Overeenkomst gaat boven online info

Kifid 2017 (deel logo)

HYPOTHEKEN – De consument heeft een hypothecaire geldlening bij een geldverstrekker afgesloten. In de offerte en de voorwaarden van deze lening is opgenomen, dat de lening altijd vervroegd kan worden afgelost. Op de website van de geldverstrekker wordt informatie gegeven hoe vervroegde aflossing in zijn werk gaat. Hierin is onder meer de volgende informatie opgenomen: ‘Is uw opdracht na de 10e van de maand bij ons binnen? Dan wordt uw extra aflossing niet direct op de 1e van de volgende maand afgeschreven, maar op de 1e van de daaropvolgende maand’.

De consument geeft op 29 december 2016 via internetbankieren opdracht om 37.000 euro extra af te lossen op de lening. Deze opdracht wordt niet tijdig verwerkt. De geschillencommissie stelt de consument in deze klacht in het gelijk:Uitgangspunt is dat een overeenkomst de rechtsgevolgen heeft die partijen zijn overeengekomen. Welke rechtsgevolgen dat zijn, wordt bepaald door de inhoud tussen partijen geldende overeenkomst. De Commissie heeft geconstateerd dat noch in de overeenkomst, noch in de relevante bepalingen van algemene voorwaarden wordt verwezen naar de website van de bank. Het argument van de bank dat zij haar klanten over veel zaken aanvullend informeert via haar website, slaagt daarom in dit geval niet. Niet is gebleken dat de consument voor aanvullende informatie over het extra aflossen op zijn hypotheek de website van de bank diende te bezoeken. Consument was daarom in het licht van de gegeven omstandigheden gerechtigd om op 29 december 2016 extra af te lossen op zijn hypothecaire geldlening en mocht ervan uitgaan dat de aflossing in het kalenderjaar 2016 zou worden verwerkt.

- Uitspraak 2018 -502

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Kifid gaat in gesprek met ANWB over klacht

Kifid gaat in gesprek met ANWB over klacht

Omdat Kifid klachten over prestaties in natura niet behandelt, kan het een klacht over de Wegenwacht Service van de ANWB behandelen. Dit omdat het pakket wordt aangemerkt...

Leerschool Kifid

Leerschool Kifid

Veel adviseurs reageerden verbolgen op de verhoging voor de kosten van het klachteninstituut Kifid. Naast de jaarbijdrage 2019 moeten adviseurs bijbetalen in verband...

Oversluiten naar hogere rente. Toch boeterente!

Oversluiten naar hogere rente. Toch boeterente!

In deze klacht heeft de consument in 2015 een hypotheek afgesloten die bestaat uit zeven leningdelen. Vijf leningdelen worden tegen 2,5 procent afgesloten en twee...

Wanneer is er sprake van advies?

Wanneer is er sprake van advies?

HYPOTHEKEN – Wanneer kan van een uiting van een aanbieder of financieel advieskantoor gesteld worden dat dit een “advies” is? Dit antwoord is...

Kifid ook open voor zakelijke klant met privacyklacht

Kifid ook open voor zakelijke klant met privacyklacht

  PRIVACY – Wist u het? Artikel 60 onder d van het Kifid-reglement breidt de definitie van het begrip consument uit tot de natuurlijke persoon met een...

Geen aangifte is niet altijd geen uitkering

Geen aangifte is niet altijd geen uitkering

Een verzekeraar kan een claim niet zomaar afwijzen op grond van het feit dat geen aangifte is gedaan. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...