Onzichtbare collega

Narasja van Maanen

CRM en ERP, begrippen die je vaak tegenkomt en iedereen heeft er wel een bepaald beeld bij. Maar wat is het precies, wat doet het en hoe pas je het toe? VVP sprak met Narasja van Maanen van Faster Forward, leverancier van deze software, over de stand van zaken, het verschil tussen beide begrippen, het nut, de investeringen, opbrengsten en ervaringen.

Om met de deur in huis te vallen, waar hebben we het over en wat is het verschil tussen ERP (Enterprise Resource Planning) en CRM (Customer Relationship Management)? “CRM is eigenlijk maar een heel klein stukje, platgezegd het managen van de klantdata als NAW-gegevens. ERP is het totaalplaatje. ERP ondersteunt alle processen van automatisering tot en met standaardisering. Het bestaat uit allemaal kleine deeltjes software die samen het gehele bedrijfsproces vormen en sturen.” Legt Van Maanen uit. “In het geval van Faster Forward, leverancier van Elements, bestaat de oplossing uit een cloudservice waar de adviseur alle data en koppelingen waarmee hij werkt online ter beschikking heeft. Hij hoeft dus niet steeds te schakelen tussen verschillende systemen, koppelingen en externe pakketten. Alle data en alle communicatie met en van alle partijen zijn op één plek beschikbaar. Het enige wat hij nodig heeft is een computer en een internetverbinding. Dat is efficiënt en kosten- en tijdbesparend. Daardoor heeft de adviseur meer tijd voor advies. De leuke kant van het vak.”

Van Maanen vervolgt: “Het grote voordeel van alle informatie van bank, hypotheekverstrekker, verzekeraar en overheidsdiensten op één plek, is dat uitstapjes naar de verschillende diensten niet meer nodig zijn. Zeker als de klant via zijn DigiD toestemming heeft gegeven om externe brondata op te halen. Hierdoor zijn alle data van mijn overheid, belastingdienst en het UWV direct beschikbaar. Eindeloos klantgegevens opvragen en invoeren, met de kans op fouten, is dus overbodig. Een ander voordeel van ERP is dat alles gestructureerd vastligt. Je kunt geen stappen overslaan of vergeten in het proces, alles wordt automatisch bijgehouden en gesignaleerd. Het is een onzichtbare collega, die ‘Oh ja-momentjes’ voorkomt. Wanneer wordt iemand achttien, of gaat hij met pensioen, verloopt de rentevaste periode, is oversluiten zinvol, gaat iemand verhuizen; verzin het maar. Wat de hypotheek betreft kun je direct het maximale leenbedrag berekenen, de waarde van de woning is bekend, het duurzaamheidsprofiel; allemaal signalen waar je direct actie op kunt ondernemen. Daarmee kun je eenvoudig en effectief de relatie met bestaande klanten onderhouden, verbeteren en uitdiepen.”

Zorgplicht

Uit oogpunt van de zorgplicht is het bijzonder prettig dat er allerlei belangrijke zaken met betrekking tot een dossier worden gesignaleerd. Zo kun je zaken niet over het hoofd zien of dossiers niet op orde hebben. Van Maanen: “En wat te denken van het jaarlijkse assessment, de AFM Marktmonitor. Alle financiële en commerciële gegevens zijn in duidelijke rapportages beschikbaar. Een prettige bijkomstigheid: ook de complete administratie is ondergebracht in Elements. Dus ook facturen worden automatisch klaargezet, incasso en excasso is geregeld, telebanking, service abonnementen kun je onderbrengen en dit alles zonder externe koppelingen.”

Toch zijn er veel adviseurs die wel een CRM-toepassing hebben, maar geen ERP-software gebruiken, dus die zaken kunnen toch best los van elkaar bestaan?

‘ERP zorgt voor meer tijd voor de klant’

“Uiteraard, ik zeg niet dat ERP voor iedere adviseur een must is. Als een adviseur gewoon handmatig zijn klantenbestand wil onderhouden is dat zijn terechte keuze. Echter, de digitale ontsluiting van data gaat zo snel, en steeds sneller, en er komt steeds meer informatie digitaal beschikbaar dat het bijna niet meer mogelijk is om je werk op die manier efficiënt en goed te doen.”

