Ondernemen met impact

Ken je vak! Bouwstenen voor succes

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2022) In het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ geven Paul van Ruiten en collega-auteurs praktische handvatten die je morgen in kunt zetten voor een grotere impact met snel resultaat.

Het nieuwe modewoord van 2022 is duurzaam. Je kunt geen blad openslaan of je leest dat je duurzaam moet ondernemen. Wie niet vergroent, heeft geen toekomst meer. Of dat waar is, zal de toekomst uitwijzen. Het goede nieuws is dat een focus op verduurzaming veel ondernemers een enorme kans biedt tot het verbeteren van hun onderneming.

De kans is groot dat als je zelf niet kiest voor een meer duurzame strategie je vroeg of later geconfronteerd gaat worden met vragen van derden. Dit kunnen de partners zijn met wie je samenwerkt of bijvoorbeeld je klanten. Je kunt dus wachten op dwang van buitenaf, maar waarom zou je juist nu geen gebruik maken van alle kansen die er liggen?

Zes kapitalen

Het starten met verduurzamen is minder moeilijk dan het lijkt. De ervaring leert dat veel ondernemers onbewust al heel wat stappen maken. Ze weten dit echter niet in beeld te brengen. Je kunt hier vrij gemakkelijk mee beginnen. Een goede start hierbij is het op hoofdlijnen in kaart brengen van jouw impact op de zes kapitalen die jij beïnvloedt met jouw onderneming:

  • het sociaal netwerkkapitaal (de relaties die je bedrijf onderhoudt, jouw reputatie);
  • het menselijk kapitaal (het welzijn van de medewerkers van je bedrijf);
  • het geproduceerd kapitaal (gebruikte en voortgebrachte machines en producten);
  • het natuurlijk kapitaal (het gebruik van de natuurlijke omgeving door het bedrijf);
  • het financieel kapitaal (totaal aan financiële middelen van het bedrijf);
  • het intellectueel kapitaal (het totaal aan ontwikkelde kennis van het bedrijf).

‘Op welk kapitaal wil je meer waarde creëren?’

Bepaal als eerste de verrichtingen van je bedrijf op dit moment: wat is de input (welke bronnen gebruik je), wat zijn de (kern)activiteiten, wat is de output (het product dat of de dienst die je levert) en uiteindelijk de outcome (wat is het resultaat van jouw product of dienst). Daarna beoordeel je wat je nodig hebt aan de bovenstaande kapitalen. Dus wat onttrek je uit deze kapitaalbronnen? Vervolgens bekijk je wat je aan waarde creëert in termen van de zes kapitalen. Op deze manier heb je al inzicht in hoeverre de impact van jouw onderneming is op People, Planet en Profit.

Mocht je niet tevreden zijn met het resultaat? Zou je op verschillende kapitalen beter willen presteren? Dan kun je aangeven op welk kapitaal je meer waarde zou willen creëren of aan welk kapitaal je minder zou willen onttrekken. Op deze manier heb je een huidige situatie en een ideale situatie. Het verschil zet je om in projecten. Die kun je met je hele team bespreken en kijken welke stappen je morgen direct kan zetten. De grootste impact eerst.

Op deze manier wordt duurzaamheid niet een activiteit erbij, maar onderdeel van jouw bedrijfsproces en gericht op jullie kernactiviteit. Dan is gewoon een onderdeel van je bedrijfsvoering. In het eerder genoemde boek kun je er meer over lezen. Veel leesplezier!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Juiste partner maakt jou sterker

Juiste partner maakt jou sterker

Voor jou als adviseur is het belangrijk om partners met de juiste kwaliteiten om je heen te verzamelen. Zij helpen om toegevoegde waarde te creëren voor de...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Volop voer voor ondernemers. Dat bood de 21 juni gehouden derde Dag van het Topadvies van VVP. “Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren.”   Piet...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Wat weet je van jouw klant?

Wat weet je van jouw klant?

De woorden ‘klantgericht’ en ‘de klant centraal’ komen al veel meer voor in de bedrijfsplannen van de financieel adviseurs. In de vorige...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs....

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...

Maak kennis met  je klanten

Maak kennis met je klanten

Elke dag ga je in gesprek met klanten over een van de meest intieme zaken in hun leven: geld en hoe ze hiermee omgaan. In veel gevallen gaan we snel over tot de...