Onderscheid maken

Michel van Dam

Elk mens is uniek. Dat is prachtig. Maar soms ook lastig. Bijvoorbeeld als het gaat om het scheppen van financiële zekerheid. Ook daarin blijken er geen twee mensen hetzelfde. Dat is de kern van de gedachte achter de campagne ‘onderscheid maken’ van Scildon.

Wij leven in een tijd en in een land waarin we elke dag weer keuzes kunnen en mogen maken. Of het nu gaat om de partner met wie we willen samenleven of het huis waarin we willen wonen. Of we kiezen voor de fiets of de elektrische auto. Of we kiezen voor het werk dat een goed salaris oplevert of voor het werk waarvan we blij worden. Dat is een luxe die op veel plekken in deze wereld niet bestaat. En een zo grote keuzevrijheid is er in de geschiedenis van Nederland nog nooit geweest. De vrijheid van kiezen. Het is iets kostbaars. En het is ook iets, dat we met zorg moeten behandelen.

‘Met verhalen kunnen we duidelijk maken dat er echt veel te kiezen valt’

Wanneer je als aanbieder van financiële producten vele keuzes voorlegt aan je klanten, leidt dit veelal tot vertragingen of afhaken in het afsluiten van de overeenkomst. Want mensen vinden het nu eenmaal moeilijk om keuzes te maken. Ook is het bieden van een al te breed keuzemenu vaak duur in onderhoud voor de aanbieder. Dat is de reden waarom bij veel aanbieders het assortiment van producten en productvoorwaarden steeds meer wordt beperkt. Aanbieders gaan zich steeds meer richten op die groepen consumenten en die producten die ze efficiënt kunnen aanbieden en beheren.

Adviseur maakt het onderscheid!

Met een veelheid aan keuzes en een consument die ook zelf graag wil kunnen kiezen, heeft de onafhankelijk financieel adviseur de consument meer dan ooit iets te bieden. De onafhankelijk financieel adviseur is een betrouwbare gids naar de juiste oplossing van de juiste aanbieder. En om goed aan te sluiten bij de wensen (en keuzes) van de klant zal de adviseur ook zelf keuzes moeten maken in het aantal aanbieders. Er ligt echter wel een probleem. De consument wil keuzes maken, maar beseft vaak niet de gevolgen die een bepaalde keuze kan hebben voor de inrichting van zijn financiële zekerheid.

In ons voorstel voor de campagne ‘ Onderscheid maken ’ is een belangrijke rol weggelegd voor de financieel adviseur. De meer dan 6.000 onafhankelijke financieel advieskantoren die Nederland rijk is, gaan de consument benaderen. Met de boodschap dat elke consument uniek is en daarom ook een individueel en uniek advies verdient waar het gaat om financiële zekerheid. Als elk kantoor deze boodschap op zijn website plaatst, in zijn nieuwsbrieven opneemt, in zijn introductie bij klanten meeneemt, dan zal dit leiden tot grotere bewustwording bij de consument. En bovendien verhoogt dit de maatschappelijke waardering voor onafhankelijk financieel advies.

De eeneiige tweeling

Hoe laat je zien dat twee mensen die van een afstand bezien erg op elkaar lijken, waar het gaat om hun financiële zekerheid, misschien totaal verschillende adviezen verdienen? Voor de campagne ‘ Onderscheid maken ’ stellen wij voor een serie foto’s te maken van eeneiige tweelingen. Twee foto’s naast elkaar. Van unieke mensen die erg op elkaar lijken. Met onder de foto’s twee levensverhalen. Verhalen waaruit blijkt dat ook eeneiige tweelingen veelal heel verschillend zijn en keuzes maken die leiden tot verschillende behoeften aan financiele zekerheid.

Waarom doet tweelingbroer Maarten er wél verstandig aan om zijn aflosvrije hypotheek deels vervroegd af te lossen en broer Ronald juist niet? Waarom doet tweelingzus Ellen er verstandig aan bij beleggingen te kiezen voor een defensief profiel en zus Maaike voor het profiel neutraal? Waarom doet gescheiden en alleen levende Peter er toch verstandig aan om net als zijn tweelingbroer Evert een gezins AVP te sluiten, terwijl zijn minderjarige kinderen aan de dagelijkse zorg van zijn ex-partner zijn toegewezen?

Laten we verhalen maken

Laten we verhalen maken. Samen met organisaties zoals Nibud en AFM. Laat die organisaties met ons samen bewaken dat we in de verhalen informatie geven die voor consumenten relevant zijn.

Verhalen. We gaan ze met enthousiasme vertellen! Daarmee laten we zien dat echte financiële zekerheid niet iets is dat je zomaar zelf op internet kunt vinden. Met verhalen kunnen we duidelijk maken dat er echt veel te kiezen valt.

Financiële zekerheid voor de consument. Onafhankelijke financiële adviseurs die het onderscheid naar hun klanten willen maken, kunnen hiervoor zorgen. Wanneer de deskundige jury dit idee eind van het jaar als meest kansrijk beoordeelt, gaan we er met elkaar aan werken om door middel van de campagne ‘ Onderscheid maken ’ de financiële zekerheid voor elke consument te realiseren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Scildon zet zich in voor groener Tanzania

Scildon zet zich in voor groener Tanzania

ScilScildon gaat zich samen met vermogensbeheerder ACTIAM en Justdiggit in de komende tijd inspannen om 1.740.000 m2 dorre grond in Tanzania te vergroenen. De stichting...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Bij een ORV past geen wantrouwen

Bij een ORV past geen wantrouwen

(Partner in kennis Scildon in VVP 4-2022) Jack van Lier, eigenaar van Jack van Lier Assurantie Advies Centrum te Loon op Zand, vindt het belangrijk om met al zijn...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Werkgevers hebben dringend behoefte aan advies over nieuwe pensioenwet

Werkgevers hebben dringend behoefte aan advies over nieuwe pensioenwet

Onderzoek door Scildon laat zien dat, zes maanden voor de beoogde start, een groot deel van de werkgevers nog onbekend is met de komende wijzigingen in het pensioenstelsel....

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...