Oplossingen in belang van het slachtoffer

Frank Emmerig en  Peter Vreugdenhil.

De meeste Nederlanders kennen het Waarborgfonds als de ‘achtervang’ bij schade aan de auto wanneer de dader onbekend is. Hiermee wordt het fonds tekortgedaan. Er gebeurt zoveel meer.

VVP sprak Peter Vreugdenhil, senior behandelaar bij het schadecentrum, en Frank Emmerig, senior personenschaderegelaar, over het werk achter de schermen, de ontwikkelingen en over het oplossen van problemen om erger te voorkomen voor de slachtoffers. De technische ontwikkelingen volgen elkaar op en stellen het fonds voor steeds nieuwe uitdagingen.

Onbekend, onverzekerd of gestolen

Het Waarborgfonds keert uit als er schade is veroorzaakt door een onbekend, een onverzekerd of een gestolen voertuig. Daarnaast keert het Waarborgfonds uit als de verzekeraar insolvent of failliet is. Dit laatste is de laatste decennia slechts een keer voorgekomen. In 2010 paste DNB de noodregeling toe op internetverzekeraar Ineas (daarna werd het faillissement uitgesproken). Overigens betrof het alleen het WA-gedeelte en niet de cascodekking.

Een speciale categorie is de groep bestuurders – een kleine 5.000 bestuurders op de ruim 8.000.000 auto’s – die op grond van een geloofsovertuiging een vrijstelling heeft van de verzekeringsplicht. In die gevallen treedt het Waarborgfonds op als schaderegelaar en bemiddelaar, voor zover de schadeveroorzaker niet zelf het slachtoffer schadeloos stelt. Daarna verhaalt het fonds de kosten op de bestuurder. De schadebedragen worden doorgaans door de geloofsgemeenschap opgebracht. Emmerig: “In dat soort gevallen is de veroorzaker dus wel bekend, maar ruim negentig procent van ons werk bestaat uit het afhandelen van schades waarbij de dader onbekend is.”

Nieuwe risico’s

Een andere vrijgestelde categorie is bijvoorbeeld ELObike, de Elektrisch Ondersteunde fiets. Vreugdenhil: “Daar ontstond een rare situatie omdat het technisch gezien een motorrijtuig is, maar wel een die is vrijgesteld van verplichte WA-verzekering. Als je met zo’n fiets iemand aanrijdt wat dan? Door het ontbreken van de verzekeringsplicht is er immers geen verplichte WA-dekking, terwijl ook niet altijd een beroep op de AVP gedaan kan worden. In die gevallen kan het Waarborgfonds uitkeren, maar wij kunnen de schade wel verhalen op de bestuurder van een E-bike.”

“Dat geldt ook voor zogeheten ‘moveboards’. Technisch gezien zijn dit motorvoertuigen en ze hebben wel een verzekeringsplicht, maar veel verzekeraars zullen vanwege het vooralsnog ontbreken van een typegoedkeuring dit soort risico’s niet accepteren. Ook hier geldt dat een schade niet altijd onder de dekking van de AVP valt. Als wij uitkeren na een schade, kunnen wij de schade verhalen. Niet bij dat een jochie van 10, maar wel bij zijn ouders. Mensen realiseren zich niet altijd welke risico’s ze lopen.”

De komst van de zelf-inparkerende en de zelfrijdende auto stelt het fonds weer voor nieuwe vraagstukken. Waar ligt de aansprakelijkheid? Bij de ‘chauffeur’ of bij de fabrikant? “We zijn dus 50 jaar oud”, grapt Vreugdenhil. “De vraag is op welke wijze wij ouder worden. Met het oog op ontwikkelingen als de zelfrijdende auto zullen aansprakelijkheidsvragen anders worden, maar dat biedt wellicht ook weer nieuwe kansen.”

Oplossen

Emmerig: “Centraal in ons werk staat dat wij problemen willen oplossen, dat is onze drive. Neem bijvoorbeeld en kind dat na een auto-ongeluk een zwaar letsel heeft. De ouders wonen driehoog. Dan kun je wachten tot alles is opgelost qua schadeverhaal, maar je kunt ook anticiperen en alvast kijken of er een andere, passende woning gevonden kan worden, waar de ouders het kind goed kunnen opvoeden. Want zo’n kind kun je niet drie trappen blijven opdragen als het ouder wordt. En dat gaat ver, want stel dat er een aanbouw aan het huis nodig is. Van wie is die aanbouw als de ouders gaan scheiden? Feitelijk van het jonge slachtoffer, het is zijn schade. Ook dat moeten we dus goed regelen.”

