Onveranderde waarde in een veranderende wereld

Jan Berndsen AFM 2024

(Opinie Jan Berndsen, AFM, in VVP-special De Waarde van Advies) De toegevoegde waarde van een adviseur is onverminderd groot. Niet alleen omdat u producten kunt uitleggen en afsluiten, maar juist ook voor de menselijke en emotionele ondersteuning die u als vertrouwde partij biedt bij grote en impactvolle beslissingen.

Bijna nergens in Europa worden verzekeringen zo vaak online afgesloten als in Nederland, zo blijkt uit het Consumer Trends Report van de Europese toezichthouder EIOPA. Zo kocht 44 procent van de Nederlanders haar verzekeringen de afgelopen twee jaar direct online bij de verzekeraar; vijftien procent deed dit via een vergelijkingssite. Deze cijfers liggen veel hoger dan in de rest van Europa. Nederlanders zijn dus sterk digitaal georiënteerd: wat betekent dit voor u?

Het antwoord luidt: uw toegevoegde waarde als adviseur is ook cijfermatig onverminderd groot. Zo is 43 procent van de Nederlanders weleens bij een adviseur geweest en sloot veertien procent er de afgelopen twee jaar verzekeringsproducten af. Met andere woorden: ondanks de voorkeur van de consument voor het online afsluiten van verzekeringen, weten klanten ook het intermediaire kanaal nog altijd te vinden, zeker bij de aanschaf van de eigen woning.

Toegankelijkheid

Als ik de cijfers van EIOPA bekijk, zie ik dat de Nederlandse consument de vruchten plukt van digitalisering. Maar er is ook een keerzijde: door digitalisering van financiële producten, advies en distributie, maakt de AFM zich zorgen dat ook de toegankelijkheid van financiële producten onder druk komt te staan. Juist in deze sector heeft de consument behoefte aan (keuze) begeleiding. Aan iemand die hem bijstaat bij zijn financiële gezondheid.

Hier ligt een kans en een rol voor u als adviseur. Niet alleen omdat u producten kunt uitleggen en afsluiten, maar juist ook voor de menselijke en emotionele ondersteuning die u als vertrouwde partij biedt bij grote en impactvolle beslissingen. Deze ondersteuning is hard nodig, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte en het Nibud: consumenten overschatten hun financiële geletterdheid (ongeacht hun financiële situatie), vier op de tien respondenten praat nooit met anderen over geldzaken, en bijna 70 procent wil problemen het liefst zelf oplossen.

Zeker bij life events, die veelal spelen in wat we de beheerfase van een product noemen, is uw toegevoegde waarde groot. Passen de afgesloten financiële producten bijvoorbeeld nog steeds bij de klantsituatie? En in meer brede zin: op welke wijze kan de financiële zekerheid van de klant voor de toekomst worden versterkt? Er zullen situaties zijn waarin u de klant weet te bereiken voordat de klant zich realiseerde dat hij u nodig had. Digitalisering biedt u ook kansen om deze proactieve en preventieve rol te vervullen.

Beprijzing

Naast de impact op uw werk en de toegankelijkheid daarvan, zullen ook verzekeringsproducten zelf fundamenteel veranderen door digitalisering. De grootste impact verwacht ik bij de beprijzing van verzekeringen. Nu al zien we verzekeringsproducten waarbij de premie wordt bepaald op basis van individuele kenmerken, zoals rijgedrag en levensstijl. In het buitenland zien we voorbeelden van verzekeraars die de resultaten van DNA-testen meewegen bij de beprijzing en acceptatie. Waar vinden we dat als samenleving de grens ligt, en hoe neemt u als adviseur de klant mee in deze nieuwe ontwikkelingen?

Ook de winstmarge van verzekeringsproducten kan worden gepersonaliseerd. Waar vroeger twee gelijke risicoprofielen ook gelijke premies betaalden, toont onderzoek van toezichthouders uit het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Zweden aan dat dat niet langer het geval hoeft te zijn. Daar betaalden trouwe klanten een (steeds) hogere premie dan nieuwe klanten. Dit jaar doet de AFM haar eigen onderzoek naar deze zogenaamde margepersonalisatie in de Nederlandse verzekeringsmarkt.

