Oud en nieuw

Martin Koot (2022)

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 06-2022) MoneyView en ik vieren in 2023 allebei ons dertigjarig jubileum. Deze mijlpaal maakt dat ik, bij wijze van uitzondering, in deze column iets meer over onszelf schrijf dan andere keren. Met een blik terug én vooruit.

In 1993 startte ik als offertemaker op de hypotheekafdeling van de Zwolsche Algemeene en richtte financieel adviseur Jan Riemens MoneyView Research op, overigens zonder enig causaal verband. Er gebeurde dat jaar natuurlijk meer wat memorabel is. Intel introduceerde de eerste Pentiumchip (voor de connaisseurs onder u, de 80586), de eerste internetbrowser zag het daglicht (Mosaic, wie kent het nog?) net als het videospel Doom, de godfather van alle shooter games. Iets meer cultureel verantwoord was het verschijnen van het fantastische boek Heren van de thee van Hella Haasse en de allereerste editie van popfestival Lowlands, waarvan ik nadien zo’n 20 edities heb bezocht. Getreurd kon er worden over het verscheiden van het weekblad Kuifje , na 48 jaargangen was de koek op. Bij MoneyView én bij mij is dat nog lang niet het geval; er is nog genoeg te doen.

Halfbakken

Onlangs keek ik een ochtend mee op de hypotheekafdeling van een grote serviceprovider. Behalve een verdubbeling van het aantal schermen, aanzienlijk lagere stapels papier op de bureaus en een wildgroei aan vaak miezerige acceptatieregeltjes is er in dertig jaar bar weinig veranderd. Veel dezelfde formulieren en documenten passeren de revue, adviseurs (vroeger noemden we ze tussenpersonen) gooien nog altijd halfbakken aanvragen over de digitale schutting (een derde van de aanvragen kan niet met een rentevoorstel beantwoord worden) en als het druk wordt gaat iedereen harder rennen. Ondanks die mooie schermen en een meer digitale papierstroom is het proces nog even inefficiënt als dertig jaar terug – misschien zelfs een tandje erger. Voordat u mij wegzet als zwartkijkende zuurpruim: er is hoop, beste lezer! Daarover verderop meer.

Voor MoneyView is in die dertig jaar veel veranderd. Ooit begonnen met krantjes, papieren rapporten en een heuse telefoonlijn voor spaarrentes (seks verkoopt beter) levert het bedrijf tegenwoordig hoogwaardige productdata en vergelijkingssoftware voor alle schakels in de keten. De eigen benchmarkmethodiek, ook wel de sterretjes van MoneyView genoemd, is de norm geworden voor productontwikkelaars. De missie echter is in al die jaren onveranderd gebleven: financiële producten transparant en vergelijkbaar maken, van spaarrekeningen en alle soorten schadeverzekeringen tot en met lijfrentes, pensioenverzekeringen en hypotheken.

Ja of nee

Inmiddels gebruiken meer dan 2.000 hypotheekadviseurs onze software om oplossingen te vinden voor hun klanten en objectief vast te stellen hoe de prijs-/ kwaliteitverhouding is van die bij de klant passende producten. We staan aan de vooravond van een volgende ontwikkeling, en daar ligt de hoop in besloten waar ik het zojuist over had. Veel van de productdata is op te splitsen naar vragen die eenvoudig met ja of nee te beantwoorden zijn, dan wel met een enkel getal. Door de klantdata tegen deze dataset aan te houden, wordt snel duidelijk wat bij welke aanbieder en welk product mogelijk is. Een digitale pré-acceptatie, voordat de Martin-van-nu de hypotheekaanvraag op zijn scherm krijgt. Met daarbij gelijk gedetailleerde informatie over aspecten die zich niet eenvoudig laten vangen in een ja of nee of een getalletje. We zijn op diverse fronten hiermee bezig – en dan gelijk marktbreed, niet voor een enkele aanbieder. Overigens hoorde ik van een van hen, een grote ook nog, dat ze eindelijk brondata gaan accepteren als valide vervanging van een aantal documenten. ‘Iemand moet er toch een keer mee beginnen,’ zei hij tegen mij. Gelijk heeft hij, lang leve de pioniers!

‘Proces nog even inefficiënt als dertig jaar terug’

Het nieuwe jaar, ons gezamenlijk jubileumjaar, gaat laten zien of het ons zal lukken de doorstroming in de hypotheekketen vlotter te maken en wie weet, filevorming uit te bannen. Om al te hoge verwachtingen te voorkomen: spitsstroken hebben dat laatste niet kunnen bewerkstelligen op onze snelwegen. Weet u trouwens wanneer de eerste werd geopend? Juist, in 1993.

Reactie toevoegen

 
Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

In toenemende mate, aldus MoneyView, kunnen ondernemers zich verzekeren voor de gevolgen van het overstromen van secundaire waterkeringen, zoals sloten, beken en...

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

Verzekeraars geven niet allemaal dezelfde korting voor de opgebouwde schadevrije jaren, waardoor de meest voordelige autoverzekering na een paar jaar helemaal niet...

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...

Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...

Betaalrekeningen worden steeds duurder

Betaalrekeningen worden steeds duurder

Gemiddeld zijn de pakketkosten voor een betaalrekening het afgelopen jaar met ongeveer tien procent gestegen, aldus MoneyView. Het bureau in zijn Special Item Betalingsverkeer:...

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Het schiet niet op met Open Insurance, stelt de INNOPAY Open Insurance Monitor 2023. “Open Insurance is voorlopig nog een en al geblaf en geen bijten”,...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...