Niets leukers dan bouwen
(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 4-2024) Bouwen, iets nieuws neerzetten, dat vindt Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners, HypotheekCompany) het leukst aan ondernemen. Hij zou graag zien dat er weer wat meer ruimte komt om nieuwe zaken te proberen. Wet- en regelgeving verstikken nu de innovatie.
Dijkhof, tevens voorzitter van de OvFD: “De vrijheid van het ondernemen wordt geromantiseerd. In werkelijkheid ben je gebonden aan allerlei wetten en regels. Ik vraag mij in toenemende mate af: ben ik nog wel aan het ondernemen of loop ik vooral aan de leiband?
“Je hebt ook een verantwoordelijkheid naar je medewerkers en de maatschappij in het algemeen. Vrijheid ja, maar dan wel binnen de kaders die de samenleving schept. Je kunt niet alleen maar doen wat je wilt.
‘Er moet weer ruimte voor innovatie komen. Waarom geen proefomgeving?’
“Ik zie dat er in de financiële sector best goede ideeen zijn. Maar die ideeën verwezenlijken, is steeds moeilijker geworden door alle wet- en regelgeving inzake compliance en productontwikkeling. Ik kan spontaan geen voorbeeld geven van werkelijk relevante innovatie in de financiële sector in de laatste tien jaar; de kern is nooit radicaal anders. Het is ons steeds moeilijker gemaakt om out of the box te denken. Onze klanten zijn uiteindelijk de dupe van dit gebrek aan creativiteit. Immers: iedere klant is gebaat bij zoveel mogelijk individuele aandacht.
“Ik denk niet dat we moeten proberen wet- en regelgeving af te zwakken. Maar er zou wel weer ruimte voor innovatie moeten komen. Je zou een proefomgeving kunnen creëren. Daarin kan worden uitgeprobeerd of een nieuw idee het klantbelang dient.”
Nieuwe concepten
Dijkhof “kan zelf heel vrolijk worden van nieuwe concepten. Ik vind eigenlijk alles aan ondernemen leuk, maar het bouwen nog het meest. Van niets naar iets. De fase van consolidatie boeit me minder. Maar ik word wel weer enthousiast zodra we een concept verder uitbouwen”.
Een valkuil is dat Christian geneigd is voor de troepen uit te lopen. “Ik ben vaak een aantal stappen verder dan mijn mensen, die mij vervolgens met grote ogen aankijken. Ik moet echt nog beter leren om de mensen mee te nemen in het proces. Ik weet het, maar mijn enthousiasme gaat toch nog wel eens met mij op de loop!” Dijkhof is erg succesvol met een nieuwe loot aan de stam: bedrijfshypotheken. Kijkend naar de snelle groei van dit bedrijfsonderdeel, meent Dijkhof dat hier ook voor collega-adviseurs een enorme marktkans ligt. En nieuwe marktkansen zijn belangrijk, want de markt voor particuliere hypotheken zal volgens Dijkhof uiteindelijk toch minder worden.
Geen ‘kwalificatiebeest’
Dijkhof mag in zijn vrije tijd graag plaatsnemen achter het stuur van een racewagen (in de toerwagenklasse). Op de vraag wat voor soort ondernemer hij is, trekt Christian de parallel met het autoracen. Dijkhof: “Als je racet, zie je je karakter ongelooflijk goed terug. Ik ben bijvoorbeeld geen ‘kwalificatiebeest’. Sommige rijders weten er al in de eerste ronde alles uit te persen, maar lopen daarbij het risico van de baan te vliegen. Ik heb meer rondjes nodig, maar kan het wel heel lang volhouden op een acceptabel niveau. Ik houd toch wel graag de controle, hoewel ik veel zakelijke beslissingen ook wel op mijn gevoel neem.
“Ik probeer steeds te denken in het belang op de lange termijn van onze klanten en onze medewerkers. Dijkhof & Partners bestaat zo’n 30 jaar, dus dan doen we iets goed. En het geld, dat volgt dan wel.”
Christian Dijkhof: ‘Ik word heel vrolijk van nieuwe concepten’
Onderwijs
Een van de grootste ondernemersuitdagingen voor Dijkhof is het vinden van nieuwe medewerkers. Eerder vertelde Dijkhof dat zijn bedrijf noodgedwongen is gestart met het zelf opleiden van nieuw talent.
Dijkhof: “Er is een hele generatie die denkt rijk te worden met vlogs en wat dies meer zij op internet. Maar uiteindelijk zijn er maar weinig mensen die dit echt lukt. De rest zal toch echt zijn brood moeten verdienen in het zweet des aanschijns. Verder geven we nog steeds onderwijs zoals we dat de afgelopen 100 jaar hebben gedaan. Maar de tijden veranderen sneller dan ooit. Het is zaak het onderwijs beter te laten aansluiten op de vraag van nu.”
Reactie toevoegen
Meer over
VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven
Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...
Vier topadviseurs delen op de VVP Ondernemersdag in pitches van tien minuten hun ondernemersgeheim en tips op een specifiek gebied: Marco Kok (Kok Advies):...
Hartenkreet adviseur Dorthe Verheijden: "Laat ons ondernemen!"
“Wij zijn dé vertrouwenspersoon van onze klanten en dit wordt nog wel eens ontkend door aanbieders en toezichthouder. Ik ben blij dat de rotte appels...
(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 4-2024) Meer ruimte om te ondernemen, in zijn hoofd en in zijn kantoor. Daarnaar is Thomas van Uunen (Thomas verzekert, Nijverdal)...
(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 4-2024) “Wij zijn dé vertrouwenspersoon van onze klanten en dit wordt nog wel eens ontkend door aanbieders en...
Frisse wind door de adviessector
(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) “Leef je oprecht in in je klant, verplaats je in zijn of haar situatie en wees volstrekt transparant in je...
(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) “Mijn oproep aan starters en kleinere kantoren is: zoek elkaar op. Twee weten meer dan één.”...
(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) Is de consument geholpen met de grote adviseursclubs die nu ontstaan? Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'
VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...
Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur
(Uit katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Blijf weg uit je persoonlijke aannames: dat de klant het niet wil of te duur vindt. Maak inkomensbescherming een belangrijk...