Persoonlijke groei in alle opzichten

Kathy Reinerie

"Onze doelstelling voor 2016 is groei, zowel zakelijk als persoonlijk. We willen groeien in het aantal zakelijke en particuliere klanten met een focus op de persoon achter de klant. De groei in ons bedrijf moet persoonlijk blijven. Persoonlijke groei blijft ook de doelstelling van mijzelf en mijn team. Alleen door jezelf te blijven ontwikkelen, kun je je medewerkers, je bedrijf en je klanten verder helpen”, zegt Kathy Reinerie, directeur Vivendi Financieel Advies uit IJsselstein

Kathy Reinerie (34) is dochter van een bekende makelaarsfamilie uit Utrecht. Ze haalde haar Bachelor aan de Haarlem Business School waarvan ze één jaar in Sydney, Australië volgde. Vervolgens werkte ze een paar maanden aan een ontwikkelingsproject in Indonesië, waar ze meehielp met de renovatie van twee schoolgebouwen. Een interessant project waar ze veel leerde. Onder meer omdat haar teamleden uit verschillende culturen afkomstig waren en er met relatief weinig middelen veel tot stand moest worden gebracht. Na het behalen in 2008 van haar Master Strategische Marketing in het Engelse Leicester leek ze voorbestemd voor een marketingfunctie bij een financial in the City. De crisis deed haar echter besluiten terug te keren naar Nederland. Ze kon het bedrijf van haar ouders, bestaande uit zes vestigingen, overnemen, maar ze vond zichzelf nog te onervaren om een grote organisatie te leiden. Wel hielp ze mee om de vestigingen te verkopen. Bijna alle vestigingen kwamen in handen van de makelaars die er werken, waardoor de continuïteit gewaarborgd bleef.

Kathy koos voor een carrière bij Tele2, waar ze aan de slag ging als Business Analist. Ze werd gevraagd voor het management trainee programma en leidde daarna een team van engineers. Ze ontving hiermee veel ruimte voor zelfontwikkeling. Zo kreeg ze een goed inzicht in haar sterke kanten (analytisch vermogen, communicatie) en haar minder sterke kanten (keuzes maken).

Ook werd duidelijk dat ze weinig op heeft met hiërarchie binnen bedrijven of teams en dat ze het best tot haar recht komt als meewerkend initiator, innovator en begeleider. Bij Tele2 kon ze na vier jaar een nieuwe – hogere – functie krijgen, maar ze kreeg het gevoel dat ze niet aan het roer stond maar meer een uitvoerder was van andermans ideeën. Ze wilde graag zelf ondernemen, de touwtjes in handen hebben en wilde als ondernemer kunnen spelen.

Op dat moment waren bij Reinerie alle vestigingen verkocht, behalve het hypotheek- en verzekeringskantoor. “Ik had ‘nee’ gezegd tegen het grote geheel, maar vond dat ik inmiddels wel genoeg werkervaring had opgedaan om dit kantoor te leiden. Ik ben stage gaan lopen en na een kwartaal besloot ik om het te gaan doen. Op 14 januari 2013 nam ik het bedrijf over en werd ik directeur van dit advieskantoor.”

Het leven

Reinerie ging direct aan de slag om zich het kantoor eigen te maken. “We zijn snel verhuisd naar een ander pand waar we met ons relatief kleine team van vijf mensen meer ruimte kregen en ongeveer de helft aan huur gingen betalen. Op bijna alle vlakken konden we kostenreductie doorvoeren, terwijl de klant er niets van merkte. Tegelijkertijd hebben we met het team onze kernwaarden geformuleerd. We hebben proberen te achterhalen hoe onze klanten ons op dat moment zagen en hoe wij als team zouden willen dat onze klanten ons zagen. Dan krijg je helder waar je naartoe wilt en wat er veranderd moet worden. Als je dit als team doet, maak je iedereen verantwoordelijk voor het proces en gaat iedereen die verantwoordelijkheid ook nemen.”

