Onveranderde waarde in een veranderende wereld

Jan Berndsen AFM 2024

(Opinie Jan Berndsen, AFM, in VVP-special De Waarde van Advies) De toegevoegde waarde van een adviseur is onverminderd groot. Niet alleen omdat u producten kunt uitleggen en afsluiten, maar juist ook voor de menselijke en emotionele ondersteuning die u als vertrouwde partij biedt bij grote en impactvolle beslissingen.

Bijna nergens in Europa worden verzekeringen zo vaak online afgesloten als in Nederland, zo blijkt uit het Consumer Trends Report van de Europese toezichthouder EIOPA. Zo kocht 44 procent van de Nederlanders haar verzekeringen de afgelopen twee jaar direct online bij de verzekeraar; vijftien procent deed dit via een vergelijkingssite. Deze cijfers liggen veel hoger dan in de rest van Europa. Nederlanders zijn dus sterk digitaal georiënteerd: wat betekent dit voor u?

Het antwoord luidt: uw toegevoegde waarde als adviseur is ook cijfermatig onverminderd groot. Zo is 43 procent van de Nederlanders weleens bij een adviseur geweest en sloot veertien procent er de afgelopen twee jaar verzekeringsproducten af. Met andere woorden: ondanks de voorkeur van de consument voor het online afsluiten van verzekeringen, weten klanten ook het intermediaire kanaal nog altijd te vinden, zeker bij de aanschaf van de eigen woning.

Toegankelijkheid

Als ik de cijfers van EIOPA bekijk, zie ik dat de Nederlandse consument de vruchten plukt van digitalisering. Maar er is ook een keerzijde: door digitalisering van financiële producten, advies en distributie, maakt de AFM zich zorgen dat ook de toegankelijkheid van financiële producten onder druk komt te staan. Juist in deze sector heeft de consument behoefte aan (keuze) begeleiding. Aan iemand die hem bijstaat bij zijn financiële gezondheid.

Hier ligt een kans en een rol voor u als adviseur. Niet alleen omdat u producten kunt uitleggen en afsluiten, maar juist ook voor de menselijke en emotionele ondersteuning die u als vertrouwde partij biedt bij grote en impactvolle beslissingen. Deze ondersteuning is hard nodig, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte en het Nibud: consumenten overschatten hun financiële geletterdheid (ongeacht hun financiële situatie), vier op de tien respondenten praat nooit met anderen over geldzaken, en bijna 70 procent wil problemen het liefst zelf oplossen.

Zeker bij life events, die veelal spelen in wat we de beheerfase van een product noemen, is uw toegevoegde waarde groot. Passen de afgesloten financiële producten bijvoorbeeld nog steeds bij de klantsituatie? En in meer brede zin: op welke wijze kan de financiële zekerheid van de klant voor de toekomst worden versterkt? Er zullen situaties zijn waarin u de klant weet te bereiken voordat de klant zich realiseerde dat hij u nodig had. Digitalisering biedt u ook kansen om deze proactieve en preventieve rol te vervullen.

Beprijzing

Naast de impact op uw werk en de toegankelijkheid daarvan, zullen ook verzekeringsproducten zelf fundamenteel veranderen door digitalisering. De grootste impact verwacht ik bij de beprijzing van verzekeringen. Nu al zien we verzekeringsproducten waarbij de premie wordt bepaald op basis van individuele kenmerken, zoals rijgedrag en levensstijl. In het buitenland zien we voorbeelden van verzekeraars die de resultaten van DNA-testen meewegen bij de beprijzing en acceptatie. Waar vinden we dat als samenleving de grens ligt, en hoe neemt u als adviseur de klant mee in deze nieuwe ontwikkelingen?

Ook de winstmarge van verzekeringsproducten kan worden gepersonaliseerd. Waar vroeger twee gelijke risicoprofielen ook gelijke premies betaalden, toont onderzoek van toezichthouders uit het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Zweden aan dat dat niet langer het geval hoeft te zijn. Daar betaalden trouwe klanten een (steeds) hogere premie dan nieuwe klanten. Dit jaar doet de AFM haar eigen onderzoek naar deze zogenaamde margepersonalisatie in de Nederlandse verzekeringsmarkt.

