Oorverdovend stil

Joost Tieland 2020

(door Joost Tieland, Brand New Day) Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant?

Alhoewel ik dagelijks samenwerk met onafhankelijk financieel adviseurs vanuit mijn functie bij Brand New Day, gingen mijn vriendin en ik vorig jaar voor het eerst met een adviseur in zee. We stonden op het punt om op een huis te bieden en hadden behoefte aan advies over onze situatie. Wellicht had ik een hypotheek ook zelf kunnen regelen via een E-mediair, maar ik vond het voor de eerste keer wel een goed idee om een expert in te huren. Zo gezegd, zo gedaan. Een goede vriend had zelf zes maanden eerder een huis gekocht en was zeer tevreden over zijn adviseur. En daar was niets aan gelogen, want hij heeft ons naar alle tevredenheid geholpen van bieding tot notaris! Daarna echter begon mijn verwondering… Het bleef stil. Oorverdovend stil, wat ik persoonlijk erg vreemd vond. Geen mailtje. Geen belletje. Niet eens een algemene nieuwsbrief, helemaal niets… Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant? Welk marketingboek je ook openslaat, bijna allemaal benadrukken ze dat het behouden van een klant makkelijker en goedkoper is dan het werven van een nieuwe klant. Eén belletje vanuit zijn kant was voldoende geweest om enerzijds de relatie in stand te houden en anderzijds ons nog meer van dienst te zijn.

Altijd wel een aanleiding

Er is altijd wel een aanleiding om te bellen, maar in ons geval speelden er zelfs meerdere zaken. We zijn namelijk in die tijd voor het eerst ouders geworden (hij wist wanneer we uitgerekend waren) waardoor onze situatie aanzienlijk is veranderd. We wonen al enkele maanden op ons nieuwe adres dat gezorgd heeft voor een verandering van maandlasten. Hij had ons simpelweg kunnen vragen hoe het leven met een kindje én een hypotheek bevalt. Hoe we onze schadeverzekeringen geregeld hadden. Hoeveel geld we nu per maand overhouden en hoe zetten we dat weg voor later. Allemaal belangrijke vragen waar zijn expertise goed van pas kan komen.

Zonde

Nu snap ik dat we in een bijzondere tijd leven waarin adviseurs goed geld verdienen aan hypotheken, maar niets duurt eeuwig… Mijn volgende huis koop ik waarschijnlijk pas over een jaar of tien maar in de tussentijd kan hij ons echt nog wel van dienst zijn zolang er een (vertrouwens) relatie is.

‘Maak van je bestaande klant geen eenzame klant’

Ik merk in mijn gesprekken met financieel adviseurs dat dit geen unieke ervaring is. Het is eerder regel dan uitzondering. Echt zonde vind ik dat. Adviseurs laten niet alleen op korte termijn inkomsten liggen, ze maken het zichzelf onnodig moeilijk op de lange termijn. Mijn generatie doet namelijk al meer en meer online via E-mediairs en als je dan toch zo’n klant in je winkel hebt, koester die dan. Ook is het niet moeilijk, want je kan het onderhouden van contact zo intensief maken als je zelf wilt. Van een nieuwsbrief tot het periodiek bellen van je klanten. En dat beetje aandacht zal beide partijen enorm goed doen! n

Reactie toevoegen

 
Meer over
It’s a wonderful (advies)world!

It’s a wonderful (advies)world!

(Uit katern Pensioen & Vernogen, VVP 2-2024) It’s a wonderful world, zong Hubrien Meijaard (Stan&Wende) op het 19 maart gehouden VVP-event Pensioen...

Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Pensioenambitie veel zzp'ers groter dan bereidheid om geld op zij te zetten

Pensioenambitie veel zzp'ers groter dan bereidheid om geld op zij te zetten

"Bijna de helft van de zzp’ers/ondernemers wil voor hun 65ste met pensioen, blijkt uit onderzoek door Brand New Day. Het onderzoek laat echter ook zien dat...

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

“Pensioen en financiële planning eindelijk persoonlijk!”

“Pensioen en financiële planning eindelijk persoonlijk!”

Theo Gommer (&Gommer Pensions Group) behoeft geen introductie. Gommer is erkend pensioendeskundige en bovendien nooit bang om er een eigen mening op na te houden....

Brand New Day: deposito’s voor pensioensparen

Brand New Day: deposito’s voor pensioensparen

Brand New Day heeft het mogelijk gemaakt om (een deel van) het tegoed op een pensioenspaarrekening in een deposito vast te zetten. Later dit jaar wordt dit ook mogelijk...

Brand New Day: vrouwen lopen pensioenachterstand in

Brand New Day: vrouwen lopen pensioenachterstand in

"Er zijn positieve signalen dat vrouwen steeds vaker in actie komen om de pensioenachterstand in te lopen", zo blijkt uit een enquête van Dynata in opdracht...

Praktijktips Pensioen & Vermogen Joost Tieland (Brand New Day): stel vragen!

Praktijktips Pensioen & Vermogen Joost Tieland (Brand New Day): stel vragen!

“Wen uzelf aan om open vragen te stellen over complexe financiële vraagstukken waar iedereen in meer of mindere mate onzeker over is.” Aldus...

Impact nabestaandenpensioen onder Wtp toegelicht op Vakevent Pensioen & Vermogen

Impact nabestaandenpensioen onder Wtp toegelicht op Vakevent Pensioen & Vermogen

Hanneke Kroonenberg (Hoofd Kenniscentrum Van Lanschot Kempen en bestuurslid FFP) gaat tijdens de kennissessie van Evi van Lanschot op het VVP Event Pensioen &...

Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Hoe verandert de dienstverlening voor adviseurs tussen nu en 2035? Die vraag beantwoordt Mark Schipper, oprichter en eigenaar van Freshmark, in de kennissessie van...