Ontgrijzen voor groen

Paul Burger 2019

(Paul Burger, MVO-adviseur bij AnsvarIdéa, in Ken je vak! VVP 6-2020) Bijna de helft van de mensen met wie u om tafel zit staat open voor duurzaam verzekeren.

Met ontgroening zijn we als samenleving denk ik wel een beetje klaar. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik de onlangs uitgezonden serie op TV ‘Feuten’, waarin het wel en wee van het studentenkorps flink werd aangedikt zeer vermakelijk vond.

Ontgrijzing past denk ik meer bij deze tijd en wordt dan ook door een steeds groter deel van de bevolking omarmd. Met ontgrijzen bedoel ik eigenlijk vergroenen, waarbij grijs als basis fungeert. Maar door groene, duurzame en rode, menselijke details toe te voegen ontstaat er een olijfgroene kleur. Dit ‘olijfje’ functioneert net zo goed, maar voegt bovendien iets toe waar iedereen blij van wordt doordat het ons leefmilieu spaart en bijdraagt aan ons welbevinden.

Uit recent onderzoek blijkt dat er een significante stijging is van consumenten die aangeven te letten op de maatschappelijke rol en duurzaamheid van de aanbieders en bovendien bereid zijn om daar meer voor te betalen. In 2016 was dit 29 procent. Dit jaar is dat inmiddels gestegen naar 43 procent. Deze consumenten hebben daarbij wel zo hun ideeën waar die meerwaarde te behalen is. Tweederde tot driekwart let hierop vooral bij het kiezen van de energieleverancier en het kopen van voedsel in de supermarkt. Als het om verzekeren gaat denkt slechts 42 procent hieraan.

Slechts 42 procent?

U leest het goed, 42 procent. Dus bijna de helft van de mensen met wie u om tafel zit staat open voor duurzaam verzekeren en een groot deel van hen is bereid daar zelfs iets meer voor te betalen! Natuurlijk, je moet wel duidelijk maken waar die maatschappelijke meerwaarde voor staat: dat ook de premie van een autoverzekering bij kan dragen aan de 450 miljard (Verbond over 2019) die wij gezamenlijk en desgewenst duurzaam beleggen. Dat schadeherstel duurzamer kan en dat zonnepanelen inclusief productieverlies meeverzekerd kunnen worden. Maar ook dat bij deelgebruik het gereedschap van de buurman meeverzekerd is en dat deelgebruik niet alleen goed is voor het milieu maar ook voor de eigen portemonnee en het creëren van kastruimte. Bijkomend voordeel voor u als adviseur is dat u hiermee wat kleur geeft aan die door de consument toch als saai ervaren verzekeringen. Bovendien leert de ervaring dat deze groep bedachtzamer in het leven staat, minder schade veroorzaakt en niet alleen voor de laagste premie gaat.

Uw maatschappelijke betrokkenheid verbindt u met deze groep klanten, kan een inspiratiebron zijn voor uw nieuwsuitingen, geeft u waarschijnlijk persoonlijk meer voldoening en ja… het is helaas ook echt wel nodig!

En als u denkt, hier zitten mijn klanten echt niet op te wachten? Waarschijnlijk heeft u voor 58 procent gelijk. De andere kant van uw gelijk is dan dat u waarschijnlijk 42 procent van uw klanten niet datgene biedt waar zij eigenlijk wel op zitten te wachten. Vraag het gewoon eens bij een klant waarvan u denkt dat hij hiervoor open staat en probeer het een keertje. In het ergste geval loopt u een blauwtje. n

‘In het ergste geval loopt u een blauwtje’

Reactie toevoegen

 
Meer over
Standaard cyberdekking Turien & Co. en AnsvarIdéa

Standaard cyberdekking Turien & Co. en AnsvarIdéa

Turien & Co. en AnsvarIdéa hebben Cyber Compact geïntroduceerd, een gratis standaard cyberdekking op de inboedelverzekering. Nieuwe en de tienduizenden...

Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

INSVERdaad!

INSVERdaad!

(Paul Burger, Ansvar/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 06-2022) In mijn column van september, ‘Groene handjes en voetjes’, gaf ik wat voorbeelden...

Markel in schap van Turien & Co.

Markel in schap van Turien & Co.

Turien & Co. heeft het productaanbod uitgebreid met de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering van Markel. “We kiezen bewust voor de partners waarmee...

Extra financiële ruimte om te verduurzamen

Extra financiële ruimte om te verduurzamen

(Partner in kennis Financieel Zeker in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) Hoe kunnen we concreet invulling geven aan onze ambitie om brede welvaart voor onze...

Klimaat en duurzaamheid top-prioriteit maken

Klimaat en duurzaamheid top-prioriteit maken

(Kees Dullemond, INSVER, in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) Steeds meer bedrijven pakken duurzaamheid actief op. Het merendeel van de bedrijven hebben volgens...

Ondernemer gebaat bij duurzame samenwerking

Ondernemer gebaat bij duurzame samenwerking

(Partner in kennis a.s.r. in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) Klimaatdoelen, zoals de reductie van CO2-emissie met 60 procent in 2030, komen steeds dichterbij....

Adviesalerts! duurzaam advies

Adviesalerts! duurzaam advies

(Toon Berendsen in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) De aandacht voor duurzaam advies is terecht groot. Ook in dit katern weer een aantal adviesalerts! Zo...

Geef groen advies

Geef groen advies

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) Duurzaamheid blijft ‘hot’. De noodzaak voor een groener leefklimaat staat...

Duurzaam advies: het hoort, het moet en het loont

Duurzaam advies: het hoort, het moet en het loont

(Fred de Jong in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) De meeste financieel adviseurs vinden duurzaamheid een belangrijk thema. Toch wordt het in gesprekken met...