Oud en nieuw

Martin Koot (2022)

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 06-2022) MoneyView en ik vieren in 2023 allebei ons dertigjarig jubileum. Deze mijlpaal maakt dat ik, bij wijze van uitzondering, in deze column iets meer over onszelf schrijf dan andere keren. Met een blik terug én vooruit.

In 1993 startte ik als offertemaker op de hypotheekafdeling van de Zwolsche Algemeene en richtte financieel adviseur Jan Riemens MoneyView Research op, overigens zonder enig causaal verband. Er gebeurde dat jaar natuurlijk meer wat memorabel is. Intel introduceerde de eerste Pentiumchip (voor de connaisseurs onder u, de 80586), de eerste internetbrowser zag het daglicht (Mosaic, wie kent het nog?) net als het videospel Doom, de godfather van alle shooter games. Iets meer cultureel verantwoord was het verschijnen van het fantastische boek Heren van de thee van Hella Haasse en de allereerste editie van popfestival Lowlands, waarvan ik nadien zo’n 20 edities heb bezocht. Getreurd kon er worden over het verscheiden van het weekblad Kuifje , na 48 jaargangen was de koek op. Bij MoneyView én bij mij is dat nog lang niet het geval; er is nog genoeg te doen.

Halfbakken

Onlangs keek ik een ochtend mee op de hypotheekafdeling van een grote serviceprovider. Behalve een verdubbeling van het aantal schermen, aanzienlijk lagere stapels papier op de bureaus en een wildgroei aan vaak miezerige acceptatieregeltjes is er in dertig jaar bar weinig veranderd. Veel dezelfde formulieren en documenten passeren de revue, adviseurs (vroeger noemden we ze tussenpersonen) gooien nog altijd halfbakken aanvragen over de digitale schutting (een derde van de aanvragen kan niet met een rentevoorstel beantwoord worden) en als het druk wordt gaat iedereen harder rennen. Ondanks die mooie schermen en een meer digitale papierstroom is het proces nog even inefficiënt als dertig jaar terug – misschien zelfs een tandje erger. Voordat u mij wegzet als zwartkijkende zuurpruim: er is hoop, beste lezer! Daarover verderop meer.

Voor MoneyView is in die dertig jaar veel veranderd. Ooit begonnen met krantjes, papieren rapporten en een heuse telefoonlijn voor spaarrentes (seks verkoopt beter) levert het bedrijf tegenwoordig hoogwaardige productdata en vergelijkingssoftware voor alle schakels in de keten. De eigen benchmarkmethodiek, ook wel de sterretjes van MoneyView genoemd, is de norm geworden voor productontwikkelaars. De missie echter is in al die jaren onveranderd gebleven: financiële producten transparant en vergelijkbaar maken, van spaarrekeningen en alle soorten schadeverzekeringen tot en met lijfrentes, pensioenverzekeringen en hypotheken.

Ja of nee

Inmiddels gebruiken meer dan 2.000 hypotheekadviseurs onze software om oplossingen te vinden voor hun klanten en objectief vast te stellen hoe de prijs-/ kwaliteitverhouding is van die bij de klant passende producten. We staan aan de vooravond van een volgende ontwikkeling, en daar ligt de hoop in besloten waar ik het zojuist over had. Veel van de productdata is op te splitsen naar vragen die eenvoudig met ja of nee te beantwoorden zijn, dan wel met een enkel getal. Door de klantdata tegen deze dataset aan te houden, wordt snel duidelijk wat bij welke aanbieder en welk product mogelijk is. Een digitale pré-acceptatie, voordat de Martin-van-nu de hypotheekaanvraag op zijn scherm krijgt. Met daarbij gelijk gedetailleerde informatie over aspecten die zich niet eenvoudig laten vangen in een ja of nee of een getalletje. We zijn op diverse fronten hiermee bezig – en dan gelijk marktbreed, niet voor een enkele aanbieder. Overigens hoorde ik van een van hen, een grote ook nog, dat ze eindelijk brondata gaan accepteren als valide vervanging van een aantal documenten. ‘Iemand moet er toch een keer mee beginnen,’ zei hij tegen mij. Gelijk heeft hij, lang leve de pioniers!

‘Proces nog even inefficiënt als dertig jaar terug’

Het nieuwe jaar, ons gezamenlijk jubileumjaar, gaat laten zien of het ons zal lukken de doorstroming in de hypotheekketen vlotter te maken en wie weet, filevorming uit te bannen. Om al te hoge verwachtingen te voorkomen: spitsstroken hebben dat laatste niet kunnen bewerkstelligen op onze snelwegen. Weet u trouwens wanneer de eerste werd geopend? Juist, in 1993.

Reactie toevoegen

 
Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...

Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...