Onbeheerste beheervergoeding

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN NAZORG – Een adviseur liet zijn klant betalen voor de nazorg die hij wettelijk verplicht is te leveren. Dat mag niet, benadrukt Kifid nog eens in deze uitspraak. Maar daarvoor wordt de adviseur in dit geval niet op zijn vingers getikt. De adviseur bood de klant ten onrechte niet de mogelijkheid om de beheeroverkomst op te zeggen.

De Geschillencommissie: “Voor de contractueel overeengekomen nazorgverplichting geldt dat deze kan worden opgezegd met inachtneming van een redelijke opzegtermijn. De tussen partijen geldende rechtsverhouding kan worden gekwalificeerd als een overeenkomst van opdracht (als bedoeld in artikel 7:400 BW) en deze overeenkomst kan te allen tijde worden opgezegd (artikel 7:408 lid 1 BW). Hiervan kan niet worden afgeweken, omdat Consument een particuliere opdrachtgever is (artikel 7:408 lid jo. 7:413 lid 2 BW). De bepalingen in de adviesdocumentatie waarin het opzeggen van de beheerwerkzaamheden worden uitgesloten kunnen geen stand houden.”

De adviseur bracht op grond van de beheerovereenkomst maandelijks 10,25 euro in rekening voor het beheer van de hypothecaire geldlening, de ORV en twee bankspaarrekeningen. De adviseur: “Sinds 1 januari 2013 mag er geen provisie meer uitbetaald worden door geldverstrekkers en/of verzekeraars voor onder andere het voeren van beheer. Vanaf deze datum brengen wij beheerkosten per afgenomen financieel product rechtstreeks bij u in rekening. Bovengenoemde nazorg wordt van ons verlangd vanuit wetgeving (Wft). Naast wetgeving vinden ook wij het belangrijk contact met u te houden. Wilt u meer dienstverlening, dan nemen wij deze dienstverlening aan op basis van urenregistratie. Tijdens ondertekening bij het aangaan van de opdracht heb ik u gewezen op de kosten. Niet alleen bij het afsluiten van de hypotheek, maar ook op de kosten tijdens de looptijd. Wat kun u van ons minimaal verwachten tijdens de looptijd? Het beantwoorden van vragen over de afgenomen producten gedurende de looptijd, het voeren van een deugdelijke administratie om bovengenoemde vragen te kunnen beantwoorden, het informeren van (impactvolle) wijzigingen op product niveau, het informeren van wijzigingen vanuit de overheid die van invloed kunnen zijn op uw afgenomen producten, het begeleiden bij renteherziening (geen advies) na afloop van een rentecontract, online klantmap.”

Omdat het hier goeddeels om wettelijk verplichte nazorg gaat, mag de adviseur hier geen extra vergoeding voor rekenen. Maar daar straft de Geschillencommissie hem dus niet op af. Ze stelt alleen dat een adviseur op grond van de Wft verplicht is in het kader van doorlopende nazorg de consument te informeren over belangrijke wijzigingen in de informatie, zoals gegeven bij het eerste advies of de bemiddeling. De consument hoeft hier niet voor te betalen. Voor eventuele meeromvattende nazorg mag wel een rekening worden gepresenteerd. Maar adviseurs zijn toch gewaarschuwd. – Uitspraak GC 2020-017

Reactie toevoegen

 
Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...