OvFD: “Meer adviestijd voor de klant”

Colinda Rosenbrand 2022

(Adviesvak over vijf jaar volgens de OvFD, VVP 06-2022) “Wie weet, misschien wordt een hypotheek in 2028 zelfs realtime geaccepteerd.” Aldus Colinda Rosenbrand, directeur OvFD.

Adviseurs richten zich in 2028 vrijwel uitsluitend op hun corebusiness - persoonlijk advies - omdat de bemiddelingswerkzaamheden tegen die tijd grotendeels automatisch geschieden. Digitale oplossingen zorgen ervoor dat gegevens voor een adviesrapport automatisch uit brondata worden opgehaald. Gegevens kunnen ook eerder en beter gevalideerd worden en de klant hoort sneller of een hypotheek kans van slagen heeft. In de praktijk zal dit leiden tot meer efficiency, een minder tijdrovend proces en kortere doorlooptijden. Wie weet, misschien wordt een hypotheek in 2028 zelfs realtime geaccepteerd. Het mooiste van dit alles is, dat adviseurs hierdoor meer tijd krijgen voor de klant en dat kan de kwaliteit van het advies alleen maar ten goede komen.

Colinda Rosenbrand (OvFD): ‘Gelijk speelveld bij actieve provisietransparantie regelen’

Deze digitale slag zal er ook voor zorgen dat er veel meer aan actief klantbeheer wordt gedaan op basis van data-analyse. Mogelijkheden genoeg: nagaan of klanten door een hogere woningwaarde in een lagere risicoklasse kunnen, verduurzaming als meer gegevens over woningen beschikbaar zijn en de verhuisregeling wordt ook belangrijk als de rente zo door blijft stijgen. Om een goede data-analyse te kunnen maken moeten klantgegevens worden verrijkt en aangevuld.

Belangrijk is ook dat aanbieders actuele klantgegevens delen. Onbegrijpelijk dat dat nu nog niet standaard gebeurt, maar dat zal in 2028 anders zijn. Adviseurs en aanbieders werken dan op basis van gestandaardiseerde oplossingen samen, waardoor ze de klant beter kunnen bedienen met als gevolg een hogere klanttevredenheid.

Populistisch

Actieve provisietransparantie is een populistisch doel, zonder evenwichtige afweging van noodzaak, gevolgen en uitvoeringskosten. De kans dat het een ontwrichtende werking heeft op de schadeverzekeringsmarkt is groot, terwijl er binnen die markt geen misstanden bestaan. Jammer voor de consument, want die heeft nu toegang tot laagdrempelig advies en dat komt in gevaar.

Transparantie leidt tot druk op prijzen door individuele beloningsafwegingen, terwijl de dienstverlening op particuliere schadeverzekeringen vaak al helemaal niet uit kan. Het gevolg is dat consumenten straks apart moeten betalen voor extra dienstverlening zoals schadebehandeling.

Tegelijkertijd worden de totaalpremies minder vergelijkbaar als er naast een premie een provisiebedrag wordt genoemd, ook omdat er geen gelijk speelveld is met verzekeraars. Hierdoor lijkt het directe kanaal voor consumenten goedkoper.

De gevolgen voor adviseurs zijn dan groot. Aan de ene kant druk op de provisie-inkomsten en klanten die naar het directe kanaal verschuiven met daartegenover extra uitvoeringskosten. Tel uit je winst!

Het is goed dat minister Kaag exacte provisietransparantie heeft omgezet naar fijnmazige gemiddelden, maar dit moet nog nader worden uitgewerkt. Daarbij is het belangrijk dat ook het gelijke speelveld wordt geregeld. Dus we zijn er nog niet.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ovfd: teleurstellend dat Consumentenbond niet wijst op waarde advies

Ovfd: teleurstellend dat Consumentenbond niet wijst op waarde advies

Teleurstellend dat de Consumentenbond niet wijst op de waarde van deskundig financieel advies, aldus de OvFD in een reactie op het bericht dat hypotheekbanken consumenten...

Adfiz en ovfd: "overgangstermijn hypotheekverstrekking is schijnoplossing"

Adfiz en ovfd: "overgangstermijn hypotheekverstrekking is schijnoplossing"

OvFD en Adfz zijn van mening dat de overgangstermijn tot 1 februari 2017 inzake het toetsmoment nieuwe leennormen voor hypotheekverstrekking een schijnoplossing...

Europese verwarring

Europese verwarring

Brussel is druk bezig om een interne markt te bewerkstelligen voor financiële diensten. Zo moet de Europese hypothekenrichtlijn MCD de onderlinge concurrentie...

Ovfd wenst aanpak  halfslachtig kostprijsmodel aanbieders

Ovfd wenst aanpak halfslachtig kostprijsmodel aanbieders

Waarom zouden aanbieders mogen volstaan met een halfslachtig kostprijsmodel, terwijl de advieskosten van adviseurs onder een vergrootglas lijken te liggen, zo vraagt...