Opmerkelijk

HYPOTHEKEN – In januari 2017 neemt de financieel adviseur de portefeuille over van een collega. In 2002 heeft deze collega de consument geadviseerd over en bemiddeld bij een hypothecair krediet. De consument meent in 2002 van de adviseur een onjuist advies te hebben ontvangen en stelt hiervoor de adviseur, die nadien de portefeuille heeft overgenomen, aansprakelijk.

De Geschillencommissie komt hierop tot de volgende opmerkelijke uitspraak: “Vaststaat dat de Adviseur de portefeuille van A heeft overgenomen, de verantwoordelijkheid draagt en aansprakelijk is voor eventuele fouten die A in het verleden bij het advies verstrekt aan Consument heeft gemaakt.”

Dit standpunt staat haaks op de algemene jurisprudentie waar het uitgangspunt is dat de oude eigenaar van een portefeuille aansprakelijk is voor door hem gemaakte fouten en de nieuwe eigenaar alleen aansprakelijk wordt indien hij niet, binnen een redelijke termijn na verwerving van de portefeuille, de door zijn voorganger gemaakte fout ontdekt.

Bijzonder is ook dat de Geschillencommissie een maand voor deze uitspraak een andere uitspraak heeft gedaan waarin precies het tegenovergestelde wordt gesteld. In deze uitspraak 2019-295 staat: “De Commissie stelt vast dat de aansprakelijkheid voor eventuele fouten van Intermediair niet op Tussenpersoon is overgegaan. Dit blijkt uit de koopovereenkomst waarin is vermeld dat door de verkoop enkel de rechten die uit de assurantieportefeuille voortvloeien op Tussenpersoon overgaan. In de koopovereenkomst wordt niet gesproken over verplichtingen van Intermediair die door de verkoop op Tussenpersoon zijn overgegaan. Van een overname van de gehele rechtsverhouding is daarom geen sprake. Het verweer van Tussenpersoon gaat op.” – Uitspraak 2019-257

Deze samenvatting wordt u aangeboden door de NVHP.,

 

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid publiceert themadocument over wanbetaling

Kifid publiceert themadocument over wanbetaling

Aan de reeks Kifid Kennis op op de site een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Mag de verzekeraar mijn schadeverzekering beëindigen als ik te...

Diefstal handtas met veertien mille eigen schuld

Diefstal handtas met veertien mille eigen schuld

(Kifid-uitspraak 2025-0091) De handtas van de partner van de consument is uit de hal van hun woning gestolen. De verzekeraar heeft dekking geweigerd omdat de partner...

Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...

Oud zeer...

Oud zeer...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...

Te laat geklaagd

Te laat geklaagd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...