Oprecht in aandacht

Tomas Geerts 2023

Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vroeg het aan een aantal categoriewinnaars van de Advies Award 2022. Dit zijn volgens de jury stuk voor stuk kantoren die het adviesvak een positieve boost geven, de A(dvies)-factor uitstralen en hun klantgerichtheid weten te verzilveren. Omdat juist deze kantoren een inspiratiebron kunnen zijn voor andere collega-advieskantoren, geven deze kantoren hun ondernemerstips en visies op actuele vraagstukken.

“Neem de telefoon aan en help iemand met zijn of haar vragen. Vanuit efficiëntie hebben we belmenu’s en wachtrijen bedacht, maar dat wil een klant niet. Iemand aan de telefoon die je helpt bij een vraag is tegenwoordig al voldoende om het verschil te maken, zeker ten opzichte van grote gecentraliseerde organisaties”, aldus Tomas Geerts van Geerts uit Oosterhout, in 2022 uitgeroepen tot winnaar in de categorie Particulier Advies.

Sinds 1950 kunnen relaties bij familiebedrijf Geerts terecht voor advies over (bedrijfs)verzekeringen, hypotheek en pensioen. Geerts heeft een huisvolmacht. De focus ligt op de regionale MKB-markt in schade, inkomen en pensioen. “Hierin realiseren we jaarlijks een mooie autonome groei”, aldus Geerts, alweer de derde generatie in het familiebedrijf. De gemiddelde leeftijd van de directie is veertig jaar.”

Optimaal gebruik van digitale mogelijkheden is wat Geerts speciaal maakt. “Hierdoor ervaren relaties gemak en ligt de focus bij ons op persoonlijke aandacht en oprechte interesse. Verder leveren we wat is beloofd. Grote organisaties hebben hier vaak moeite mee om dit waar te maken. Bij ons weet een relatie met wie er zaken wordt gedaan. Door vaste contactpersoon ontstaat niet het gevoel; ik ben een nummertje.”

Volgens Geerts kiezen klanten voor het advieskantoor vanwege de service, persoonlijke aandacht en kennisniveau. “Als bedrijf zetten we in op een pro-actieve klantbenadering. Denk hierbij aan onderhoudsgesprekken of specifieke acties zoals een open dag, slipcursus en seminars. Ook is er aandacht voor bijzondere momenten zoals een geboorte, impactvolle schades of overlijden. Daarbij beschikken we over een brede én specialistische deskundigheid. Met name op zakelijk gebied weten we vaak risico’s af te dekken die een ander niet voor elkaar krijgt. Onze klantretentie is al jaren hoog.”

Voorbeeld

Geerts geeft een voorbeeld van een klantrelatie met een wow-factor. “Een tijd geleden werden we samen met een relatie geïnterviewd door Adfiz. Doel was om het over de technische invulling van de verzekeringen te hebben. Maar op een bepaald punt komt de relatie met een verhaal dat de betreffende adviseur allang was vergeten. Twee jaar geleden was ze samen met haar man op vakantie in Spanje. Haar man kreeg daar een zware hartaanval. Ze wist niet wat ze moest doen. Het enige wat haar te binnen schoot, was: ‘Ik moet Geerts bellen’. Zij belde op zaterdagavond en we hebben zaken direct voor haar in werking kunnen zetten. Zij gaf aan: ‘Dan kan je bij mij niet meer stuk, dan krijg je van mij een tien met een griffel’. Dit laat zien wat relaties belangrijk vinden aan een adviseur en waarom ze voor je kiezen.”

Aanbieders

“Positief is dat er weer meer mogelijk is. Er wordt vaker commercieel meegedacht. De verbeterde schadecijfers van afgelopen jaren hebben hiervoor gezorgd en dat is te merken.”

“Waar we soms tegenaan lopen, is een gebrek aan kennis bij verzekeraars. Goede mensen werken via aanvraagstraten en worden afgeschermd voor vragen. Hierdoor ontbreekt overleg en is er is niet altijd ruimte voor specifieke risico’s en maatwerk. Als het al mogelijk is, duurt het hele traject lang. Inspecties worden laat ingepland en de terugkoppeling laat lang op zich wachten.”