Uit deze sessies is de naam Vivendi voortgevloeid. “Vivendi staat voor leven. Juist in de vaak wat harde wereld van de financiën is het nodig om de andere kant te laten zien. Eigenlijk is dat logisch. Als adviseur ben je immers altijd bezig met zaken die enorme invloed hebben op het leven van mensen.”

Als kernwaarden kwamen Zorgeloos, Ondernemend en Nieuwsgierig naar voren. “Toen we dit als team hadden bedacht zagen we pas dat de eerste letters samen het woord ‘zon’ vormen. Dat past helemaal bij de naam die we voor het bedrijf hadden gekozen. Onder Zorgeloos verstaan we het ontzorgen van de klant. Onder Ondernemend verstaan we niet alleen dat we zelf ondernemend willen zijn, maar dat we ook actief een bijdrage willen leveren aan de gemeenschap in IJsselstein, onder meer met vrijwilligerswerk. Nieuwsgierig tot slot heeft te maken met oprechte belangstelling voor onze klanten. Wij willen de persoon achter de klant leren kennen, weten wat iemand drijft. Als we met een klant in gesprek gaan, nemen we de tijd. Uiteindelijk levert dat veel op. Je kunt de klant in het vervolg beter adviseren, omdat je hem of haar goed hebt leren kennen en weet wat de dromen of uitdagingen zijn. En tegelijkertijd wordt ons werk hierdoor leuker en zinvoller.”

Het eerste gesprek bij Vivendi is kosteloos. “Pas na de uitgebreide kennismaking kan de klant een bewuste keuze maken of hij met ons in zee wilt gaan of niet. Wij werken provisieloos voor hypotheken en een groot deel van de verzekeringen. Doordat we advies- en bemiddelingskosten transparant in rekening brengen, weet de klant precies wat hij gaat betalen. Wederzijdse openheid staat centraal in de samenwerking met onze klanten.”

Vrijheid en verantwoordelijkheid

Dat Kathy niet veel met hiërarchische structuren op heeft, blijkt ook uit de vrijheid – en daarmee de verantwoordelijkheid – die de medewerkers krijgen. “Behalve onze binnendienstmedewerkers heeft niemand vaste tijden. We zijn flexibel, over en weer. Als iemand bijvoorbeeld een dag minder wil werken, om zich op een ander vlak te ontwikkelen is daar ruimte voor. We bekijken samen hoe we dit het beste kunnen regelen.”

Voor Reinerie is het belangrijk dat iedereen zich blijft ontwikkelen. “Zelf werk ik met een coach; medewerkers kunnen hier ook gebruik van maken. Je moet niet alleen willen investeren in je kennis en vaardigheden, maar ook in je persoonlijke ontwikkeling. Hoe verder je jezelf ontwikkelt, hoe verder je je collega’s en je klanten kunt brengen. Wie niet in zichzelf investeert, groeit niet. Ikzelf heb stappen mogen maken als het gaat om keuzes maken, duidelijk zeggen wat je van elkaar verwacht en elkaar direct aanspreken. Als je leert dit met elkaar in alle openheid en eerlijkheid te doen en als je tegelijkertijd honderd procent vertrouwen in elkaar hebt, dan maak je zelf meters en ga je als team met sprongen vooruit. Eind 2015 heeft Nicole zich toegevoegd aan het Vivendi team. Inclusief Kathy telt het kantoor nu zes medewerkers (4 fte), en de meesten werken er al lange tijd. Het kantoor bedient ongeveer 1.200 particuliere en 150 zakelijke klanten. “Groei is wel de grootste doelstelling voor 2016, vooral in de zakelijke hoek. Maar dan wel groei die niet ten koste gaat van de persoonlijke relatie. Ook hier denken we met ons allen over na.”

Hoe kun je persoonlijk blijven als groei je ambitie is? “Natuurlijk is dat een uitdaging. In ieder geval door nieuwsgierig te blijven naar de persoon achter je klanten. Groei mag niet ten koste gaan van de oprechtheid van gesprekken. Wel zorgen we ervoor dat we meer contactmomenten krijgen, bijvoorbeeld door de klant op verschillende manieren van relevante informatie te voorzien. Zo maken we nieuwsbrieven met korte berichten die belangrijk zijn voor de doelgroepen. Mensen willen geen lange, ingewikkelde verhalen voorgeschoteld krijgen, maar wel korte heldere berichten waar ze wat aan hebben. Helaas zijn we nog niet ze ver dat we onze klanten een persoonlijk op maat gemaakte nieuwsbrief kunnen sturen.”