Stel dat ik overtuigd ben van het nut en noodzaak van ERP, maar ik heb nu een klantenbestand (CRM) dat redelijk vervuild is en mijn administratie is niet helemaal vlekkeloos, achterstallig onderhoud dus, hoe kan ik dan als adviseur de stap maken naar een lean-andmean model? Dat kost ontzettend veel tijd, náást de bestaande werkzaamheden. Van Maanen: “Dat is zeker waar, maar als je dat eenmaal gedaan hebt, levert het nog veel meer aan tijd op. Bovendien moet je een vervuild klantenbestand sowieso opschonen en je zaken op orde brengen als je efficiënt wilt werken, maar dat blijft inderdaad een klus.”

Overstappen

Daar kun je dus behoorlijk tegen opzien, aan de andere kant lonkt de belofte van de efficiency en tijdsbesparing wel. Hoe pak je de klus van de implementatie het beste aan? “Als ik kijk naar onze aanpak, gaat een consultant eerst met het advieskantoor alles inventariseren. Hoe ver zijn we, wat moet er worden aangepast, is er een conversie van het bestaande softwarepakket nodig, wat is daarvoor nodig, dat soort zaken. Dan volgt een planning en een overzicht van de stappen voor de inrichting van de omgeving, teksten, brieven tot en met het inrichten van een automatisch opgesteld dienstverleningsdocument.

Na de inventarisatie gaat de adviseur aan de slag met het aanleveren van zijn data. Als alles is afgewerkt, vindt de eventuele conversie plaats, gevolgd door een training op kantoor. Alle medewerkers krijgen die training, want het is een totaal andere manier van werken.”

De vraag die bij de adviseur leeft is natuurlijk hoe lang hij met een dergelijk proces bezig is. “Dat is lastig te zeggen, want dat is onder meer afhankelijk van de agenda’s van de partijen. Is er wel of geen conversie nodig?

Wat is de stand van zaken op het kantoor en de snelheid van de leverancier van de huidige data? Maar grofweg kan dat tussen de acht weken en de vier maanden zijn. Maar kijk vooral naar de voordelige effecten van de operatie als deze is afgerond. Alle ‘verloren tijd’ is snel weer ingehaald. Je bespaart namelijk op je kostbaarste bezit en dat is tijd. Daarnaast is het vooral veel prettiger werken met meer aandacht voor de totaalklant.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel...

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

"Geldverstrekkers zijn tegenwoordig erg actief als het gaat om het begrip ‘Know Your Customer’. Dit heeft alles te maken met de verantwoordelijkheid...

Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

"Als iets al drie jaar op je lijstje met goede voornemens staat, wat zegt dat dan? Uit eigen ervaring weet ik: dat werd geen super succes. Je vindt het wel belangrijk,...

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

(Branchepartijen over Manifest Actief Klantbeheer, VVP 4) Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van...

Jeroen Oversteegen: "Geef de recreatiewoningen vrij"

Jeroen Oversteegen: "Geef de recreatiewoningen vrij"

"Met 8 miljoen huizen zijn we er nóg niet, geef de recreatiewoningen vrij aan de babyboomers!", aldus betoogt Jeroen Oversteegen van de De Nationale Hypotheekbond...

“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

In samenwerking met de Nationale Hypotheekbond, heeft Scildon de webtool ‘Aflossen, Sparen of Beleggen’ ontwikkeld. Deze tool stelt consument en adviseur...

Aankoopkosten verzekerd bij Garantiestelling BNP Paribas Cardif

Aankoopkosten verzekerd bij Garantiestelling BNP Paribas Cardif

BNP Paribas Cardif is volgens eigen zeggen de eerste aanbieder in Nederland die de aankoopkosten van een woning verzekert als de koop onverwachts niet doorgaat....

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Het ‘Manifest Actief Klantbeheer’ is op 1 juli 2021 tijdens een bijeenkomst in Diemen getekend door marktpartijen: ABN Amro Intermediaire Distributie,...

Van Bruggen Adviesgroep kiest voor Faster Forward Elements

Van Bruggen Adviesgroep kiest voor Faster Forward Elements

Van Bruggen Adviesgroep heeft, na marktonderzoek gestart in 2020, gekozen voor Faster Forward Elements. Alle vestigingen krijgen hiermee in de loop van dit jaar...