Opdracht teruggeven en toch factureren?
(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) HYPOTHEKEN – In deze zaak hebben de consument en de adviseur een overeenkomst tot dienstverlening met elkaar afgesloten in verband met de omzetting van een hypotheekvorm. Gedurende het adviestraject raakt de relatie tussen adviseur en consument verstoord. De adviseur neemt hierop het initiatief om de overeenkomst tot dienstverlening te beëindigen voordat de werkzaamheden zijn afgerond. De vraag in deze zaak is of de adviseur tot deze beëindiging mag overgaan en zo ja of hij dan nog wel aanspraak kan maken op zijn overeengekomen vergoeding.
Ten aanzien van de eerste vraag oordeelt de Geschillencommissie als volgt: “Wat, tot slot, het tussentijds opzeggen van de overeenkomst betreft heeft te gelden dat Adviseur hiertoe bevoegd is mits aan die opzegging gewichtige redenen ten grondslag liggen, zie hiervoor artikel 7:408 lid 2 BW.” Omdat een groot deel van de werkzaamheden inmiddels door de adviseur was verricht maar nog niet volledig was afgerond oordeelt de commissie dat, ook al is het de adviseur die de overeenkomst tussentijds heeft beëindigd, deze toch recht heeft op een deel van het overeengekomen honorarium. – Uitspraak GC 2020 -741
Powered by NVHP
Reactie toevoegen
Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP
De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft ten behoeve van haar leden een publicatie uitgebracht met richtinggevende uitspraken die de Geschillencommissie...
Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid
Het bestuur van Kifid heeft mr. C.A. (Carla) Joustra per 1 januari 2025 benoemd als de nieuwe voorzitter van de Commissie van Beroep. Joustra is sinds 1999 werkzaam...
Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant
(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden...
Premiestijging van negentien procent geoorloofd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1037) De verzekeraar heeft de maandelijkse premie voor de autoverzekering van de consument verhoogd met negentien procent. De consument...
Klacht van zes ton niet gehonoreerd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1046) De Geschillencommissie is van oordeel dat het adviesrapport inderdaad te laat door de consument is ontvangen. De adviseur moet daarom...
VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken
VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken. De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Financieringsvoorbehoud Op dit moment worden...
Klant maakt schending zorgplicht niet hard
(Kifid-uitspraak GC 2024-1024) De consument heeft via de tussenpersoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Zijn klachten zijn dat de tussenpersoon...
Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is
(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor...
Schade door babbeltruc niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2024-1002) De consument is het slachtoffer geworden van een zogenoemde babbeltruc. Oplichters hebben de consument gebeld en haar verteld dat...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1005) Waterschade nadat water via de koekoeken het souterrain is binnengedrongen. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar...