Ockto: regie op je gegevens

Paul Janssen Ockto 2019

De nieuwe technologie, Big Data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid, het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’ laat VVP vernieuwende initiatieven aan het woord. Dit keer Cckto. “Wil je persoonlijke gegevens delen of bewijzen wie je bent in een digitaal proces? Dan is Ockto het vanzelfsprekende antwoord om dat te doen", aldus Paul Janssen (Product Director).

Geef een korte omschrijving van bedrijf en missie

Ockto bestaat om consumenten snel en simpel informatie over zichzelf te laten verzamelen en deze beperkt, onder eigen regie en met de hoogste betrouwbaarheid te laten delen met zijn dienstverlener.

Wat is het vernieuwende aan jullie initiatief?

Met de Ockto-app is het voor iedere Nederlandse burger mogelijk om al zijn financiële data bij elkaar te halen en in één keer volledig veilig bij zijn dienstverlener aan te leveren, waardoor hijzelf en zijn aangesloten dienstverleners veel tijd besparen.

Wat is jullie persoonlijke drijfveer bij jullie aanpak?

Online financiële dienstverlening bereikbaar maken voor alle consumenten en de voordelen ervan niet alleen aan de happy few gunnen. Ockto komt voort uit Yellowtail Consultancy BV. Toen wij in 2015 met Ockto begonnen was Yellowtail al vele jaren bezig in de online financiële dienstverlening. Steeds constateerden we dat online inventarisatie erg lastig is voor het gros van de consumenten. Dat wilden we eenvoudiger maken.

Waar willen jullie staan in 2025?

Tegen die tijd is Ockto voor alle Nederlanders en vele andere Europeanen een begrip als het gaat om regie op je gegevens. Wil je persoonlijke gegevens delen of bewijzen wie je bent in een digitaal proces? Dan is Ockto het vanzelfsprekende antwoord om dat te doen. Of je dat nu eenmalig doet of periodiek om bijvoorbeeld een zorgplichtproces te faciliteren.

Hoe vernieuwend vinden jullie de financiële sector?

We zien dat de financiële sector op veel terreinen met allerlei innovaties bezig is. Sommige succesvol en sommige wat minder, maar in vrijwel alle gevallen duurt het lang om deze initiatieven van de grond te krijgen. Dat vinden wij logisch vanwege de vele actoren in de sector. En door het (terecht) strenge toezicht vanuit DNB en AFM merken we dat het soms lastig is om te bewegen. Risk en compliancy hebben grote invloed op de mogelijkheden of in iedere geval de snelheid waarmee kan worden geïnnoveerd.

Heeft de financiële sector de bakens al voldoende verzet als het gaat om vernieuwing?

Tsja, als we eerlijk zijn… De ideeën die we als sector vijftien jaar geleden hadden zijn voor een belangrijk deel nog niet ingevuld. Wij dachten in al onze wijsheid destijds al dat het online hypotheekadvies er snel aan zou komen. Met name de financiële crisis heeft dit proces erg vertraagd. Recent zien we echter mooie ontwikkelingen. Zoals het programma ‘Handig!’ en de Brondataservice van HDN, waardoor geldverstrekkers nu direct na de offerteaanvraag het renteaanbod en binnenkort zelfs de offerte kan verstrekken. En ook de pensioensector roert zich en komt met maatwerk tools waarmee een deelnemer goed inzicht kan krijgen in te nemen pensioenbeslissingen. We zijn bij Ockto erg trots dat we kunnen bijdragen aan dit soort initiatieven.

Welke toekomst zien jullie voor de financieel adviseur?

Het aantal adviseurs zal niet dalen, maar het werk verandert wel. In onze visie wordt het voor alle huishoudens steeds belangrijker om financieel advies te krijgen. Zeker gezien de terugtrekkende beweging rondom hypotheekadvies en de individualisatie van het pensioenstelsel. Dat kan niet zonder gratis online tools waar de consument grotendeels zichzelf bedient. Het verkregen financieel inzicht zal resulteren in een grotere behoefte aan financieel maatwerkadvies. Dus minder inventariseren, meer adviseren; de leuke kant van het werk! We zien dat de werkwijze bij EBC Nederland en de Toekomstverkenner van PGGM het succes van deze gedachte aantonen.

Zijn financieel adviseurs volgens jullie voldoende in staat om zich te verbinden met de nieuwe ontwikkelingen?

Hier zien wij wel een uitdaging voor de sector. We merken dat de incubatietijd van ons initiatief veel langer is dan verwacht. Bij grote instanties zoals banken en verzekeraars begrijpen we dat het lang duurt voordat een project volledig is geïmplementeerd en in de organisatie is ingebed. Maar bij de ketens en zelfstandig adviseurs kan dat sneller. Ondanks dat veel adviseurs in Nederland al over de mogelijkheid beschikken om de client ter voorbereiding op het gesprek zijn gegevens online aan te laten leveren, wordt dit nog relatief weinig ingezet. Terwijl de efficiëntieslag er direct is. Het is niet alleen voor de cliënt gemakkelijk. Als adviseur ontvang je de gegevens direct vanuit de app in je adviessysteem. Dat scheelt tijd en je hebt de mogelijkheid om je vooraf in te lezen in het klantdossier. Het eerste gesprek wordt er echt beter op. Voordeel genoeg zou je zeggen, maar schijnbaar ligt het toch wat gecompliceerder. Het veranderen van werkwijze is gewoon lastig. Het lijken net mensen, die financieel adviseurs!

‘Het aantal adviseurs zal niet dalen, maar het werk verandert wel’

Reactie toevoegen

 
Editie
ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...

Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Het schiet niet op met Open Insurance, stelt de INNOPAY Open Insurance Monitor 2023. “Open Insurance is voorlopig nog een en al geblaf en geen bijten”,...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

Door automatisering mag van de financieel adviseur meer worden verwacht dan in het verleden. Digitale innovatie mag echter ook geen doel op zichzelf zijn, het moet...

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wil meer duidelijkheid over het ontwerp en de impact van de digitale euro. Ook over de rol van banken bij de distributie...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...

Roel ter Brugge nieuwe CEO van Ockto

Roel ter Brugge nieuwe CEO van Ockto

Ockto heeft Roel ter Brugge aangesteld als nieuwe CEO. Hij volgt daarmee Robert Harreman op. Harreman blijft als founder intensief bij Ockto betrokken en krijgt...