Overeenkomst gaat boven online info

Kifid 2017 (deel logo)

HYPOTHEKEN – De consument heeft een hypothecaire geldlening bij een geldverstrekker afgesloten. In de offerte en de voorwaarden van deze lening is opgenomen, dat de lening altijd vervroegd kan worden afgelost. Op de website van de geldverstrekker wordt informatie gegeven hoe vervroegde aflossing in zijn werk gaat. Hierin is onder meer de volgende informatie opgenomen: ‘Is uw opdracht na de 10e van de maand bij ons binnen? Dan wordt uw extra aflossing niet direct op de 1e van de volgende maand afgeschreven, maar op de 1e van de daaropvolgende maand’.

De consument geeft op 29 december 2016 via internetbankieren opdracht om 37.000 euro extra af te lossen op de lening. Deze opdracht wordt niet tijdig verwerkt. De geschillencommissie stelt de consument in deze klacht in het gelijk:Uitgangspunt is dat een overeenkomst de rechtsgevolgen heeft die partijen zijn overeengekomen. Welke rechtsgevolgen dat zijn, wordt bepaald door de inhoud tussen partijen geldende overeenkomst. De Commissie heeft geconstateerd dat noch in de overeenkomst, noch in de relevante bepalingen van algemene voorwaarden wordt verwezen naar de website van de bank. Het argument van de bank dat zij haar klanten over veel zaken aanvullend informeert via haar website, slaagt daarom in dit geval niet. Niet is gebleken dat de consument voor aanvullende informatie over het extra aflossen op zijn hypotheek de website van de bank diende te bezoeken. Consument was daarom in het licht van de gegeven omstandigheden gerechtigd om op 29 december 2016 extra af te lossen op zijn hypothecaire geldlening en mocht ervan uitgaan dat de aflossing in het kalenderjaar 2016 zou worden verwerkt.

- Uitspraak 2018 -502

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Kifid: Klaverblad moet schade aanrechtblad toch vergoeden

Kifid: Klaverblad moet schade aanrechtblad toch vergoeden

Een consument claimt bij verzekeraar Klaverblad schade aan het aanrechtblad op zijn woonhuisverzekering. Klaverblad wijst de claim af omdat de oorzaak van de schade...

Onderhoud vol op agenda NVHP

Onderhoud vol op agenda NVHP

Blijf als adviseur de komende tijd extra aandacht besteden aan het onderhoud op bestaande hypothecaire kredieten. Dat zei Zdenka van Schaik (AFM) tijdens de recente...

Ronald Touwslager nieuwe voorzitter NVHP

Ronald Touwslager nieuwe voorzitter NVHP

De Algemene Ledenvergadering van de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners, NVHP, heeft op Ronald Touwslager benoemd tot voorzitter. Hij volgt daarmee Evert...

Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

De Commissie van Beroep van Kifid heeft een nieuw, geactualiseerd reglement. "Hiermee loopt het reglement van de Commissie van Beroep weer in de pas met het reglement...

Bizarre klacht vindt terecht geen gehoor

Bizarre klacht vindt terecht geen gehoor

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN, INKOMEN, UIT VVP 2 Ondanks dat de consument zich niet realiseerde dat hij ziek was, had zijn adviseur hem nadrukkelijk moeten adviseren...

Kifid gaat in gesprek met ANWB over klacht

Kifid gaat in gesprek met ANWB over klacht

Omdat Kifid klachten over prestaties in natura niet behandelt, kan het een klacht over de Wegenwacht Service van de ANWB behandelen. Dit omdat het pakket wordt aangemerkt...