Ontgrijzen voor groen

Paul Burger 2019

(Paul Burger, MVO-adviseur bij AnsvarIdéa, in Ken je vak! VVP 6-2020) Bijna de helft van de mensen met wie u om tafel zit staat open voor duurzaam verzekeren.

Met ontgroening zijn we als samenleving denk ik wel een beetje klaar. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik de onlangs uitgezonden serie op TV ‘Feuten’, waarin het wel en wee van het studentenkorps flink werd aangedikt zeer vermakelijk vond.

Ontgrijzing past denk ik meer bij deze tijd en wordt dan ook door een steeds groter deel van de bevolking omarmd. Met ontgrijzen bedoel ik eigenlijk vergroenen, waarbij grijs als basis fungeert. Maar door groene, duurzame en rode, menselijke details toe te voegen ontstaat er een olijfgroene kleur. Dit ‘olijfje’ functioneert net zo goed, maar voegt bovendien iets toe waar iedereen blij van wordt doordat het ons leefmilieu spaart en bijdraagt aan ons welbevinden.

Uit recent onderzoek blijkt dat er een significante stijging is van consumenten die aangeven te letten op de maatschappelijke rol en duurzaamheid van de aanbieders en bovendien bereid zijn om daar meer voor te betalen. In 2016 was dit 29 procent. Dit jaar is dat inmiddels gestegen naar 43 procent. Deze consumenten hebben daarbij wel zo hun ideeën waar die meerwaarde te behalen is. Tweederde tot driekwart let hierop vooral bij het kiezen van de energieleverancier en het kopen van voedsel in de supermarkt. Als het om verzekeren gaat denkt slechts 42 procent hieraan.

Slechts 42 procent?

U leest het goed, 42 procent. Dus bijna de helft van de mensen met wie u om tafel zit staat open voor duurzaam verzekeren en een groot deel van hen is bereid daar zelfs iets meer voor te betalen! Natuurlijk, je moet wel duidelijk maken waar die maatschappelijke meerwaarde voor staat: dat ook de premie van een autoverzekering bij kan dragen aan de 450 miljard (Verbond over 2019) die wij gezamenlijk en desgewenst duurzaam beleggen. Dat schadeherstel duurzamer kan en dat zonnepanelen inclusief productieverlies meeverzekerd kunnen worden. Maar ook dat bij deelgebruik het gereedschap van de buurman meeverzekerd is en dat deelgebruik niet alleen goed is voor het milieu maar ook voor de eigen portemonnee en het creëren van kastruimte. Bijkomend voordeel voor u als adviseur is dat u hiermee wat kleur geeft aan die door de consument toch als saai ervaren verzekeringen. Bovendien leert de ervaring dat deze groep bedachtzamer in het leven staat, minder schade veroorzaakt en niet alleen voor de laagste premie gaat.

Uw maatschappelijke betrokkenheid verbindt u met deze groep klanten, kan een inspiratiebron zijn voor uw nieuwsuitingen, geeft u waarschijnlijk persoonlijk meer voldoening en ja… het is helaas ook echt wel nodig!

En als u denkt, hier zitten mijn klanten echt niet op te wachten? Waarschijnlijk heeft u voor 58 procent gelijk. De andere kant van uw gelijk is dan dat u waarschijnlijk 42 procent van uw klanten niet datgene biedt waar zij eigenlijk wel op zitten te wachten. Vraag het gewoon eens bij een klant waarvan u denkt dat hij hiervoor open staat en probeer het een keertje. In het ergste geval loopt u een blauwtje. n

‘In het ergste geval loopt u een blauwtje’

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

HAN-symposium ‘Hoe kan de financieel professional de wereld redden?'

HAN-symposium ‘Hoe kan de financieel professional de wereld redden?'

HAN University of Applied Sciences organiseert 16 april in Arnhem het symposium 'Hoe kan de financieel professional de wereld redden?'. De organisatie: "Ook het...

Goede adviezen moeten goed blijven

Goede adviezen moeten goed blijven

(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk' in VVP 1-2024) “Financieel advies speelt op verschillende manieren een rol in de samenleving – nu en in de toekomst...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...

Adviesproces aan klanten verduurzamen

Adviesproces aan klanten verduurzamen

(Kees Dullemond, INSVER, in VVP 6-2023) Naast de advisering op financieel gebied verbreedt de adviseur zijn werkterrein door de ESG-richtlijnen naar ook het ecologische...

Slaap lekker door!

Slaap lekker door!

(Paul Burger, Ideële Verzekeringen/AnsvarIdéa, in Ken je vak! VVP 6-2023) Niet de zonnepanelen zelf, maar de randapparatuur en ook ondeugdelijke installatie...

NVB: "Stel minimum energielabel bij (ver)koop woning verplicht"

NVB: "Stel minimum energielabel bij (ver)koop woning verplicht"

De NVB oppert het wettelijk verplicht stellen van een minimum energielabel bij de (ver)koop van woningen vanaf 2030. "Dat geeft woningeigenaren meer vertrouwen in...

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Het Verbond van Verzekeraars adviseert om Europese en nationale wetgeving voor verduurzamingsleningen aan te passen, zodat huiseigenaren in staat zijn hun steentje...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

De stichting New Financial Forum start het nieuwe jaar goed met de eigen podcastserie: de rol van financiële dienstverleners in transitietijd. In deze...