Onderscheid maken

Michel van Dam

Elk mens is uniek. Dat is prachtig. Maar soms ook lastig. Bijvoorbeeld als het gaat om het scheppen van financiële zekerheid. Ook daarin blijken er geen twee mensen hetzelfde. Dat is de kern van de gedachte achter de campagne ‘onderscheid maken’ van Scildon.

Wij leven in een tijd en in een land waarin we elke dag weer keuzes kunnen en mogen maken. Of het nu gaat om de partner met wie we willen samenleven of het huis waarin we willen wonen. Of we kiezen voor de fiets of de elektrische auto. Of we kiezen voor het werk dat een goed salaris oplevert of voor het werk waarvan we blij worden. Dat is een luxe die op veel plekken in deze wereld niet bestaat. En een zo grote keuzevrijheid is er in de geschiedenis van Nederland nog nooit geweest. De vrijheid van kiezen. Het is iets kostbaars. En het is ook iets, dat we met zorg moeten behandelen.

‘Met verhalen kunnen we duidelijk maken dat er echt veel te kiezen valt’

Wanneer je als aanbieder van financiële producten vele keuzes voorlegt aan je klanten, leidt dit veelal tot vertragingen of afhaken in het afsluiten van de overeenkomst. Want mensen vinden het nu eenmaal moeilijk om keuzes te maken. Ook is het bieden van een al te breed keuzemenu vaak duur in onderhoud voor de aanbieder. Dat is de reden waarom bij veel aanbieders het assortiment van producten en productvoorwaarden steeds meer wordt beperkt. Aanbieders gaan zich steeds meer richten op die groepen consumenten en die producten die ze efficiënt kunnen aanbieden en beheren.

Adviseur maakt het onderscheid!

Met een veelheid aan keuzes en een consument die ook zelf graag wil kunnen kiezen, heeft de onafhankelijk financieel adviseur de consument meer dan ooit iets te bieden. De onafhankelijk financieel adviseur is een betrouwbare gids naar de juiste oplossing van de juiste aanbieder. En om goed aan te sluiten bij de wensen (en keuzes) van de klant zal de adviseur ook zelf keuzes moeten maken in het aantal aanbieders. Er ligt echter wel een probleem. De consument wil keuzes maken, maar beseft vaak niet de gevolgen die een bepaalde keuze kan hebben voor de inrichting van zijn financiële zekerheid.

In ons voorstel voor de campagne ‘ Onderscheid maken ’ is een belangrijke rol weggelegd voor de financieel adviseur. De meer dan 6.000 onafhankelijke financieel advieskantoren die Nederland rijk is, gaan de consument benaderen. Met de boodschap dat elke consument uniek is en daarom ook een individueel en uniek advies verdient waar het gaat om financiële zekerheid. Als elk kantoor deze boodschap op zijn website plaatst, in zijn nieuwsbrieven opneemt, in zijn introductie bij klanten meeneemt, dan zal dit leiden tot grotere bewustwording bij de consument. En bovendien verhoogt dit de maatschappelijke waardering voor onafhankelijk financieel advies.

De eeneiige tweeling

Hoe laat je zien dat twee mensen die van een afstand bezien erg op elkaar lijken, waar het gaat om hun financiële zekerheid, misschien totaal verschillende adviezen verdienen? Voor de campagne ‘ Onderscheid maken ’ stellen wij voor een serie foto’s te maken van eeneiige tweelingen. Twee foto’s naast elkaar. Van unieke mensen die erg op elkaar lijken. Met onder de foto’s twee levensverhalen. Verhalen waaruit blijkt dat ook eeneiige tweelingen veelal heel verschillend zijn en keuzes maken die leiden tot verschillende behoeften aan financiele zekerheid.

Waarom doet tweelingbroer Maarten er wél verstandig aan om zijn aflosvrije hypotheek deels vervroegd af te lossen en broer Ronald juist niet? Waarom doet tweelingzus Ellen er verstandig aan bij beleggingen te kiezen voor een defensief profiel en zus Maaike voor het profiel neutraal? Waarom doet gescheiden en alleen levende Peter er toch verstandig aan om net als zijn tweelingbroer Evert een gezins AVP te sluiten, terwijl zijn minderjarige kinderen aan de dagelijkse zorg van zijn ex-partner zijn toegewezen?

Laten we verhalen maken

Laten we verhalen maken. Samen met organisaties zoals Nibud en AFM. Laat die organisaties met ons samen bewaken dat we in de verhalen informatie geven die voor consumenten relevant zijn.

Verhalen. We gaan ze met enthousiasme vertellen! Daarmee laten we zien dat echte financiële zekerheid niet iets is dat je zomaar zelf op internet kunt vinden. Met verhalen kunnen we duidelijk maken dat er echt veel te kiezen valt.

Financiële zekerheid voor de consument. Onafhankelijke financiële adviseurs die het onderscheid naar hun klanten willen maken, kunnen hiervoor zorgen. Wanneer de deskundige jury dit idee eind van het jaar als meest kansrijk beoordeelt, gaan we er met elkaar aan werken om door middel van de campagne ‘ Onderscheid maken ’ de financiële zekerheid voor elke consument te realiseren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Met elkaar het verschil maken

Met elkaar het verschil maken

De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’....

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Ninorta Demir van Sinior Financieel Advies en Hypotheken is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat staalt ze samen...

Noventas:  nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

Noventas: nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

"Wij zijn erg blij en trots te zijn erkend als een van de meest klantgerichte financiële advieskantoren van Nederland", zegt Gabri Hessels, oprichter van...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...

MKB is groeimarkt voor financieel advieskantoren

MKB is groeimarkt voor financieel advieskantoren

(Partner in Kennis Scildon in VVP 2) Paul Klomberg Assurantiën is gevestigd in het landelijk gelegen Silvolde (Gelderland). In deze aflevering geeft Scildon...