Een ander aansprekend voorbeeld is de zaak met de monstertruck. Daarbij waren veel slachtoffers, een motorvoertuig en veel partijen betrokken. Emmerig: “Het getouwtrek rond de aansprakelijkheid kan heel lang duren. Daar zijn de slachtoffers niet bij gebaat.”

Vreugdenhil: “Formeel is juridisch nog de vraag welke partij de ontstane schade moet vergoeden, maar we wilden daar de regelende partij zijn en niet wachten tot uiteindelijk vast staat welke partij dit is. Het kan nog jaren duren voordat dit duidelijk is. Wij regelen de schade en nemen de rechten van de vordering op termijn over. De zaak loopt nog, maar er is al veel geregeld voor de slachtoffers. Daar staan we voor.”

Tips van het Waarborgfonds

1. Via de website www.waarborgfonds.vereende.nl of www.schadezonderdader.nl is het mogelijk om een snelle check te doen om na te gaan of een beroep op het Waarborgfonds Motorverkeer mogelijk is.

2. Voor particulieren en assurantietussenpersonen is het mogelijk om een claim digitaal in te dienen via de website van het Waarborgfonds www.waarborgfonds.vereende.nl of via www.schadezonderdader.nl

3. Adviseer uw cliënt zo spoedig mogelijk na het ontstaan van schade door een onbekend gebleven motorrijtuig politieaangifte te doen en eventuele andere acties om de identiteit van de veroorzaker te achterhalen. Dit is één van de voorwaarden om voor schadevergoeding door het Waarborgfonds in aanmerking te komen.

4. Wijs uw cliënt op het wettelijk eigen risico van 250 euro dat van toepassing is op materiële schade toegebracht door onbekend gebleven motorrijtuigen (niet van toepassing op letselschade).

5. Wijs uw cliënt, in geval van letselschade, op de mogelijkheid van belangenbehartiging door een gekwalificeerde letselschadedeskundige.

Reactie toevoegen

 
Editie
Event Waarborgfonds als startpunt van meer internationale samenwerking

Event Waarborgfonds als startpunt van meer internationale samenwerking

“Het verkeer wordt steeds internationaler en intensiever en op het moment dat de intensiteit toeneemt, de landsgrenzen er minder toe doen, is het des te relevanter...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

Carola Wijkamp-Hermsen, sinds 1 november 2023 directievoorzitter van de Vereende, staat centraal in de vijfde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Mobiliteit en schadepreventie horen één te zijn

Mobiliteit en schadepreventie horen één te zijn

Stimuleer bedrijven dat ze hun medewerkers laten zien dat schadepreventie belangrijk is, dat ze de cultuur van veiligheid uitstralen. Dat was een van de tips voor...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Carola Wijkamp-Hermsen nieuwe directievoorzitter de Vereende

Carola Wijkamp-Hermsen nieuwe directievoorzitter de Vereende

Carola Wijkamp-Hermsen wordt per 1 november 2023 de opvolger van Ingrid Visscher als directievoorzitter van de Vereende. Ze vormt dan samen met CFRO Harmen Ettema...

Aantal schademeldingen Waarborgfonds neemt weer toe

Aantal schademeldingen Waarborgfonds neemt weer toe

Na een aantal ‘coronajaren’ waarin het aantal schademeldingen lager was, is het aantal schademeldingen weer toegenomen, zo blijkt uit het jaarverslag...

Premie-inkomen de Vereende met acht procent gegroeid

Premie-inkomen de Vereende met acht procent gegroeid

De Vereende zag het premie-inkomen vorig jaar met acht procent toenemen van 55,9 miljoen euro naar 60,4 miljoen. Mede door de snelle premiegroei van de afgelopen...

De Vereende biedt nu ook duurzaam schadeherstel

De Vereende biedt nu ook duurzaam schadeherstel

Klanten met een inboedel-/opstalverzekering van de Vereende kunnen voortaan ook kiezen voor duurzaam schadeherstel. De Vereende is in dit verband een samenwerking...

De Vereende, RDW en adviseurs maken verzekeren motorvoertuigen eenvoudiger

De Vereende, RDW en adviseurs maken verzekeren motorvoertuigen eenvoudiger

De Vereende, RDW en assurantieadviseurs slaan de handen ineen tegen onverzekerbaarheid.  Dit door onnodige stappen over te slaan zodat het verzekeren van motorvoertuigen...

De Vereende verhuist naar gebouw Verbond

De Vereende verhuist naar gebouw Verbond

De Vereende verhuist volgend jaar september naar het pand van het Verbond van Verzekeraars in Den Haag. De verzekeraar van bijzondere risico’s betrekt de vierde,...