Nieuw hoofdstuk

Björn Jalving 2020

(Björn Jalving, Turien & Co., in VVP 5) Waar de verduurzaming in de verzekeringssector tot voor kort vooral gebeurde op het gebied van de beleggingen en de interne bedrijfsvoering van de verzekeraars, begint duurzaamheid in toenemende mate een rol te spelen in de polisvoorwaarden en op het aanvraagformulier.

In de afgelopen jaren is er in toenemende mate aandacht geweest voor de beleggingen van verzekeraars. Zijn deze duurzaam? Hoe houden de beleggingen bijvoorbeeld rekening met de zeventien Sustainable Development Goals? Meer recent zagen we steeds meer duurzame verzekeringsproducten op de markt komen. Denk hierbij aan herstellen in plaats van vervangen of aan meer dekking wanneer er bij het schadeherstel gewerkt wordt met duurzame materialen.

Een nieuw hoofdstuk in de verduurzaming van de verzekeringssector wordt de verzekeringsportefeuille. En hiermee het acceptatieproces en de acceptatierichtlijnen. Op basis van de EU-taxonomie wordt het voor verzekeraars noodzakelijk om te meten in hoeverre de verzekeringsportefeuille bijdraagt aan één of meer van de zes klimaatdoelen zoals het verminderen van klimaatveranderingen en een circulaire economie. Uiteraard kan niemand in de toekomst kijken maar als ik op zondag door de Amsterdamse Waterleidingduinen wandel vind ik het interessant om hierover na te denken.

Verzekeraars

Verzekeraars krijgen dus de plicht om inzichtelijk te maken in hoeverre de portefeuille bijdraagt aan de zes klimaatdoelen. Met deze inzichten kan er zowel binnen als buiten de organisatie om beweging gevraagd worden. Tot welke strategische keuzes gaat dit bij een verzekeraar leiden? Doet de verzekeraar wat juridisch moet? Wil de verzekeraar ieder jaar een paar procentpunt meer verduurzamen of wil de verzekeraar hierin in de markt vooroplopen? Deze keuzes zullen in de komende jaren leiden tot nieuwe producten, premies, acceptatierichtlijnen en steeds vaker ook tot hernieuwde doelgroepen voor de verzekeringsproducten.

Hierbij mogen we ook bestaande klanten niet vergeten. Het ontwikkelen van een nul-op-demeter-woningverzekering voor nieuwe klanten is wellicht een leuk idee. Maar ook voor bestaande klanten moeten zonnepanelen, warmtepompen en aquathermie verzekerbaar zijn wanneer deze in toenemende mate gebruikt gaan worden. Daarbij kunnen de verzekeraar en adviseur misschien zelfs wel een rol spelen om de aanschaf hiervan te stimuleren.

‘Duurzaamheid op het aanvraagformulier?’

Adviseurs

Voor adviseurs, klanten en andere stakeholders ontstaan er hiermee nieuwe criteria om verzekeraars op het gebied van duurzaamheid te vergelijken. Enerzijds kan de duurzaamheidscore van de portefeuille getoetst worden aan de wensen van de klant. Wil een bijvoorbeeld verzekerd zijn bij een verzekeraar met een niet-duurzame portefeuille?

Anderzijds blijft er natuurlijk ook de praktijk van de dekking. Bij welke verzekeraar kan de klant het beste terecht met zijn elektrische auto of nul-opde meter-woning? En hoe gaat de verzekeraar om met een klant die zijn woning juist aan het verduurzamen is? Moet dit allemaal worden aangetekend op het aanvraagformulier of kent de verzekeraar hiervoor standaard een ruimere dekking? Kortom welke producten stellen het klantbelang centraal, ook op het gebied van duurzaamheid?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

SUREbusiness: hoogste tijd voor daden in duurzaamheid

SUREbusiness: hoogste tijd voor daden in duurzaamheid

"Praat eens wat minder over het belang van duurzaamheid en voeg de daad bij het woord”, aldus Levent Türkmen van SUREbusiness, dat recent de mijlpaal...

Brochure met tips van adviseurs over cyberrisicoverzekeringen

Brochure met tips van adviseurs over cyberrisicoverzekeringen

Turien & Co. en AnsvarIdéa hebben een brochure uitgebracht met tips van financieel adviseurs aan collega’s over de advisering van cyberrisicoverzekeringen. De...

Verduurzaming loont

Verduurzaming loont

(Kees Dullemond, van INSVER in VVP 2) Verduurzamen start met het vergaren van kennis. Over wat het is én wat je kunt doen. Dat is een belangrijke reden...

Een cyberverzekering die beter te vergelijken is

Een cyberverzekering die beter te vergelijken is

(Blog door Björn Jalving, manager productmanagement bij Turien & Co.) PCI, EDR en MFA. Grote kans dat je deze drie afkortingen tegenkomt als je cyberverzekeringen...

Standaard cyberdekking Turien & Co. en AnsvarIdéa

Standaard cyberdekking Turien & Co. en AnsvarIdéa

Turien & Co. en AnsvarIdéa hebben Cyber Compact geïntroduceerd, een gratis standaard cyberdekking op de inboedelverzekering. Nieuwe en de tienduizenden...

Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

INSVERdaad!

INSVERdaad!

(Paul Burger, Ansvar/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 06-2022) In mijn column van september, ‘Groene handjes en voetjes’, gaf ik wat voorbeelden...

Markel in schap van Turien & Co.

Markel in schap van Turien & Co.

Turien & Co. heeft het productaanbod uitgebreid met de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering van Markel. “We kiezen bewust voor de partners waarmee...

Extra financiële ruimte om te verduurzamen

Extra financiële ruimte om te verduurzamen

(Partner in kennis Financieel Zeker in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) Hoe kunnen we concreet invulling geven aan onze ambitie om brede welvaart voor onze...