Nu of nooit

Willem Vreeswijk 2018

Weinig financieel dienstverleners zullen verkondigen dat actief klantbeheer er eigenlijk niet zoveel toe doet. Alleen, we hebben het zo druk met de waan van de dag, we zijn bezig de ‘Wft-zorgplicht’ zo goed mogelijk uit te voeren en wees nou eerlijk: wie kent er nu echt een goed verdienmodel voor nazorg waar klanten geen bezwaar tegen hebben?

Het is eigen aan ondernemers om eerst laaghangend fruit te plukken en vervolgens te investeren in steeds een hoger trapje. En er vervolgens maar op te vertrouwen dat de problemen die zich aandienen ook wel weer worden opgelost. Begrijpelijk, maar kortzichtig. Niet alleen omdat je beter nu een paraplu kunt aanschaffen als vroeg of laat de buien losbarsten, maar vooral omdat een andere attitude helpt om ook in de toekomst een stevig bedrijfsfundament te hebben. Een verkoper van producten kun je inruilen voor een goedkopere (directe) aanbieder. Een vertrouwenspersoon die er voor de klant is gedurende de hele levenscyclus van financiële producten, is altijd goud waard, juist ook als het even tegenzit.

Zeker, het gaat ook om uitstraling. Je kunt nog zo hard lopen voor een klant en hem of haar te allen tijde zo goed mogelijk terzijde staan, maar als deze maatschappelijke relevante beroepsgroep nog steeds wordt betiteld als ‘tussenpersoon’, dan is en blijft het lastig om de waardering te krijgen die je als adviseur verdient. Het begint ermee om zelf uit te stralen dat je net zo belangrijk voor je klant bent als – bij wijze van spreken – de huisarts. Nog belangrijker is het helpen veranderen van de attitude in de eigen adviesmarkt. Spreek Kifid en een aantal aanbieders er eens concreet op aan dat ze nog steeds spreken van ‘tussenpersonen’. Je bent geen tussenschakel. Je bent adviseur. Ook als je geen producten van aanbieders verkoopt, kan je advies van grote waarde zijn voor een klant.

Inzicht is één, de praktijk is vaak anders. Daarom is het zo belangrijk dat we als adviesmarkt gaan zorgen dat actief klantbeheer een ‘gewoon’ onderdeel wordt van de adviespraktijk. Alleen als collectief zijn we in staat dit voor elkaar te krijgen. Met onderzoek, met best practices, met opleidingen, met informatie-uitwisseling en met nieuwe tools. Vandaar dat VVP pal achter de doelen staat van de Stichting Actief Klantbeheer, voortgekomen uit de branchebrede initiatiefgroep Actief Klantbeheer.

Vandaar ook dat deze editie – mede mogelijk gemaakt, door ABN AMRO, a.s.r., Faster Forward, ING, Nationale Hypotheekbond, Nationale-Nederlanden, Nh1816 en Scildon – volledig is gewijd aan het onderwerp Actief Klantbeheer. Met veel aandacht voor de doelen van de stichting en met veel tips, tools en best practices van collega-adviseurs.

Veel inspiratie toegewenst!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

Blijere klanten en meer omzet

Blijere klanten en meer omzet

(Uit VVP 4-2021) “Actief klantbeheer levert niet alleen een goede klantrelatie en een betere klantenbinding op, maar vooral ook een blijere klant als hij...

Reikwijdte zorgplicht bij AOV met provisie

Reikwijdte zorgplicht bij AOV met provisie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2021) De Commissie van Beroep van Kifid oordeelde vorig jaar in hoger beroep dat de wettelijke zorgplicht uit de Wft zich beperkt...