Geerts geeft een tip: “Bouw de aanvraagstraat zo dat je wat basisgegevens invoert en de mogelijkheid hebt om een overleg aan te vragen. Maakt het werk plezieriger voor beide partijen. Acceptanten van verzekeraars klagen ook vaak dat het voorheen prettiger werken was, maar nu moet het nu eenmaal via de aanvraagstraat.”

Beloning en nazorg

Geerts maakt geen geheim van provisiebedragen of percentages, maar zegt ook niet voorop te lopen met een transparant nieuw verdienmodel. “Mijn indruk is dat relaties geen probleem hebben met het betalen van provisie. Met voor particulier twintig procent provisie en zakelijk nog wat lager op schadeverzekeringen zitten we ook onder het verdienmodel van de Belastingdienst op verzekeringen. Daar is niks mis mee. Wel denk ik dat de totale kosten (inclusief assurantiebelasting) in de keten aan de hoge kant zijn. Maatschappijkosten en winstopslagen zijn niet helemaal duidelijk, maar als iemand tien euro per maand betaalt voor een inboedelverzekering gaat er nog niet de helft naar de daadwerkelijke risicopremie. De rest zijn belastingen en kosten.”

“Iedere twee jaar wordt er contact opgenomen met de relatie om een afspraak in te plannen voor het doornemen van de verzekeringen. Dit vindt plaats op de manier waarop de klant dit het prettigst vindt: bij ons op kantoor, bij de relatie op locatie (zakelijke relaties), telefonisch of via teams. Hoe vaak er contact wordt opgenomen, is afhankelijk van het klantbelang. Hoe meer verzekeringen, hoe groter de kans dat er iets gewijzigd is.”

Aan nazorg besteedt Geerts veel aandacht. Zo ontvangen particuliere relaties ieder jaar een verzekeringscheck waarin ze aan kunnen geven of er iets is gewijzigd en of ze behoefte hebben aan een afspraak. Via de website kunnen relaties eenvoudig een afspraak inplannen voor een onderhoudsgesprek en worden ze proactief benaderd voor onderhoud. Geerts heeft tevens de maandstart ingevoerd. De medewerkers gaan dan onder meer bellen voor onderhoudsgesprekken of nemen contact op met klanten naar aanleiding van een schadeafhandeling. Via nieuwsbrieven, blogs en social media worden relaties op de hoogte gehouden van belangrijke ontwikkelingen. Regelmatig organiseert Geerts evenementen om relaties en niet-relaties proactief te informeren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...

VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen

VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen

De waarde van financieel advies is onmiskenbaar, maar het blijft belangrijk haar uit te dragen. Actieve provisietransparantie, schrijft Adfiz in de VVP-special De...

Oprecht in aandacht

Oprecht in aandacht

(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) “Neem de telefoon aan en help iemand met zijn of haar vragen. Vanuit efficiëntie hebben we belmenu’s...

Bewustwording is de essentie

Bewustwording is de essentie

(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk', VVP 2-2024) “Duurzaamheid is een onderwerp waar we inmiddels niet meer omheen kunnen en waar we bij Geerts op verschillende...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...

Geerts neemt Braaksma Hypotheken & Verzekeringen over

Geerts neemt Braaksma Hypotheken & Verzekeringen over

Geerts heeft Braaksma Hypotheken & Verzekeringen overgenomen.  Tjalling Braaksma draagt na dertien jaar het stokje over aan Richard van Dongen, Sanne...

Denkend aan advies zie ik kansen en bedreigingen

Denkend aan advies zie ik kansen en bedreigingen

(Jurjen Oosterbaan in VVP 3, 2023) De redactie van VVP gaat altijd uit van het goede van de mens. Dus wanneer zij kiezen voor het thema ‘De waarde van advies’...

Jong geleerd is oud gedaan

Jong geleerd is oud gedaan

(Uit VVP-special Financieel Vitaal 2023) Financiële educatie van de jeugd is een van de belangrijkste manieren om te zorgen dat mensen hun hele leven financieel...

Samenwerking is samen werken

Samenwerking is samen werken

(Henk Jansen, Expat Mortgages, in VVP 1, 2023) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vroeg het aan een aantal categoriewinnaars van de Advies...

Oprecht met een glimlach

Oprecht met een glimlach

(Alfred van den Dobbelsteen van Pensioen-Coaching in VVP 1, 2023) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vroeg het aan een aantal categoriewinnaars...