Opzegging verzekering geblokkeerd door spamfilter

SCHADE – Consument sluit een autoverzekering. De gevolmachtigde stuurt een mail dat de aanvraag is geaccepteerd. Twee maanden later stuurt de gevolmachtigde de consument het bericht dat gebleken is dat de consument een negatief aantal schadevrije jaren heeft opgebouwd. De gevolmachtigde geeft aan dat hij daarom de verzekering met een termijn van 14 dagen gaat beëindigen. De consument ziet dit bericht niet omdat dit door zijn spamfilter is tegengehouden. Drie maanden later krijgt consument een boete van de RDW. Pas dan raakt de consument bekend met het feit dat de verzekering is opgezegd. De kernvraag is nu voor wiens risico het komt dat het (belangrijke) bericht de consument niet heeft bereikt als gevolg van de spamfilter van de consument.

De geschillencommissie verwijst naar artikel 3:37 lid 3 BW waarin staat dat een tot die persoon gerichte verklaring haar werking ook heeft, indien zij die persoon niet of niet tijdig heeft bereikt als dit niet of niet tijdig bereiken het gevolg is van een eigen handeling van de geadresseerde of een handeling van een persoon voor wie de geadresseerde aansprakelijk is. De geschillencommissie wijst de klacht af – Uitspraak 2017 – 129

Reactie toevoegen

 
Editie
Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...

Kifid: beëindiing klantrelatie door Rabobank onaanvaardbaar

Kifid: beëindiing klantrelatie door Rabobank onaanvaardbaar

(Kifid-uitspraak GC 2025-0072) De Rabobank verdenkt een consument van het plegen van hypotheekfraude en registreert de persoonsgegevens van de consument voor de...

Oud zeer...

Oud zeer...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...

Te laat geklaagd

Te laat geklaagd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...

Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid

Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid

Carola le Poole wordt per 1 februari benoemd tot  lid van de Geschillencommissie. Zij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie...

Kifid: geen reactie, geen renteherziening

Kifid: geen reactie, geen renteherziening

(Kifid-uitspraak GC 2025-0006) Consumenten hebben in 2019 van Florius een renteherzieningsaanbod ontvangen, waarop ze niet hebben gereageerd. Hierop heeft Florius...

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....