De wetgeving op basis waarvan de AFM toezicht houdt, is in principe techniekneutraal. Dat betekent dat het qua regelgeving niet uitmaakt of financiële dienstverlening digitaal of fysiek plaatsvindt. Zo moet geautomatiseerd advies aan dezelfde eisen voldoen als het advies van een menselijke adviseur. Datzelfde geldt voor actieve provisietransparantie: deze wetgeving maakt geen onderscheid tussen een digitale en fysieke omgeving. Het doel is dat het voor de consument duidelijk is welke dienstverlening hij mag verwachten tegen welke prijs, zowel bij digitale distributie als op het kantoor van de adviseur. Dit biedt u een verdere kans om uit te leggen waar uw toegevoegde waarde zit.

De ontwikkelingen gaan snel, zowel in trends als in regelgeving, maar één ding blijft onveranderd: de toegevoegde waarde van u als adviseur. Om financiële dienstverlening toegankelijk te houden en om te adviseren over complexe financiële producten. Maar bovenal om er simpelweg te zijn voor consumenten op belangrijke momenten in hun leven.

‘De toegevoegde waarde van een adviseur is onverminderd groot’

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM: "Voorkomen hypotheekfraude vraagt alertheid financieel dienstverleners"

AFM: "Voorkomen hypotheekfraude vraagt alertheid financieel dienstverleners"

De AFM ontvangt in toenemende mate signalen die wijzen op hypotheekfraude. Elke financieel dienstverlener kan hier, ook onbedoeld of zonder het te beseffen,...

VVP-poll: "Adviseurs moeten klanten proactief wijzen op gevolgen Wtp voor nabestaanden"

VVP-poll: "Adviseurs moeten klanten proactief wijzen op gevolgen Wtp voor nabestaanden"

De nieuwe pensioenregels vergroten het risico voor nabestaanden. De AFM waarschuwde hier al voor in haar rapport 'Sector in beeld Pensioenen' (mei 2025) en verder...

Houd rekening met Gen Z bij inrichting online keuzeomgeving

Houd rekening met Gen Z bij inrichting online keuzeomgeving

De AFM moedigt de sector aan te bepalen welke drempels niet te laag mogen worden om impulsgedrag op risicovolle momenten te voorkomen en Gen Z actief te betrekken...

Kansen en risico’s van digitalisering kredietverleningsmarkt

Kansen en risico’s van digitalisering kredietverleningsmarkt

"2035 zal de tijd zijn van ‘one click away’: alles kan overal en direct, interactief en digitaal. Kredietverstrekkers zullen hier zo veel mogelijk naar...

AFM-webinar voor financieel dienstverleners

AFM-webinar voor financieel dienstverleners

De AFM organiseert 26 juni een webinar voor financieel dienstverleners waarin zij ingaat op belangrijke wettelijke normen voor bedrijfsvoering. De toezichthouder:...

Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt

Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt

"Het gedrag van kredietverstrekkers, adviseurs en taxateurs moet voorkomen dat de woningmarkt verder oververhit raakt." Aldus de AFM in haar jongste Rapportage Financiële...

Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten

Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten

Minister Heinen van Financiën wil zich niet bemoeien met de AFM-oproep 'Geef loyale klanten een eerlijke premie'. De minister in antwoord op Kamervragen: "Ik...

Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd

Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd

De AFM wil dat financiële ondernemingen harder lopen bij het voldoen aan duurzaamheidswetgeving voor consumenten. In het bijzonder op vier belangrijke thema’s:...

AFM:  inzetten op weerbare financiële sector

AFM: inzetten op weerbare financiële sector

"De veranderende dynamiek tussen Europa en de Verenigde Staten raakt ook de financiële sector in Nederland. De huidige geopolitieke ontwikkelingen vragen actie...

Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden

Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden

“Verzekeraars vinden het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze behandeld worden en verschillen in premie uitlegbaar...