Ondernemen met impact

Ken je vak! Bouwstenen voor succes

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2022) In het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ geven Paul van Ruiten en collega-auteurs praktische handvatten die je morgen in kunt zetten voor een grotere impact met snel resultaat.

Het nieuwe modewoord van 2022 is duurzaam. Je kunt geen blad openslaan of je leest dat je duurzaam moet ondernemen. Wie niet vergroent, heeft geen toekomst meer. Of dat waar is, zal de toekomst uitwijzen. Het goede nieuws is dat een focus op verduurzaming veel ondernemers een enorme kans biedt tot het verbeteren van hun onderneming.

De kans is groot dat als je zelf niet kiest voor een meer duurzame strategie je vroeg of later geconfronteerd gaat worden met vragen van derden. Dit kunnen de partners zijn met wie je samenwerkt of bijvoorbeeld je klanten. Je kunt dus wachten op dwang van buitenaf, maar waarom zou je juist nu geen gebruik maken van alle kansen die er liggen?

Zes kapitalen

Het starten met verduurzamen is minder moeilijk dan het lijkt. De ervaring leert dat veel ondernemers onbewust al heel wat stappen maken. Ze weten dit echter niet in beeld te brengen. Je kunt hier vrij gemakkelijk mee beginnen. Een goede start hierbij is het op hoofdlijnen in kaart brengen van jouw impact op de zes kapitalen die jij beïnvloedt met jouw onderneming:

  • het sociaal netwerkkapitaal (de relaties die je bedrijf onderhoudt, jouw reputatie);
  • het menselijk kapitaal (het welzijn van de medewerkers van je bedrijf);
  • het geproduceerd kapitaal (gebruikte en voortgebrachte machines en producten);
  • het natuurlijk kapitaal (het gebruik van de natuurlijke omgeving door het bedrijf);
  • het financieel kapitaal (totaal aan financiële middelen van het bedrijf);
  • het intellectueel kapitaal (het totaal aan ontwikkelde kennis van het bedrijf).

‘Op welk kapitaal wil je meer waarde creëren?’

Bepaal als eerste de verrichtingen van je bedrijf op dit moment: wat is de input (welke bronnen gebruik je), wat zijn de (kern)activiteiten, wat is de output (het product dat of de dienst die je levert) en uiteindelijk de outcome (wat is het resultaat van jouw product of dienst). Daarna beoordeel je wat je nodig hebt aan de bovenstaande kapitalen. Dus wat onttrek je uit deze kapitaalbronnen? Vervolgens bekijk je wat je aan waarde creëert in termen van de zes kapitalen. Op deze manier heb je al inzicht in hoeverre de impact van jouw onderneming is op People, Planet en Profit.

Mocht je niet tevreden zijn met het resultaat? Zou je op verschillende kapitalen beter willen presteren? Dan kun je aangeven op welk kapitaal je meer waarde zou willen creëren of aan welk kapitaal je minder zou willen onttrekken. Op deze manier heb je een huidige situatie en een ideale situatie. Het verschil zet je om in projecten. Die kun je met je hele team bespreken en kijken welke stappen je morgen direct kan zetten. De grootste impact eerst.

Op deze manier wordt duurzaamheid niet een activiteit erbij, maar onderdeel van jouw bedrijfsproces en gericht op jullie kernactiviteit. Dan is gewoon een onderdeel van je bedrijfsvoering. In het eerder genoemde boek kun je er meer over lezen. Veel leesplezier!

Reactie toevoegen

 
Meer over
De beste adviseur

De beste adviseur

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 6-2020) Als ondernemer voel je je vaak alleen. Met wie kun je nu over je zorgen sparren? Wie helpt je met...

Creativiteit zit in de beperking

Creativiteit zit in de beperking

(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt...

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Door Jelle Bartels, Next Step Factory. Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in...

Scenarioplanning

Scenarioplanning

(Door Jelle Bartels, Next Step Factory) Het is nu de tijd om te onderzoeken wat de mogelijke impact van de coronacrisis is op jouw organisatie voor de (middel)...

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf de start van zijn carrière heeft hij...

Echte waarde is geen polis

Echte waarde is geen polis

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf...

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Een best practice ‘Verbouwen met de tent open’ met adviseur Han Versantvoort (Calvo Advies) en Jelle Bartels (Next Step Factory). Daarmee opent het VVP...

Verkoop, toeval of niet?

Verkoop, toeval of niet?

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel...

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de dagelijkse adviespraktijk? Op deze vraag geven Jelle Bartels (Next Step Factory) en adviseur Han Versantvoort (Calvo...

De lopende doden

De lopende doden

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Start ook met het verhogen van betrokkenheid in 2020! Afgelopen maand was Simon Sinek in Nederland. Sinek maakt zich,...