Ockto: regie op je gegevens

Paul Janssen Ockto 2019

De nieuwe technologie, Big Data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid, het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’ laat VVP vernieuwende initiatieven aan het woord. Dit keer Cckto. “Wil je persoonlijke gegevens delen of bewijzen wie je bent in een digitaal proces? Dan is Ockto het vanzelfsprekende antwoord om dat te doen", aldus Paul Janssen (Product Director).

Geef een korte omschrijving van bedrijf en missie

Ockto bestaat om consumenten snel en simpel informatie over zichzelf te laten verzamelen en deze beperkt, onder eigen regie en met de hoogste betrouwbaarheid te laten delen met zijn dienstverlener.

Wat is het vernieuwende aan jullie initiatief?

Met de Ockto-app is het voor iedere Nederlandse burger mogelijk om al zijn financiële data bij elkaar te halen en in één keer volledig veilig bij zijn dienstverlener aan te leveren, waardoor hijzelf en zijn aangesloten dienstverleners veel tijd besparen.

Wat is jullie persoonlijke drijfveer bij jullie aanpak?

Online financiële dienstverlening bereikbaar maken voor alle consumenten en de voordelen ervan niet alleen aan de happy few gunnen. Ockto komt voort uit Yellowtail Consultancy BV. Toen wij in 2015 met Ockto begonnen was Yellowtail al vele jaren bezig in de online financiële dienstverlening. Steeds constateerden we dat online inventarisatie erg lastig is voor het gros van de consumenten. Dat wilden we eenvoudiger maken.

Waar willen jullie staan in 2025?

Tegen die tijd is Ockto voor alle Nederlanders en vele andere Europeanen een begrip als het gaat om regie op je gegevens. Wil je persoonlijke gegevens delen of bewijzen wie je bent in een digitaal proces? Dan is Ockto het vanzelfsprekende antwoord om dat te doen. Of je dat nu eenmalig doet of periodiek om bijvoorbeeld een zorgplichtproces te faciliteren.

Hoe vernieuwend vinden jullie de financiële sector?

We zien dat de financiële sector op veel terreinen met allerlei innovaties bezig is. Sommige succesvol en sommige wat minder, maar in vrijwel alle gevallen duurt het lang om deze initiatieven van de grond te krijgen. Dat vinden wij logisch vanwege de vele actoren in de sector. En door het (terecht) strenge toezicht vanuit DNB en AFM merken we dat het soms lastig is om te bewegen. Risk en compliancy hebben grote invloed op de mogelijkheden of in iedere geval de snelheid waarmee kan worden geïnnoveerd.

Heeft de financiële sector de bakens al voldoende verzet als het gaat om vernieuwing?

Tsja, als we eerlijk zijn… De ideeën die we als sector vijftien jaar geleden hadden zijn voor een belangrijk deel nog niet ingevuld. Wij dachten in al onze wijsheid destijds al dat het online hypotheekadvies er snel aan zou komen. Met name de financiële crisis heeft dit proces erg vertraagd. Recent zien we echter mooie ontwikkelingen. Zoals het programma ‘Handig!’ en de Brondataservice van HDN, waardoor geldverstrekkers nu direct na de offerteaanvraag het renteaanbod en binnenkort zelfs de offerte kan verstrekken. En ook de pensioensector roert zich en komt met maatwerk tools waarmee een deelnemer goed inzicht kan krijgen in te nemen pensioenbeslissingen. We zijn bij Ockto erg trots dat we kunnen bijdragen aan dit soort initiatieven.

Welke toekomst zien jullie voor de financieel adviseur?

Het aantal adviseurs zal niet dalen, maar het werk verandert wel. In onze visie wordt het voor alle huishoudens steeds belangrijker om financieel advies te krijgen. Zeker gezien de terugtrekkende beweging rondom hypotheekadvies en de individualisatie van het pensioenstelsel. Dat kan niet zonder gratis online tools waar de consument grotendeels zichzelf bedient. Het verkregen financieel inzicht zal resulteren in een grotere behoefte aan financieel maatwerkadvies. Dus minder inventariseren, meer adviseren; de leuke kant van het werk! We zien dat de werkwijze bij EBC Nederland en de Toekomstverkenner van PGGM het succes van deze gedachte aantonen.

Zijn financieel adviseurs volgens jullie voldoende in staat om zich te verbinden met de nieuwe ontwikkelingen?

Hier zien wij wel een uitdaging voor de sector. We merken dat de incubatietijd van ons initiatief veel langer is dan verwacht. Bij grote instanties zoals banken en verzekeraars begrijpen we dat het lang duurt voordat een project volledig is geïmplementeerd en in de organisatie is ingebed. Maar bij de ketens en zelfstandig adviseurs kan dat sneller. Ondanks dat veel adviseurs in Nederland al over de mogelijkheid beschikken om de client ter voorbereiding op het gesprek zijn gegevens online aan te laten leveren, wordt dit nog relatief weinig ingezet. Terwijl de efficiëntieslag er direct is. Het is niet alleen voor de cliënt gemakkelijk. Als adviseur ontvang je de gegevens direct vanuit de app in je adviessysteem. Dat scheelt tijd en je hebt de mogelijkheid om je vooraf in te lezen in het klantdossier. Het eerste gesprek wordt er echt beter op. Voordeel genoeg zou je zeggen, maar schijnbaar ligt het toch wat gecompliceerder. Het veranderen van werkwijze is gewoon lastig. Het lijken net mensen, die financieel adviseurs!

‘Het aantal adviseurs zal niet dalen, maar het werk verandert wel’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Eerste zonne-auto voor lange afstanden

Eerste zonne-auto voor lange afstanden

Lightyear presenteerde dinsdag de allereerste auto op zonne-energie die geschikt is voor lange afstanden. De eerste 500 Lightyear Ones kunnen worden gereserveerd...

Digitale autonomie

Digitale autonomie

“Met de juiste digitale hulpmiddelen zijn we als industrie in staat om veel meer mensen te bedienen. Wij zijn ervan overtuigd dat met een dergelijke benadering...

De robo versie van mijzelf

De robo versie van mijzelf

(door Justin Schlee, ANVA) Uiteraard blijven we persoonlijk contact houden met de particuliere en zakelijke consument, maar ons werk zal in de toekomst verschuiven...

CMIS Franchise: Ockto ook in acceptatiefase

CMIS Franchise: Ockto ook in acceptatiefase

De Hypotheekshop en Huis & Hypotheek gaan ook in de acceptatiefase werken met Ockto, om te beginnen bij hypotheken van Argenta. Joep Peerdeman, manager Operations...

Terugroepactie Hypotheek: product of advies?

Terugroepactie Hypotheek: product of advies?

Onlangs kreeg ik van mijn autofabrikant een schrijven met het vriendelijke verzoek om een afspraak te maken. Er zat mogelijk een niet deugdelijk onderdeel in mijn...

Gavin: risk-sharing in plaats van verzekering

Gavin: risk-sharing in plaats van verzekering

De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid, het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’...