Ondernemer gebaat bij duurzame samenwerking

2022-12-13 (2)

(Partner in kennis a.s.r. in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) Klimaatdoelen, zoals de reductie van CO2-emissie met 60 procent in 2030, komen steeds dichterbij. Veel burgers en bedrijven nemen hun verantwoordelijkheid en investeren in duurzame energie en mobiliteit. Zo ook de grond-, weg- en waterbouw (GWW) en groensector met een transitie naar elektrische machines. Deze duurzaamheidsslag moet praktisch zijn voor bedrijven, vindt a.s.r.. Daarom werkt de verzekeraar samen met twee partijen die het werkveld van haver tot gort kennen.

...

De verkoop van elektrische personenauto’s groeit al jaren fors en ook de aanschaf van bedrijfsvoertuigen schiet omhoog. Het CBS berekende aan het begin van dit jaar, dat het aantal elektrische bedrijfsvoertuigen sinds 2015 met 774 procent is toegenomen naar bijna 12.000 stuks. Naast bestelauto’s en bussen, is de elektrificatie van werkmachines inmiddels in volle gang. Dat heeft wat voeten in de aarde, want elektrische machines zijn twee, soms drie keer duurder dan conventionele machines. En dat levert weer een hogere verzekeringswaarde en premie op.

a.s.r. heeft daar in samenspraak met Cumela-brancheorganisatie voor groen, grond en infra- en E-Hartog Bouwmaterieel -gespecialiseerd in machines voor de GWW-sector-een oplossing voor bedacht. Zo kan een bedrijf een nieuwe machine in elektrische uitvoering van pakweg 60.000 euro voor hetzelfde tarief verzekeren als een conventioneel voertuig dat de helft kost. Het gaat dan om de premie voor de wettelijke aansprakelijkheid. Het idee is dat het risico op ongelukken, ongeacht de hogere waarde, min of meer gelijk blijft.

“We willen duurzaamheid bij klanten stimuleren en dit is een manier om hen daarin vooruit te helpen”, zegt Arthur van den Berg, productspecialist bij a.s.r. “Maar we willen in geen geval vanuit een ivoren toren roepen hoe ondernemers het moeten aanpakken. Verduurzaming klinkt in theorie mooi, maar het moet in de praktijk van alledag passen.”

Vandaar dat a.s.r. nadrukkelijk voor de samenwerking met kennispartners Cumela en E-Hartog Bouwmaterieel heeft gekozen, zegt collega Guido van Walbeek, commercieel riskmanager bij a.s.r.. “Deze partnerschappen zijn waardevol. Zij weten wat ondernemers nodig hebben om verdere stappen in de transitie te zetten.”

Brandrisico

De twee kennispartners informeerden a.s.r. over technische ontwikkelingen in het werkveld en specifieke mogelijkheden voor de doelgroep. Cumela en E-Hartog Bouwmaterieel dachten tevens mee over de preventie-eisen voor elektrische machines. Gezamenlijk kwamen ze tot een uitgebalanceerde beschrijving voor het laden, stallen, onderhouden en repareren van elektrische machines. Een pakket waarmee bedrijven (brand)risico’s kunnen beperken en dat tegelijkertijd werkbaar voor hen is.

Overigens blijkt uit onderzoek dat het brandrisico bij elektrische voertuigen niet bovengemiddeld is. Verhalen over spontaan ontbrandende accu’s in elektrische personenauto’s krijgen veel aandacht, maar dergelijke voorvallen zijn zeldzaam. Ook vanwege de jarenlange ervaring met elektrische heftrucks en elektrokarren, is het niet de verwachting dat het brandrisico van elektrisch aangedreven machines groter wordt.

Veel problemen zijn te voorkomen door het gebruik van de juiste accu’s en goed onderhoud, verduidelijkt Gerrit Rottiné, adviseur bij Cumela. “Het is in ieders belang dat machines gewoon goed blijven werken en dat er geen ongelukken gebeuren. Daar hebben we vanuit het perspectief van ondernemer, verzekeraar en leverancier van machines, die de voorschriften van fabrikanten tot in de puntjes kent, op ingestoken. Het is een mooie open samenwerking geworden, waarin elke partij zijn kennis heeft gedeeld. Dit is dé manier om vooruit te komen in de energietransitie.”

Innovatief karakter

Er moeten ook wel slagen worden gemaakt. Niet alleen omdat het jaar 2030 nadert, ook omdat we volgens een recent advies van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) de doelen uit het Klimaatakkoord in het huidige tempo niet halen. “Het stikstofvonnis van de Raad van State legt nog eens extra druk op”, reageert Ralph de Hart, directeur bij Cumela. “Gelukkig realiseren steeds meer mensen zich dat. Een ander voordeel is dat de technologische innovatie snel verloopt. Bijvoorbeeld accu’s worden kwalitatief beter en laden sneller.”

Ondernemers in de GWW en de sectoren groen en agrarisch kenmerken zich volgens Rottiné door hun innovatief karakter. “Ze hebben veel belangstelling voor vernieuwende en besparende technische oplossingen en willen daar absoluut in mee. Het financiële plaatje speelt natuurlijk wel een rol. De aanschaf van elektrische machines vergt een flinke investering.”

