Ontgrijzen voor groen

Paul Burger 2019

(Paul Burger, MVO-adviseur bij AnsvarIdéa, in Ken je vak! VVP 6-2020) Bijna de helft van de mensen met wie u om tafel zit staat open voor duurzaam verzekeren.

Met ontgroening zijn we als samenleving denk ik wel een beetje klaar. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik de onlangs uitgezonden serie op TV ‘Feuten’, waarin het wel en wee van het studentenkorps flink werd aangedikt zeer vermakelijk vond.

Ontgrijzing past denk ik meer bij deze tijd en wordt dan ook door een steeds groter deel van de bevolking omarmd. Met ontgrijzen bedoel ik eigenlijk vergroenen, waarbij grijs als basis fungeert. Maar door groene, duurzame en rode, menselijke details toe te voegen ontstaat er een olijfgroene kleur. Dit ‘olijfje’ functioneert net zo goed, maar voegt bovendien iets toe waar iedereen blij van wordt doordat het ons leefmilieu spaart en bijdraagt aan ons welbevinden.

Uit recent onderzoek blijkt dat er een significante stijging is van consumenten die aangeven te letten op de maatschappelijke rol en duurzaamheid van de aanbieders en bovendien bereid zijn om daar meer voor te betalen. In 2016 was dit 29 procent. Dit jaar is dat inmiddels gestegen naar 43 procent. Deze consumenten hebben daarbij wel zo hun ideeën waar die meerwaarde te behalen is. Tweederde tot driekwart let hierop vooral bij het kiezen van de energieleverancier en het kopen van voedsel in de supermarkt. Als het om verzekeren gaat denkt slechts 42 procent hieraan.

Slechts 42 procent?

U leest het goed, 42 procent. Dus bijna de helft van de mensen met wie u om tafel zit staat open voor duurzaam verzekeren en een groot deel van hen is bereid daar zelfs iets meer voor te betalen! Natuurlijk, je moet wel duidelijk maken waar die maatschappelijke meerwaarde voor staat: dat ook de premie van een autoverzekering bij kan dragen aan de 450 miljard (Verbond over 2019) die wij gezamenlijk en desgewenst duurzaam beleggen. Dat schadeherstel duurzamer kan en dat zonnepanelen inclusief productieverlies meeverzekerd kunnen worden. Maar ook dat bij deelgebruik het gereedschap van de buurman meeverzekerd is en dat deelgebruik niet alleen goed is voor het milieu maar ook voor de eigen portemonnee en het creëren van kastruimte. Bijkomend voordeel voor u als adviseur is dat u hiermee wat kleur geeft aan die door de consument toch als saai ervaren verzekeringen. Bovendien leert de ervaring dat deze groep bedachtzamer in het leven staat, minder schade veroorzaakt en niet alleen voor de laagste premie gaat.

Uw maatschappelijke betrokkenheid verbindt u met deze groep klanten, kan een inspiratiebron zijn voor uw nieuwsuitingen, geeft u waarschijnlijk persoonlijk meer voldoening en ja… het is helaas ook echt wel nodig!

En als u denkt, hier zitten mijn klanten echt niet op te wachten? Waarschijnlijk heeft u voor 58 procent gelijk. De andere kant van uw gelijk is dan dat u waarschijnlijk 42 procent van uw klanten niet datgene biedt waar zij eigenlijk wel op zitten te wachten. Vraag het gewoon eens bij een klant waarvan u denkt dat hij hiervoor open staat en probeer het een keertje. In het ergste geval loopt u een blauwtje. n

‘In het ergste geval loopt u een blauwtje’

Reactie toevoegen

 
Meer over
Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2023. Thomas van Uunen nam de award in ontvangst uit handen van jurylid Odette Bakker...

AnsvarIdéa: “Wat telt, is dat markt steeds meer beweegt naar duurzaamheid”

AnsvarIdéa: “Wat telt, is dat markt steeds meer beweegt naar duurzaamheid”

“Hoe blij ik ook ben met deze erkenning door de Consumentenbond vind ik de beweging die de totale markt nu maakt nog belangrijker. Het feit dat nu ongeveer...

Draag elkanders lasten

Draag elkanders lasten

(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Ninorta Demir van Sinior Financieel Advies en Hypotheken is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat staalt ze samen...

Brochure met tips van adviseurs over cyberrisicoverzekeringen

Brochure met tips van adviseurs over cyberrisicoverzekeringen

Turien & Co. en AnsvarIdéa hebben een brochure uitgebracht met tips van financieel adviseurs aan collega’s over de advisering van cyberrisicoverzekeringen. De...

Noventas:  nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

Noventas: nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

"Wij zijn erg blij en trots te zijn erkend als een van de meest klantgerichte financiële advieskantoren van Nederland", zegt Gabri Hessels, oprichter van...

Verduurzaming loont

Verduurzaming loont

(Kees Dullemond, van INSVER in VVP 2) Verduurzamen start met het vergaren van kennis. Over wat het is én wat je kunt doen. Dat is een belangrijke reden...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...

Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award

Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award

Nadat eerder het team van Buro Philip van den Hurk vestiging Eindhoven de redactie van VVP liet weten blij te zijn met de nominatie voor de Advies Award 2023 in...