Overpeinzingen onder de luifel

Net terug van een vakantie in eigen land. Het mooie van vakantie vind ik dat het je de gelegenheid biedt om van een afstandje je dagelijkse beslommeringen te bekijken. Zo’n afstand biedt nieuwe inzichten. Dit geldt niet alleen voor de privésfeer, maar juist ook voor werk. Soms kom je dan tot nieuwe inzichten en soms worden reeds bestaande opvattingen nog maar eens onderstreept.

Gezeten onder de luifel op camping Bakkum besefte ik hoeveel er in verzekeringsland geschreven is over invulling geven aan de menselijke maat. Deze maat is juist voor adviseurs onontbeerlijk. De adviseurs zijn het hier ook mee eens. U zult er weinig tegenkomen die beweren dat persoonlijk contact niet belangrijk is. Betrokkenheid is er ook één. Net als loyaliteit, klantvriendelijkheid en integriteit. Eigenlijk willen we als bedrijf ook als ‘normaal’ mens beschouwd worden…

Het is harder gaan regenen en ik heb mij teruggetrokken in de tent. De gedachte van vermenselijking in de financiële dienstverlening laat mij niet los. Hoe kan het zijn dat iets waar we het collectief zo over eens zijn, niet in de praktijk wordt gebracht? Wij hebben ook nog wel een weg af te leggen, maar n ieder geval zijn er een paar mooie stappen gezet. Bij veel bedrijven blijft het helaas vaak bij een paar tot mooie zinnen geformuleerde containerbegrippen in de missie.

Ondertussen trekt de wind aan tot kracht 6-7 en vraag ik mij af wat de impact van een omgewaaide boom op mijn stoffen tentje zal zijn. Tevens bedenk ik mij dat we ons allemaal een slag in de rondte typen met alle mailtjes die we versturen. Hoeveel van deze teksen worden gebruikt ter profilering van het bedrijf? 1% of 0,1%? Ik denk het laatste. Is het een idee om één keer per week

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

of per maand een soort van journaal te maken waarin je aan je klanten vertelt wat je als bedrijf hebt gedaan? Welke stappen je hebt gezet en vooral ook hoe je dat hebt ervaren. Hoe gaaf je het vond dat je een klant aan een verzekeringsdekking hebt geholpen die bij andere partijen werd geweigerd. Waar je van baalde en wat je het hoogtepunt van afgelopen maand vond.

Je wekelijkse of maandelijkse journaal, dat vooral niet te lang moet zijn, deel je met de vaste relaties via een nieuwsbrief. Maak er een item van op je website. Plaats eventueel een button op je homepage die er direct naar linkt. Ook is het een goed item voor je pagina ‘over ons’. Bij Turien is deze pagina afgelopen halfjaar ruim 2700 bekeken. Nog een signaal hoe belangrijk klanten het vinden om te weten met wie ze zaken doen.

Het is gestopt met regenen en een zonnetje breekt door. Een exemplarisch zonnetje voor al de kansen die er nog zijn om de menselijke maat in de financiële markt vorm te geven.

Mijn advies: laat als advieskantoor de menselijke maat in je voordeel werken en maak hem tot je beste maat.

Reactie toevoegen

 
Editie
NN: “Kom maar op met het leven”

NN: “Kom maar op met het leven”

Nationale-Nederlanden is maandag gestart met een nieuwe landelijke merkcampagne op tv, online en op grote billboards op straat en lanceert ook de vernieuwde positionering....

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

In haar nieuwe campagneconcept verbeeldt Ohra positieve ervaringen van de klant met de verzekeraar. “Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor...

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van het onhandige stel dat tien jaar de hoofdrol speelde in haar reclamecampagnes. Speciaal voor het afscheid van Rob en Els ontwikkelden Ohra...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

Stel jij de tweede vraag?

Stel jij de tweede vraag?

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...

Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...