Overstap naar elektrisch

Rosanne den Hartog, bedrijfsleider van E-Hartog Bouwmaterieel, ziet dat nu vooral de grotere bedrijven elektrische machines en voertuigen aanschaffen. Naast verduurzaming van de eigen organisatie, speelt voor deze bedrijven het verkrijgen van opdrachten een rol. “Steeds meer opdrachtgevers stellen eisen aan de emissie bij projecten. Om een kans te maken in aanbestedingen en tenders, kiezen deze ondernemingen voor elektrische machines.”

Maar ook voor het MKB is een overstap naar elektrisch inmiddels een interessante optie, benadrukt Den Hartog. “Ondernemers besparen op brandstofkosten door de zuinigheid van de machines en de lagere kosten voor onderhoud. Daarnaast zijn er allerlei subsidies voor duurzame bedrijfsmatige investeringen beschikbaar, zoals de milieu-investeringsaftrek MIA en de SSEB, subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel.”

De techniek zelf ontwikkelt zich inmiddels zo snel, dat zelfs zwaardere voertuigen elektrisch kunnen worden aangedreven. E-Hartog Bouwmaterieel levert onder andere een shovel, type Giant G2700E (x-extra), die zware pallets stenen kan tillen. Veel elektrische shovels zijn al geschikt voor oplading via laadpalen. “En er komt continu software voor bestaande elektrische machines op de markt”, voegt Den Hartog toe. “Zo houden ondernemers een actueel product.”

Financieel adivseur

a.s.r. zet de komende jaren vol in op duurzaamheid. Elektrificatie van voertuigen, zoals werkmachines, maar ook personenauto’s en bedrijfsvoertuigen behoudt prioriteit. De ogen blijven hoe dan ook scherp gericht op alle duurzame ontwikkelingen, stelt Van den Berg: “Waterstof, bijvoorbeeld voor de aandrijving van zware graafmachines, kan een belangrijke rol gaan spelen in de energietransitie. We blijven dergelijke alternatieven en verduurzaming als geheel uitdragen naar onze klanten. Ook kunnen preventiespecialisten van a.s.r. ingeschakeld worden om de ondernemer bij te staan bij duurzaamheid en veiligheid”.

De financieel adviseur is bij uitstek de specialist die ondernemers op verzekeringsgebied in de energie transitie vooruit kan helpen, besluit De Hart. “De adviseur kent de klant en heeft het totaalplaatje in beeld. Het delen van product- en technische kennis kan via a.s.r. en een organisatie als Cumela verlopen. Zoek de samenwerking met kennispartijen, dat levert de beste resultaten op.”

Foto: Ralph de Hart, Rosanne den Hartog, Arthur van den Berg en Gerrit Rottiné bij de nieuwe elektrische shovel Giant G2700E (x-extra).

Reactie toevoegen

 
Sterke stijging gebruik ISDE voor verduurzaming

Sterke stijging gebruik ISDE voor verduurzaming

In de eerste helft van 2023 werd ruim 115.000 keer een Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) verstrekt aan woningeigenaren: bijna anderhalf...

Toename gebruik Nationaal Warmtefonds bij lage en middeninkomens

Toename gebruik Nationaal Warmtefonds bij lage en middeninkomens

Het aantal woningeigenaren met lage inkomens die hun woning energiezuinig maken met behulp van Nationaal Warmtefonds is aanzienlijk gestegen. Dat blijkt uit de monitor...

Bij de LES blijven

Bij de LES blijven

(Blog door Dirk Kooiman, Kooiman-Advies) Ik kan alle advieskantoren van harte aanbevelen om de duurzame ontwikkelingen nauwlettend te volgen. Het raakt iedereen...

Grootbanken pleiten voor klimaatlabel

Grootbanken pleiten voor klimaatlabel

Er moet een uniform klimaatlabel ontwikkeld worden dat ervoor zorgt dat potentiële huizenkopers klimaatrisico’s meenemen in hun aankoopbeslissing. Dat...

Wijzigingen hypotheken 2024 en impact op betaalbaarheid

Wijzigingen hypotheken 2024 en impact op betaalbaarheid

(Lindenhaeghe in Ken je vak! in VVP 1-2024) Jaarlijks wordt de Tijdelijke regeling hypothecair krediet (Trhk) op een aantal punten gewijzigd. In dit artikel zullen...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

ING gaat niet in op eis Milieudefensie

ING gaat niet in op eis Milieudefensie

"Van het ene op het andere moment helemaal stoppen met de financiering van olie en gas isvolgens ons niet de juiste aanpak." Aldus ING in een brief aan Milieudefensie,...

Eerste Kamer stemt tegen afbouw salderingsregeling

Eerste Kamer stemt tegen afbouw salderingsregeling

De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel om de salderingsregeling voor kleinverbruikers af te bouwen, verworpen. Het kabinet wilde de salderingsregeling vanaf...

BrightPensioen B Corp gecertificeerd

BrightPensioen B Corp gecertificeerd

BrightPensioen is B Corp gecertificeerd. De B Corp community (de B staat voor ‘benefit for all’) bestaat uit bedrijven die zich actief inzetten ten goede...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...