail van de bank verkeerde de adviseur in de veronderstelling dat zijn (namens de consument gedane) verzoek om...