Nu of nooit

Willem Vreeswijk 2018

Weinig financieel dienstverleners zullen verkondigen dat actief klantbeheer er eigenlijk niet zoveel toe doet. Alleen, we hebben het zo druk met de waan van de dag, we zijn bezig de ‘Wft-zorgplicht’ zo goed mogelijk uit te voeren en wees nou eerlijk: wie kent er nu echt een goed verdienmodel voor nazorg waar klanten geen bezwaar tegen hebben?

Het is eigen aan ondernemers om eerst laaghangend fruit te plukken en vervolgens te investeren in steeds een hoger trapje. En er vervolgens maar op te vertrouwen dat de problemen die zich aandienen ook wel weer worden opgelost. Begrijpelijk, maar kortzichtig. Niet alleen omdat je beter nu een paraplu kunt aanschaffen als vroeg of laat de buien losbarsten, maar vooral omdat een andere attitude helpt om ook in de toekomst een stevig bedrijfsfundament te hebben. Een verkoper van producten kun je inruilen voor een goedkopere (directe) aanbieder. Een vertrouwenspersoon die er voor de klant is gedurende de hele levenscyclus van financiële producten, is altijd goud waard, juist ook als het even tegenzit.

Zeker, het gaat ook om uitstraling. Je kunt nog zo hard lopen voor een klant en hem of haar te allen tijde zo goed mogelijk terzijde staan, maar als deze maatschappelijke relevante beroepsgroep nog steeds wordt betiteld als ‘tussenpersoon’, dan is en blijft het lastig om de waardering te krijgen die je als adviseur verdient. Het begint ermee om zelf uit te stralen dat je net zo belangrijk voor je klant bent als – bij wijze van spreken – de huisarts. Nog belangrijker is het helpen veranderen van de attitude in de eigen adviesmarkt. Spreek Kifid en een aantal aanbieders er eens concreet op aan dat ze nog steeds spreken van ‘tussenpersonen’. Je bent geen tussenschakel. Je bent adviseur. Ook als je geen producten van aanbieders verkoopt, kan je advies van grote waarde zijn voor een klant.

Inzicht is één, de praktijk is vaak anders. Daarom is het zo belangrijk dat we als adviesmarkt gaan zorgen dat actief klantbeheer een ‘gewoon’ onderdeel wordt van de adviespraktijk. Alleen als collectief zijn we in staat dit voor elkaar te krijgen. Met onderzoek, met best practices, met opleidingen, met informatie-uitwisseling en met nieuwe tools. Vandaar dat VVP pal achter de doelen staat van de Stichting Actief Klantbeheer, voortgekomen uit de branchebrede initiatiefgroep Actief Klantbeheer.

Vandaar ook dat deze editie – mede mogelijk gemaakt, door ABN AMRO, a.s.r., Faster Forward, ING, Nationale Hypotheekbond, Nationale-Nederlanden, Nh1816 en Scildon – volledig is gewijd aan het onderwerp Actief Klantbeheer. Met veel aandacht voor de doelen van de stichting en met veel tips, tools en best practices van collega-adviseurs.

Veel inspiratie toegewenst!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Leef je klant

Leef je klant

(Partner in Kennis Nh1816 in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Zet een streep door het woord ‘beheer’ en omarm het woord ‘contact’....

Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet

Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet

(Adviseur Chris de Bruin in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) In de ideale wereld van financiële dienstverlening komt zorgplicht niet aan de orde....

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

(Partner in Kennis Nationale-Nederlanden in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nationale-Nederlanden heeft de ambitie de best gewaardeerde intermediaire...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Actief klantbeheer collectief stimuleren

Actief klantbeheer collectief stimuleren

(Marieke van Zuien, stichting Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Als het gaat om de invulling van wat in de sector al geruime...

Begin gewoon

Begin gewoon

(Adviseur Andrë Feijs in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “De opbrengsten van actief klantbeheer zijn heel duidelijk: betere bedrijfscontinuïteit,...

Klantbeheer is de basis van je onderneming

Klantbeheer is de basis van je onderneming

(Adviseur Remco van Os, VOEP Hypotheken en Verzekeringen,  in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “Wij zijn juist gegroeid door klantbeheer....

Hoe het ook kan…

Hoe het ook kan…

(Mark Boskamp, Dukers & Baelemans in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022)  Regelmatig confronteer ik financieel planners en adviseurs met de...

Kort op de bal

Kort op de bal

(Adviseur Marton Overbeeke in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Als je kort op de bal speelt, loopt de klant niet onnodig lang risico; of blijven zijn...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...