Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! Kifid-uitspraken HYPOTHEKEN VVP 5-2021 In deze uitspraak formuleert de Geschillencommissie in algemene bewoordingen wat een consument van een financieel adviseur mag verwachten in het geval hij of zij advies vraagt in het kader van een overbruggingshypotheek: “Als een consument zijn woning wil verkopen, een andere woning wil kopen en daarvoor een financiering wil aanvragen, is het aan de adviseur om uit te zoeken of beperkingen gelden vanwege bestaande hypothecaire geldleningen op de te verkopen woning. Ook moet hij onderzoeken welke maatregelen kunnen worden genomen om de financieringsaanvraag toch te laten slagen. Als geen passende maatregelen mogelijk zijn, moet de adviseur de consument waarschuwen dat de gewenste financiering niet haalbaar is. – Uitspraak GC 2021 -0836

Mag de bank advies verplicht stellen?

Wanneer een consument aan de geldverstrekker verzoekt zijn hypotheek aan te passen, mag deze dan als voorwaarde stellen dat de consument eerst verplicht wordt een betaald advies van de geldverstrekker in te winnen? Onder bepaalde voorwaarden mag dit van de Geschillencommissie: “Als de wijziging van een bestaande overeenkomst zo ingrijpend is dat van de oorspronkelijke lening nagenoeg niets meer resteert en men net zo goed naar een andere aanbieder had kunnen gaan, staat het de bank vrij om een advies verplicht te stellen. Daarbij is niet relevant of er sprake is van een nieuwe geldlening of een aanpassing van een bestaande geldlening. Alleen bij wijzigingen van ondergeschikte aard mag hypotheekadvies niet verplicht worden gesteld.” – Uitspraak GC 2021-0823

Koppelverkoop?

De bank biedt hypothecair krediet aan. Klanten die naast het hypothecair krediet een betaalrekening openen en deze actief gebruiken ontvangen op de hypotheekrente 0,2 procent korting. Is dit (verboden) koppelverkoop? Nee, zegt de Geschillencommissie: “De commissie is met de bank van oordeel dat het aan de beleidsvrijheid van de bank is om al dan niet kortingen te lanceren zolang daarbij aan de geldende wet- en regelgeving wordt voldaan. Uit de door de bank verstrekte toelichting leidt de commissie af dat hiervan sprake is. Voor zover de consument met zijn verwijt over ‘verplichte winkelnering’ heeft bedoeld dat sprake is van koppelverkoop, overweegt de commissie als volgt. Onder koppelverkoop, dat verboden is, wordt verstaan het aanbieden of verkopen van een kredietovereenkomst als onderdeel van een pakket met andere onderscheiden financiële producten of diensten waarbij de kredietovereenkomst niet afzonderlijk wordt aangeboden aan de consument. Hiervan is in dit geval geen sprake. De verstrekking van de geldlening is niet afhankelijk gesteld van een nevenproduct zoals een betaalrekening en de uitwerking daarvan in de betaalpakketkorting. – Uitspraak GC 2021-0703

Verder kijken dan eigen belang

Mag de bank bij een executieveiling volstaan met het proberen voldoende opbrengsten te krijgen om de eigen vordering te kunnen incasseren? Nee, zegt de Geschillencommissie: “Zodoende is de bank in de uitoefening van haar executierecht verplicht zich dusdanig in te spannen dat de hoogst mogelijke verkoop- opbrengst voor de consument wordt behaald, tenzij dit in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet van haar kan worden verlangd.” - Uitspraak GC 2021- 0742

Powered by NVHP

Reactie toevoegen

 
Adviseur corrigeerde terecht no-claimkorting

Adviseur corrigeerde terecht no-claimkorting

(Kifid-uitspraak GC 2025-0696) De consument had eerder, en niet pas in 2025, moeten klagen bij de adviseur over het niet toepassen van de no-claimkorting op basis...

Polisvoorwaarden en uitsluitingen blijken grootste obstakel voor consumenten

Polisvoorwaarden en uitsluitingen blijken grootste obstakel voor consumenten

Vergelijkingssite Overstappen.nl stelt volgens Kifid onterecht dat 77,7 procent van de klachten van consumenten tegen woonverzekeraars wordt afgewezen. Kifid: "De...

Adviseur verzuimde meest recente salarisstrook op te vragen

Adviseur verzuimde meest recente salarisstrook op te vragen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0684) De consumenten hebben zich beklaagd over het hypotheekadviestraject bij de adviseur. Zij hebben aangevoerd dat de adviseur is tekortgeschoten...

“Adviseurs en verzekeraars moeten vaker ORV aankaarten bij hun klanten”

“Adviseurs en verzekeraars moeten vaker ORV aankaarten bij hun klanten”

Adviseurs en verzekeraars moeten vaker de ORV over het voetlicht brengen bij hun klanten. Dit betoogt Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie van Kifid, in...

Waarschuwingsbrief verzekeraar mag

Waarschuwingsbrief verzekeraar mag

(Kifid-uitspraak GC 2025-0672) De consument heeft een aantal brieven ontvangen van de verzekeraar waarin, kort gezegd, staat dat hij meer dan gemiddeld een...

Consument krijgt via Kifid geen inzicht in berekening woekerpoliscompensatie

Consument krijgt via Kifid geen inzicht in berekening woekerpoliscompensatie

(Kifid-uitspraak GC 2025-0669) Het past niet bij de taak van Kifid om een klacht in behandeling te nemen die aan de rechter is voorgelegd of betrekking heeft op...

Consument had moeten controleren of hij Apple Watch nog had

Consument had moeten controleren of hij Apple Watch nog had

(Kifid-uitspraak GC 2025-0667) Verlies van een Apple Watch. Heeft de consument de normale voorzichtigheid in acht genomen? De consument stelt dat hij bij de veiligheidscontrole...

GeldTerugService geldt niet bij gebrekkige dienst

GeldTerugService geldt niet bij gebrekkige dienst

(Kifid-uitspraak GC 2025-0661) De consument is op vakantie gegaan naar de Verenigde Staten. Op de terugweg naar Nederland heeft zij vertraging opgelopen, waardoor...

Twee nieuwe leden CvB Kifid

Twee nieuwe leden CvB Kifid

Het bestuur van het financiële klachtenloket Kifid heeft per 1 september 2025 Maartje Kruithof en Klaas Bisschop benoemd als leden van de Commissie van Beroep....

Ruinaard (Kifid) nieuwe juryvoorzitter categorie Klantbelang Adfiz Prestatie Onderzoek

Ruinaard (Kifid) nieuwe juryvoorzitter categorie Klantbelang Adfiz Prestatie Onderzoek

Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie en directeur van Kifid, is de nieuwe juryvoorzitter van de categorie Klantbelang van het Adfiz Prestatie...