Nu of nooit

Willem Vreeswijk 2018

Weinig financieel dienstverleners zullen verkondigen dat actief klantbeheer er eigenlijk niet zoveel toe doet. Alleen, we hebben het zo druk met de waan van de dag, we zijn bezig de ‘Wft-zorgplicht’ zo goed mogelijk uit te voeren en wees nou eerlijk: wie kent er nu echt een goed verdienmodel voor nazorg waar klanten geen bezwaar tegen hebben?

Het is eigen aan ondernemers om eerst laaghangend fruit te plukken en vervolgens te investeren in steeds een hoger trapje. En er vervolgens maar op te vertrouwen dat de problemen die zich aandienen ook wel weer worden opgelost. Begrijpelijk, maar kortzichtig. Niet alleen omdat je beter nu een paraplu kunt aanschaffen als vroeg of laat de buien losbarsten, maar vooral omdat een andere attitude helpt om ook in de toekomst een stevig bedrijfsfundament te hebben. Een verkoper van producten kun je inruilen voor een goedkopere (directe) aanbieder. Een vertrouwenspersoon die er voor de klant is gedurende de hele levenscyclus van financiële producten, is altijd goud waard, juist ook als het even tegenzit.

Zeker, het gaat ook om uitstraling. Je kunt nog zo hard lopen voor een klant en hem of haar te allen tijde zo goed mogelijk terzijde staan, maar als deze maatschappelijke relevante beroepsgroep nog steeds wordt betiteld als ‘tussenpersoon’, dan is en blijft het lastig om de waardering te krijgen die je als adviseur verdient. Het begint ermee om zelf uit te stralen dat je net zo belangrijk voor je klant bent als – bij wijze van spreken – de huisarts. Nog belangrijker is het helpen veranderen van de attitude in de eigen adviesmarkt. Spreek Kifid en een aantal aanbieders er eens concreet op aan dat ze nog steeds spreken van ‘tussenpersonen’. Je bent geen tussenschakel. Je bent adviseur. Ook als je geen producten van aanbieders verkoopt, kan je advies van grote waarde zijn voor een klant.

Inzicht is één, de praktijk is vaak anders. Daarom is het zo belangrijk dat we als adviesmarkt gaan zorgen dat actief klantbeheer een ‘gewoon’ onderdeel wordt van de adviespraktijk. Alleen als collectief zijn we in staat dit voor elkaar te krijgen. Met onderzoek, met best practices, met opleidingen, met informatie-uitwisseling en met nieuwe tools. Vandaar dat VVP pal achter de doelen staat van de Stichting Actief Klantbeheer, voortgekomen uit de branchebrede initiatiefgroep Actief Klantbeheer.

Vandaar ook dat deze editie – mede mogelijk gemaakt, door ABN AMRO, a.s.r., Faster Forward, ING, Nationale Hypotheekbond, Nationale-Nederlanden, Nh1816 en Scildon – volledig is gewijd aan het onderwerp Actief Klantbeheer. Met veel aandacht voor de doelen van de stichting en met veel tips, tools en best practices van collega-adviseurs.

Veel inspiratie toegewenst!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wegwijzer Actief Klantbeheer gelanceerd

Wegwijzer Actief Klantbeheer gelanceerd

Een wegwijzer helpt organisaties in drie stappen de juiste afwegingen te maken om Actief Klantbeheer voor hun organisatie en klanten goed te regelen. Het gezamenlijke...

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

(Adfiz in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Veel adviseurs willen aan de slag met actief klantbeheer, zodat zij ook na het afsluiten van een financieel...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Doe meer voor minder klanten

Doe meer voor minder klanten

(Adviseur Maurice van den Hemel in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “Neem minder klanten in beheer zodat je daadwerkelijk al je klanten kent...

Geef klanten een wow-gevoel

Geef klanten een wow-gevoel

(Partners in Kennis Faster Forward en Nationale Hypotheekbond in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) AH verrast klanten met gratis producten, Uber Eats...

Van (re)actief naar generatief

Van (re)actief naar generatief

(Jack Vos, Onesurance, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Veel kantoren handelen in de waan van de dag voornamelijk nog reactief. Bij actief klantbeheer...

Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...

In goede maar ook in slechte tijden

In goede maar ook in slechte tijden

(Michel Ligtlee, Vereniging Eigen Huis, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Ruim één jaar geleden hebben diverse marktpartijen het manifest...

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd...

Laatste woord over nazorg nog niet gezegd

Laatste woord over nazorg nog niet gezegd

(Toon Berendsen, VVP, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De Kifid Commissie van Beroep duidde de reikwijdte van de nazorg volgens de Wft. Maar daarmee...