Open norm transparantieregels geeft ruimte

Ken je vak! Adfiz

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 3-2024) Per 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adviseurs moeten consumenten dan vóór het afsluiten van een nieuw contract informeren over de dienstverlening die ze van hun adviseur mogen verwachten en de hoogte van de provisie. Hoe en wanneer ze dat doen is – binnen de gestelde kaders – vormvrij.

Om adviseurs te helpen bij het implementeren van actieve provisie-transparantie heeft Adfiz vol ingezet op goede en praktische on dersteuning. De tools en hulpmiddelen die de brancheorganisatie heeft ontwikkeld zijn terug te vinden in het kennisportaal (adfiz.nl/transparantie). Deze zijn in april en mei tijdens zes bijeenkomsten door het land uitgebreid toegelicht. Tijdens deze bijeenkomsten – die door ruim 600 adviseurs zijn bezocht – bleek niet alleen dat adviseurs nog veel vragen hebben, maar ook dat er een grote variatie is in ideeën en zienswijzen over hoe de transparantie-eisen in de onderneming te implementeren.

Adfiz heeft zich steeds hard gemaakt voor een uitvoerbare wetgeving die het mogelijk maakt dat ieder kantoor de transparantie zo kan vormgeven dat het past bij de werkwijze van het kantoor en de al bestaande communicatie met de klanten. Die wetgeving ligt er nu, en dat maakt allerlei modellen mogelijk. Zoals de mogelijkheid om het op de offerte te plaatsen vlak voor af sluiten. Maar ook de keuze een indicatie van het te verwachten bedrag te geven als de adviseur het gesprek met de klant wil voeren voordat hij echt aan het werk gaat.

‘Allerlei modellen mogelijk bij actieve provisietransparantie’

Vanzelfsprekend kunnen kantoren hier ook in variëren, afhankelijk van het specifieke klant contact. Zo werd tijdens de bijeenkomsten meermaals aangehaald dat een gesprek op kantoor een totaal andere dynamiek heeft dan een verzoek per mail of het bekende urgente telefoontje vlak voor de klant bij de dealer in zijn net gekochte auto wil stappen. Die laatste situatie maakte ook duidelijk dat de ‘offerte-oplossing’ weliswaar in veel situaties efficiënt is, maar niet altijd mogelijk. Daarnaast bestaat het risico dat klanten bij de offerte opeens met vragen komen over de kosten en wat ze daar allemaal voor krijgen wanneer te zwaar wordt geleund op transparantie in de offerte.

Grote winst

Kortom, adviseurs, klanten en situaties verschillen. Daarom is het zo belangrijk dat het niet altijd exact hoeft te zijn en dat adviseurs de ruimte hebben om het zo in te richten dat het past bij hun werkwijze en klanten. Dat kan op verschillende manieren en dat is grote winst. Het algemene advies is goed te bedenken hoe je dit voor jouw kantoor wilt inrichten en de keuzes die je daarbij maakt vast te leggen in beleid. Adfiz heeft hiervoor een model.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Is jouw organisatie al AI-geletterd?

Is jouw organisatie al AI-geletterd?

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 2-2025) De ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence (AI) gaan razendsnel. AI biedt kansen, maar brengt ook risico’s met zich...

Adfiz: handleiding transitieplan verzekeraar en ppi

Adfiz: handleiding transitieplan verzekeraar en ppi

Om pensioenadviseurs te ondersteunen bij het opstellen van een goed transitieplan heeft Adfiz samen met het Verbond van Verzekeraars een handleiding met tekstvoorbeelden...

Joerie van Looij (Adfiz) bij afscheid: blijf de trots op je vak uitdragen!

Joerie van Looij (Adfiz) bij afscheid: blijf de trots op je vak uitdragen!

“Uiteindelijk is het volgens mij heel simpel: als de wetgever steeds preciezer voorschrijft wat klantbelang is, dan krijgt iedere klant hetzelfde, en dat is...

Adfiz start tijdelijke werkgroep AVG-slot

Adfiz start tijdelijke werkgroep AVG-slot

Bij de behandeling van het Wetsvoorstel verzamelwet gegevensbescherming, waarmee de Uitvoeringswet Algemene Verordening gegevensbescherming (UAVG) wordt geactualiseerd,...

Adfiz Prestatie Onderzoek breidt uit

Adfiz Prestatie Onderzoek breidt uit

Adfiz breidt haar Prestatie Onderzoek uit. Adfiz: "De doelgroep wordt vanaf dit jaar uitgebreid naar alle bedrijven die onderdeel zijn van het natuurlijk eco-systeem...

Adfiz start klas op Hogeschool NHL Stenden

Adfiz start klas op Hogeschool NHL Stenden

Samen met de Hogeschool NHL Stenden start Adfiz met een tweejarig HBO-opleiding waar studenten werkend en lerend hun diploma associate degree Finance kunnen halen....

Ithar da Costa nieuw hoofd communicatie Adfiz

Ithar da Costa nieuw hoofd communicatie Adfiz

Ithar da Costa (51) is per 1 mei gestart als nieuw hoofd communicatie bij Adfiz. Hij volgt daarmee Joerie van Looij op die de vereniging per 1 juni verlaat. Da...

EU-toegankelijkheidsrichtlijn

EU-toegankelijkheidsrichtlijn

(Adfiz in Ken je vak! VVP 1-2025) Vanaf 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. Deze Europese Toegankelijkheidsrichtlijn bevat voorschriften...

Gemberbierijs en boter op het hoofd

Gemberbierijs en boter op het hoofd

(Uit VVP 1-2025) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP bespreekt het in de rubriek ‘Actueel op de korrel’. Dit keer zoete koekjes worden...

Wiertsema: "Periodieke examencircus ombuigen in waardecreërend opleidingencircuit"

Wiertsema: "Periodieke examencircus ombuigen in waardecreërend opleidingencircuit"

"Het ombuigen van het kostbare periodieke examencircus in een waardecreërend opleidingencircuit", aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn,...