De wetgeving op basis waarvan de AFM toezicht houdt, is in principe techniekneutraal. Dat betekent dat het qua regelgeving niet uitmaakt of financiële dienstverlening digitaal of fysiek plaatsvindt. Zo moet geautomatiseerd advies aan dezelfde eisen voldoen als het advies van een menselijke adviseur. Datzelfde geldt voor actieve provisietransparantie: deze wetgeving maakt geen onderscheid tussen een digitale en fysieke omgeving. Het doel is dat het voor de consument duidelijk is welke dienstverlening hij mag verwachten tegen welke prijs, zowel bij digitale distributie als op het kantoor van de adviseur. Dit biedt u een verdere kans om uit te leggen waar uw toegevoegde waarde zit.

De ontwikkelingen gaan snel, zowel in trends als in regelgeving, maar één ding blijft onveranderd: de toegevoegde waarde van u als adviseur. Om financiële dienstverlening toegankelijk te houden en om te adviseren over complexe financiële producten. Maar bovenal om er simpelweg te zijn voor consumenten op belangrijke momenten in hun leven.

‘De toegevoegde waarde van een adviseur is onverminderd groot’

Reactie toevoegen

 
Meer over
Embedded finance laat meerwaarde adviseur onverlet

Embedded finance laat meerwaarde adviseur onverlet

(AFM in VVP-special Business Innovation 2024) Je auto voor een uur verzekeren tegen inbraak op een parkeerterrein, of direct een reisverzekering afsluiten bij...

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....

Hypotheek Visie gaat werk maken van AFM-aanbevelingen

Hypotheek Visie gaat werk maken van AFM-aanbevelingen

Hypotheek Visie gaat de aanbevelingen in de AFM-verkenning 'Kwaliteit Hypotheekadvies 2024' op een rijtje zetten voor de ruim zestig aangesloten hypotheekadvieskantoren....

AFM ziet verbeterpunten bij kwaliteit hypotheekadviezen

AFM ziet verbeterpunten bij kwaliteit hypotheekadviezen

Hypotheekadviseurs vragen over het algemeen alle verplichte elementen uit bij de klant, maar advisering over verantwoorde woonlasten en risicobereidheid blijven...

Helft klanten van adviseurs is neutraal over hoogte provisie

Helft klanten van adviseurs is neutraal over hoogte provisie

(Update 10 oktober). Wat een financieel adviseur allemaal bij schadeverzekeringen voor de klant doet is onvoldoende bekend bij het publiek. Zowel bij mensen zonder...

Pensioenfondsen nog te vaak onduidelijk in hun communicatie

Pensioenfondsen nog te vaak onduidelijk in hun communicatie

De AFM constateert in een nieuw rapport verbeteringen in de communicatie aan deelnemers, maar ziet nog te vaak dat pensioenfondsen niet duidelijk genoeg zijn over...

AFM waarschuwt voor 'pump en dump' met crypto's

AFM waarschuwt voor 'pump en dump' met crypto's

De AFM maakt zich zorgen om marktmanipulatie bij de handel in crypto’s. De zogenoemde ‘pump en dump’ is een vorm van marktmisbruik waarbij deelnemers...

AFM deelt resultaten onderzoek hypotheekadvies

AFM deelt resultaten onderzoek hypotheekadvies

De AFM) heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de kwaliteit van hypotheekadvies. Tijdens Hypovak, dat op 10 oktober plaatsvindt in de Midden Nederland Hallen, zal...

Lichte daling aantal klachten bij verzekeraars in 2023

Lichte daling aantal klachten bij verzekeraars in 2023

Verzekeraars rapporteren over 2023 een lichte daling van het totale aantal klachten door consumenten ten opzichte van 2022. Tussen de soorten verzekeringen zijn...

Procentuele bijdrage adviseurs aan kosten AFM-toezicht verlaagd

Procentuele bijdrage adviseurs aan kosten AFM-toezicht verlaagd

Adviseurs en bemiddelaars gaan 2,6 procent minder delen in de kosten van het AFM-toezicht. Hun procentuele aandeel wordt verlaagd naar 10,7 procent. De minister...