PARP jij of PARP ik?

Christel van Bommel 2019

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 5-2021) “Stel jezelf voor en geef aan wat jij hebt met PARP.” Zo begon de kennissessie over het Product Approval and Review Process (PARP) die ik onlangs volgde. Het meest gegeven antwoord was: “Niet zo heel veel”. “Dat zullen we nog wel eens zien”, antwoordde de cursusleider.

Onder de aanwezigen waren onder andere een acceptant, een manager van een volmachtkantoor, een kwaliteit- en risicospecialist, een financieel adviseur en een compliance adviseur (ondergetekende).

Die PARPEN toch niet? Dat zou je denken. En dat dachten wij zelf ook. In de uren daarna werden we meegenomen in wat PARP nou precies is. Wat het inhoudt en waar het voor bedoeld is. Dat gaf een heel andere kijk op zaken.

Er wordt gedacht dat alleen verzekeraars moeten PARPEN. Zij brengen in de meeste gevallen een nieuw product op de markt. Of voeren wijzigingen door in een bestaand product. Maar ook volmachtkantoren kunnen een (eigen) product ontwikkelen en op de markt brengen. Dus ook op die kantoren kan een verplichting rusten om te PARPEN. Voor ieder product moeten voorwaarden worden opgesteld, een verzekeringskaart, een brochure en dat moet ook allemaal terug te vinden zijn op de website. Maar het begint ermee dat vooraf moet worden bepaald wat de doelgroep is van het product, welke behoefte die doelgroep heeft en op welke manier het product voorziet in die behoefte. En daarbij moet ook beoordeeld worden of het product voldoet aan de KNVB-criteria, dus of het product kostenefficiënt, nuttig, veilig en betrouwbaar is. En de productinformatie moet eenduidig zijn.

Daarom is het van belang dat de ontwikkelaar ervoor zorgt dat een product niet alleen wordt beoordeeld door de projectmedewerkers die betrokken zijn bij de ontwikkeling ervan. Het zijn juist de adviseur, de buitendienst, de kwaliteitsspecialist en de actuaris die zouden moet PARPEN. Of op zijn minst betrokken moeten zijn bij het proces. Want zij weten wie de klant is en wat zijn behoeftes zijn. En zij kunnen beoordelen of het product voldoet aan de KNVB-criteria.

Specifieke regels voor distributeurs

Sinds de invoering van de IDD in oktober 2018 gelden ook specifieke regels met betrekking tot PARP voor distributeurs van verzekeringsproducten (in IDD-verband wordt gesproken van Product Oversight and Governance oftewel POG). Ook zij hebben een verantwoordelijkheid voor het (periodiek) beoordelen van producten. Distributeurs moeten zorgen dat zij weten voor welke doelgroep het product is ontwikkeld en moeten beoordelen of de gekozen manier van distributie geschikt is om het product bij de beoogde klant te krijgen. Verder moet (ook) de distributeur beoordelen of het product inderdaad voorziet en blijft voorzien in de behoefte van de klant.

‘Niet alleen verzekeraars moeten PARPEN’

Stel dat de adviseur constateert dat de voorwaarden van een bepaald product onduidelijk zijn, of op meerdere manieren te interpreteren. En dat daardoor regelmatig klachten binnenkomen. Dan moet er actie ondernomen worden. Niet pas als volgens de reviewkalender het betreffende product aan de beurt is voor een herbeoordeling, maar direct. Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid van de distributeur en de ontwikkelaar. PARP is dus een continu proces waar eigenlijk iedereen binnen de verzekeringsbranche mee te maken heeft. Ook ik kan er in mijn werkzaamheden iets mee. Het was dus een leerzame middag met als conclusie: ik PARP, jij PARPT, wij PARPEN!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

Help, ik moet POGGEN

Help, ik moet POGGEN

(Wilfred Schep, SVC Compliance, in VVP 6-2023) POG-werkzaamheden worden vaak vooruitgeschoven en tegen het einde van het verstrijken van de deadline wordt er hard...

Iedereen aflossingsblij?!

Iedereen aflossingsblij?!

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de AFM zijn er nu veel minder mensen met een aflossingsvrije hypotheek...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Wat kunnen we leren van de AFM-boete voor Promovendum?

Wat kunnen we leren van de AFM-boete voor Promovendum?

(Door Paul Schuiling, consultant bij Charco & Dique) Verzekeringsvoorwaarden stiekem aanpassen, een forse verhoging van de verzekeringspremie bewust vaag communiceren...

Verbetering of tijdverspilling?

Verbetering of tijdverspilling?

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...

Klantbelang centraal

Klantbelang centraal

(Christel van Bommel-Versluijs, Compliance Adviseur, in VVP 5) Het zou toch volkomen logisch moeten zijn dat je het belang van de klant centraal zet in de bedrijfsvoering?...

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

NIBE-SVV heeft de whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’’ samengesteld. Hierin worden de  nieuwste inzichten over het compliancevak...

Grenzen opzoeken

Grenzen opzoeken

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 3-2022) Onlangs in het nieuws: vakantiegangers 30 meter in ravijn gestort bij het nemen...

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....