NVHP: “Klantvoorkeur voor professioneel financieel adviseur blijft”

Turhan Özgüner - voorzitter NVHP 2022

(Adviesvak over vijf jaar volgens de NVHP, VVP 06-2022) “De adviseur van de nabije én verdere toekomst gaat actief aan de slag met digitalisering, duurzaamheid en actief klantbeheer en specialiseert zich verder op onderscheidende thema’s en impactvolle life events”, stelt Turhan Özgüner, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP).

Hoe het adviesvak er over vijf jaar uitziet? Een mooie vraag die past bij het einde van het jaar: traditiegetrouw een moment van reflectie, bezinning en vooruitkijken. Terugkijkend is duidelijk dat niemand had kunnen voorspellen wat 2022 heeft gebracht. De oorlog in Oekraïne is hier een zodanig tragisch voorbeeld van, dat je bijna niet durft te spreken over de wereldwijde economische effecten die voor iedereen voelbaar zijn. Waar een jaar geleden bij de koffieautomaat werd gesproken over de historisch lage hypotheekrente, gaat het gesprek nu over historisch hoge energieprijzen en inflatie.

Herkenbaar op de woningmarkt: na jaren van oververhitting lijkt er nu sprake van afkoeling. Tegelijkertijd is er nog altijd meer vraag naar woningen dan aanbod. Enige bescheidenheid past dan ook bij vooruitkijken, zeker als het gaat om zo’n lange horizon.

Fundament

Een ding is zeker: de klantvoorkeur voor de professioneel financieel adviseur blijft. Digitalisering zal doorgaan en financieel advies voor consumenten en adviseurs nóg makkelijker maken, vooral bij de bemiddeling. Dat is een ontwikkeling waar de NVHP-adviseurs bij ondersteunt en hen stimuleert hier actief mee aan de slag te blijven. Financieel advies is en blijft het fundament van de financiële gezondheid van consumenten en biedt houvast en richting bij verantwoorde keuzes voor nu én later. Zeker bij de financiering van de eigen woning: het anker dat stabiliteit en zekerheid kan bieden.

Verduurzaming

Het thema verduurzaming zal de komende jaren nog meer een onderwerp worden dat consumenten aansnijden en de adviseur actief meeneemt in het advies. Dit advies beperkt zich al lang niet meer tot uitsluitend het verstrekken van een hypotheek maar betreft de brede financiële gezondheid. Dat helpt consumenten, nu en op de langere termijn. Ik verwacht dat deze ontwikkeling doorzet. Daarom pleit de NVHP al jaren voor verdere specialisatie van adviseurs, bijvoorbeeld op het vlak van scheiden of verduurzaming.

Turhan Özgüner (NVHP): ‘Belang actief klantbeheer neemt verder toe’

Ook verwacht ik dat het belang van actief klantbeheer de komende jaren verder zal toenemen. De adviseur die dit hoog op de agenda heeft staan en continu aandacht geeft, heeft nooit een lege agenda. Dat is niet alleen goed voor de adviseur maar vooral ook voor de consument. Kortom, de adviseur van de nabije én verdere toekomst gaat actief aan de slag met digitalisering, duurzaamheid en actief klantbeheer en specialiseert zich verder op onderscheidende thema’s en impactvolle life events. Dan ben je als adviseur klantgericht en dus succesvol in 2023 én in 2028!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

"Bedenktermijn bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen"

"Bedenktermijn bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen"

De NVHP pleit er voor om de huidige korte wettelijke bedenktermijn van drie dagen bij de aankoop van een woning te verhogen naar veertien dagen. De NVHP: "Drie dagen...

Wij zijn de nieuwe generatie adviseurs

Wij zijn de nieuwe generatie adviseurs

(Rubriek 'Een frisse blik op het adviesvak' in VVP 1-2024) Ferzekerd, de nieuwe generatie adviseurs is per 1 maart 2024 de nieuwe naam van IJdo & Sahin Financieel...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(Ken je vak! VVP 5-2023) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs. In elk nummer vat VVP een aantal relevante uitspraken...

Hoe luidt de opdracht?

Hoe luidt de opdracht?

HYPOTHEKEN – De consument heeft contact gezocht met zijn adviseur. Hij geeft aan zijn hypothecaire lening bij zijn geldverstrekker te willen verhogen voor...

Eensporig rentebeleid binnen groep

Eensporig rentebeleid binnen groep

HYPOTHEKEN – De wetgever wil geen ‘lokkertjes’ op het gebied van hypotheekrente. Omdat te voorkomen bepaalt artikel 81a Bgfo het volgen - de:...

Geen tegenvordering

Geen tegenvordering

HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...

NVHP: alertheid bij meeneemregelingen geboden

NVHP: alertheid bij meeneemregelingen geboden

De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners, NVHP, roept haar leden maar ook consumenten op om extra alert te zijn op de voorwaarden die gelden bij meeneemregelingen...