Volgens Reinerie kun je klanten ook binden door onderscheidend te zijn. “We bieden onze particulieren klanten korting op de diensten van een deel van onze zakelijke klanten. Zo creëren we extra waarde in onze dienstverlening voor zowel de particulieren als voor onze zakelijke klanten. Dit kan al bij een mediator, een makelaar, een pensioenbedrijf, een schilder, een interieurarchitect, een keukenboer en een loodgieter. Dit willen we dit jaar verder uitbreiden.”

Speed dating

Daarnaast organiseert Vivendi samen met de makelaar speed dates voor starters op de woningmarkt. In een restaurant kunnen deze starters dan een kwartiertje sparren met bijvoorbeeld een notaris, een adviseur en een keukenboer. “De campagne voor zo’n speed date jagen we aan op Facebook, we maken er posters van en voor de plaatselijke krant is het interessant om er een artikel aan te wijden.”

Verder plaatst het kantoor klantervaringen op de website. “Klanten zijn positief over onze dienstverlening, we scoren een 9,7 op Advieskeuze.nl en veel klanten vinden het leuk om hun mening op onze website terug te zien.”

‘Wij willen de persoon achter de klant leren kennen, weten wat iemand drijft’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Zorgpret

Zorgpret

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 6-2023) Het ministerie van Financiën heeft onderzoek laten doen naar de gevolgen van een eventuele verruiming van het adviesbegrip...

Alleen een Wft-diploma niet genoeg

Alleen een Wft-diploma niet genoeg

(Jouw Vakbekwaamheid, Ken je Vak! VVP 5-2023) Drie Wft-examens behalen en je mag het vak van hypotheekadviseur uitoefenen. Maar kan je dan ook daadwerkelijk adviseren?...

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd...

Adviesbegrip vooralsnog niet uitgebreid naar beheerfase

Adviesbegrip vooralsnog niet uitgebreid naar beheerfase

Na onderzoek door Centerdata ziet minister Kaag van Financiën geen directe aanleiding het adviesbegrip uit de Wft uit te breiden naar de beheerfase. De minister:...

Vergelijkingskaart bevestigt: advies grootbanken niet onafhankelijk

Vergelijkingskaart bevestigt: advies grootbanken niet onafhankelijk

Inmiddels hebben de eerste grootbanken hun vergelijkingskaarten gepubliceerd. En ja, hun advies is niet op onafhankelijke basis. Want dat moet op de vergelijkingskaart...

Onderscheid tussen Wft-advies en advies over keuzes

Onderscheid tussen Wft-advies en advies over keuzes

In een voorlopige leidraad keuzebegeleiding behandelt de AFM het onderscheid tussen Wft-advies en advies over keuzes door pensioenuitvoerders. De toezichthouder...

Baken

Baken

De onafhankelijke financieel adviseur staat midden in de samenleving. Hij of zij is het eerste financieel aanspreekpunt van particulieren en bedrijven en vervult...

Eigen kracht

Eigen kracht

De onafhankelijk financieel adviseur krijgt de erkenning die hij of zij verdient. Juist in deze tijd van onzekerheid is de adviseur de aangewezen vertrouwenspersoon...

Adfiz pleit voor verplicht label 'verkoopadvies'

Adfiz pleit voor verplicht label 'verkoopadvies'

Verplicht adviseurs die zich qua dienstverlening beperken tot advies over de eigen producten, het label ‘verkoopadvies’ te voeren. Dat stelt Adfiz-directeur...

Lageropgeleiden halen advies vooral bij bank

Lageropgeleiden halen advies vooral bij bank

Lageropgeleiden stappen, als zij financieel advies nodig hebben bij een verandering in de leefsituatie, eerder naar de bank (42 procent) dan naar de onafhankelijke...