Ondernemen met impact

Ken je vak! Bouwstenen voor succes

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2022) In het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ geven Paul van Ruiten en collega-auteurs praktische handvatten die je morgen in kunt zetten voor een grotere impact met snel resultaat.

Het nieuwe modewoord van 2022 is duurzaam. Je kunt geen blad openslaan of je leest dat je duurzaam moet ondernemen. Wie niet vergroent, heeft geen toekomst meer. Of dat waar is, zal de toekomst uitwijzen. Het goede nieuws is dat een focus op verduurzaming veel ondernemers een enorme kans biedt tot het verbeteren van hun onderneming.

De kans is groot dat als je zelf niet kiest voor een meer duurzame strategie je vroeg of later geconfronteerd gaat worden met vragen van derden. Dit kunnen de partners zijn met wie je samenwerkt of bijvoorbeeld je klanten. Je kunt dus wachten op dwang van buitenaf, maar waarom zou je juist nu geen gebruik maken van alle kansen die er liggen?

Zes kapitalen

Het starten met verduurzamen is minder moeilijk dan het lijkt. De ervaring leert dat veel ondernemers onbewust al heel wat stappen maken. Ze weten dit echter niet in beeld te brengen. Je kunt hier vrij gemakkelijk mee beginnen. Een goede start hierbij is het op hoofdlijnen in kaart brengen van jouw impact op de zes kapitalen die jij beïnvloedt met jouw onderneming:

  • het sociaal netwerkkapitaal (de relaties die je bedrijf onderhoudt, jouw reputatie);
  • het menselijk kapitaal (het welzijn van de medewerkers van je bedrijf);
  • het geproduceerd kapitaal (gebruikte en voortgebrachte machines en producten);
  • het natuurlijk kapitaal (het gebruik van de natuurlijke omgeving door het bedrijf);
  • het financieel kapitaal (totaal aan financiële middelen van het bedrijf);
  • het intellectueel kapitaal (het totaal aan ontwikkelde kennis van het bedrijf).

‘Op welk kapitaal wil je meer waarde creëren?’

Bepaal als eerste de verrichtingen van je bedrijf op dit moment: wat is de input (welke bronnen gebruik je), wat zijn de (kern)activiteiten, wat is de output (het product dat of de dienst die je levert) en uiteindelijk de outcome (wat is het resultaat van jouw product of dienst). Daarna beoordeel je wat je nodig hebt aan de bovenstaande kapitalen. Dus wat onttrek je uit deze kapitaalbronnen? Vervolgens bekijk je wat je aan waarde creëert in termen van de zes kapitalen. Op deze manier heb je al inzicht in hoeverre de impact van jouw onderneming is op People, Planet en Profit.

Mocht je niet tevreden zijn met het resultaat? Zou je op verschillende kapitalen beter willen presteren? Dan kun je aangeven op welk kapitaal je meer waarde zou willen creëren of aan welk kapitaal je minder zou willen onttrekken. Op deze manier heb je een huidige situatie en een ideale situatie. Het verschil zet je om in projecten. Die kun je met je hele team bespreken en kijken welke stappen je morgen direct kan zetten. De grootste impact eerst.

Op deze manier wordt duurzaamheid niet een activiteit erbij, maar onderdeel van jouw bedrijfsproces en gericht op jullie kernactiviteit. Dan is gewoon een onderdeel van je bedrijfsvoering. In het eerder genoemde boek kun je er meer over lezen. Veel leesplezier!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Slimmer werken én leven

Slimmer werken én leven

(door Jeroen Bais, Next Step Factory) Teveel te doen in te weinig tijd? Leer in vier stappen de juiste prioriteiten te stellen. Dwight Eisenhower was één...

Regels buigen

Regels buigen

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn. Mogen stemmen...

Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse...

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Adviseur in 2023 overbodig

Adviseur in 2023 overbodig

(door Jeroen Bais) Die artikelkop? Geintje. Tenminste, als je in staat bent je aan te passen. Het goede nieuws is dat je niet morgen zonder baan zit. Het slechte...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Toppers vragen om extern advies

Toppers vragen om extern advies

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory) Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier...

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet....

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt...