Op klantreis!

Sonja Stalfoort Ken je vak 2021

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Investeren in een energieke en waardevolle klantervaring is zonder twijfel de krachtigste ‘marketing’-beweging die je kunt maken in 2021. De klantreis is hiervoor een handige werkwijze.

Met de pandemie zijn de behoeften en waarden van mensen zo sterk verschoven (en blijven dat doen) dat dit dringender is dan ooit tevoren. We hebben met elkaar een sprong in de tijd gemaakt op onder andere het gebied van digitalisering. Een jaar geleden had ik nog niet kunnen bedenken dat mijn ouders via beeldbellen een hypotheek zouden afsluiten. En toch hebben ze dat gedaan. Maar ongelijk hebben diegenen die denken dat de digitale transformatie draait om efficiency, om tijd en geld besparen. Digitale transformatie gaat maar over één ding: het verbeteren van de klantbeleving (customer experience). Gelukkig beseffen steeds meer bedrijven dat klantbeleving op hun radar moet staan als ze succesvol willen blijven. Het analyseren en ontwerpen van de klantreis (customer journey) is hiervoor een handige werkwijze.

Een klantreis is een weergave van alle contactpunten die een klant met een bedrijf heeft. De klantbeleving geeft aan hoe een klant zich voelt nadat hij die reis met een bedrijf heeft doorlopen. Van het bezoeken van de website, telefonisch contact, reactie op een e-mail, het invullen van een schadeformulier tot en met de factuur. De klantbeleving is dus niet alleen meer de verantwoordelijkheid van Verkoop, Service of Marketing, maar van iedere medewerker. Juist dat maakt het zo complex. Alle afdelingen en taken moeten met elkaar verbonden zijn. Die hele klantreis moet vanuit het perspectief van de klant, kloppen. En zo niet, dan haken (potentiële) klanten simpelweg af.

Energie

Het is allereerst belangrijk om daadwerkelijk te beseffen dat het bij het verkopen van een product niet gaat om prijs en polisvoorwaarden, maar om de klantervaring.

Je kunt het ontwikkelen van klantervaringen zo ingewikkeld maken als je wilt, maar zelf ben ik voorstander van een pragmatische aanpak. Het geeft veel energie en draagvlak als je deze samen met jouw medewerkers of collega’s ontwikkelt. En het resulteert in de beste oplossingen voor klanten en daarmee in een energieke klantervaring. Organiseer een meeting en hang simpel een grote brown paper op. Kies een doelgroep en een type klantreis. Starten met de klantreis van bestaande klanten, levert vaak al waardevolle inzichten op. En breng vervolgens met elkaar in kaart hoe vaak en op welke wijze er klantcontact is.

Vaak zie ik dan dat het enige contactmoment in een jaar de nieuwe premies zijn. En vaak in een taal waar je niet vrolijk van wordt. Dat kan en moet anders als je je klanten wilt blijven binden. Hoe? Door gewoon te vragen. Het is niet ingewikkeld om na elk klantcontact je klant te vragen of hij nog een tip of verbeterpunt voor je heeft. Dat zijn gouden tips om de klantervaring te verbeteren. Als je je klanten écht begrijpt volgen de klantgerichte oplossingen bijna vanzelf. Maak van het verbeteren van de klantervaring tot een dagelijkse routine en genereer meer tevreden klanten, energieke medewerkers en een toekomstbestendig bedrijf.

Goede klantreis!

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klantenergieke organisatie’. Zij is goed bekend met de financiële sector.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

De emotionele bankrekening

De emotionele bankrekening

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Waar mensen samenkomen, is sprake van een emotionele bankrekening. Net als op een normale bankrekening...

Ken je vak! Klantgerichtheid: de emotionele bankrekening

Ken je vak! Klantgerichtheid: de emotionele bankrekening

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Waar mensen samenkomen, is sprake van een emotionele bankrekening. Net als op een normale bankrekening...

Passie met een vleugje humor

Passie met een vleugje humor

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “We streven er altijd naar om elke klant het gevoel te geven dat hij op dat moment onze enige klant is. Dit...

Van adviseur naar partner

Van adviseur naar partner

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “Wij laten zien dat het niet alleen draait om advies geven, maar dat je het echte onderscheid kunt maken door...

Laat klanten geen nummer zijn

Laat klanten geen nummer zijn

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “Klanten zijn geen nummer, we geven ze altijd alle aandacht. En dat geldt zeker voor hen die wat meer hulp...

Mooie grote woorden

Mooie grote woorden

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Veel mensen denken dat ik niet van ingewikkelde woorden hou, dat het altijd maar makkelijk moet. Dat is niet...

Wat is hier het klantinzicht?

Wat is hier het klantinzicht?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 6-2023) Dit is de belangrijkste vraag voor iedereen die zich bezighoudt met klantverbeteringen of vernieuwingen....

Verbond organiseert event 'De menselijke maat, een must!'

Verbond organiseert event 'De menselijke maat, een must!'

Het Verbond van Verzekeraars organiseert 30 januari het event ‘De menselijke maat: een must!’, waarin wordt ingegaan op de vraag hoe als verzekeraar...