Perspectief

De beloning van topmensen heeft tien jaar na het uitbreken van de kredietcrisis veel losgemaakt. De emoties zijn weer hoog opgelopen en worden vaak botgevierd op individuele personen of instellingen. Het probleem is echter omvattender. Wij zijn ons economisch denken namelijk normaal gaan vinden. Tijd voor een ander perspectief. Eerst een vaststelling: het gaat minder slecht met onze planeet. In 1820 leefde 84 procent van de wereldbevolking in extreme armoede, in 1980 was dat 52 procent en nu nog maar 10 procent. Daarnaast worden we gemiddeld een stuk ouder en hebben veel meer mensen toegang gekregen tot drinkwater en sanitaire voorzieningen.

Tot zover het goede nieuws. Elk jaar sterven nog altijd miljoenen kinderen jonger dan vijf jaar aan eenvoudig te genezen aandoeningen, moeten ruim 2 miljard mensen rondkomen van minder dan 3 dollar per dag en bezit 1 procent van de mensheid meer dan de overige 99 procent bij elkaar. En de verschillen nemen toe. Circa 40 procent van de mondiale voedselproductie gaat verloren in aanvoerketens of wordt in vuilnisbakken gekieperd. Met slechts 10 procent van het voedsel dat nooit wordt gegeten, kan een einde aan de honger in de wereld worden gemaakt.

De invloed van de mens op onze planeet is nog nooit zo groot is geweest. De aarde warmt op met desastreuze gevolgen. Tegen 2025 zal twee derde van de mensheid leven in gebieden met een ernstig watertekort. Nu al wordt 80 procent van de visgronden overbevist en er zal in 2050 meer plastic in de oceanen zijn dan vis.

Kortom, de noodzaak voor een nieuwe economie is nog nooit zo groot geweest. We verwachten van organisaties dat ze bijdragen aan een nieuwe rechtvaardige samenleving en vinden de argumenten om salarissen toch te verhogen achterhaald: we moeten wel want anderen doen het ook (maar willen we het Angelsaksische model wel heilig blijven verklaren?), als wij de salarissen niet verhogen, krijgen we geen topmensen meer (alleen al in de database van Topvrouwen.nl staan ruim 1550 board ready-vrouwen die ook nog eens andere waarden met zich meenemen) en we kunnen niets doen aan de beslissingen van Raden van Commissarissen (maar door wie en om welke reden is zo’n raad ook al weer aangesteld?).

‘Discussie gaat niet over individuele beloningen’

De beloningsdiscussie gaat niet over individuele beloningen. Het gaat over ons. Over verantwoordelijkheid. Het is een spiegel die ons allemaal een aantal vragen stelt, zoals: wanneer is genoeg nu genoeg, in hoeverre ben ik bereid te delen, wat stop ik dagelijks in mijn mond, waar en door wie wordt mijn kleding gemaakt, hoe beleg ik, waar bankier ik, hoe reis ik en welk nieuws omarm ik? Dit bepalen we allemaal zelf. En als wij het verschil maken, bewegen bedrijven vanzelf mee.

Reactie toevoegen

 
Editie
Zorgpret

Zorgpret

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 6-2023) Het ministerie van Financiën heeft onderzoek laten doen naar de gevolgen van een eventuele verruiming van het adviesbegrip...

VVP-hoofdredacteur in Communicatie Podcast

VVP-hoofdredacteur in Communicatie Podcast

Willem Vreeswijk (hoofdredacteur vakblad VVP en oprichter van de stichting New Financial Forum) was recent te gast in de Communicatie Podcast van Karine van den...

Lindenhaeghe on Tour: Ewald Bary in gesprek met Willem Vreeswijk

Lindenhaeghe on Tour: Ewald Bary in gesprek met Willem Vreeswijk

"Onze sector heeft de macht, de middelen en de ondernemers om de stap naar een betere toekomst een boost te geven. Als we mensen willen verbinden, kunnen wij met...

Boost

Boost

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 5-2020) “We hebben als financieel adviseurs de neiging om ons werk gewoon te vinden. Maar ondertussen steken we wel elke...

Dé cyberadviseur van Nederland

Dé cyberadviseur van Nederland

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP-special Cyber) Cybercriminaliteit en bedrijfsstilstand worden door ondernemers gezien als belangrijkste ondernemersrisico, zo bleek...

Trots

Trots

Professionele onafhankelijke financieel adviseurs zijn een baken voor consumenten en ondernemers en verdienen een podium. Dat is de boodschap van twee initiatieven...

Goud

Goud

In de dagelijkse hectiek van het adviesvak vergeten we wel eens waar het écht om gaat en dat is oprechte en persoonlijke aandacht voor de klant. Dat is het...

Kom maar op!

Kom maar op!

(door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Zo aan de vooravond van een nieuw jaar kan met recht gesteld worden dat heel veel in beweging is, maar dat we er ook...

Het onafhankelijk adviesvak is relevanter dan ooit

Het onafhankelijk adviesvak is relevanter dan ooit

“De wereld ziet er compleet anders uit dan 25 jaar geleden en tegelijkertijd is het wezenlijke van het adviesvak niet veranderd”, aldus Willem Vreeswijk....

Gewoon... doen!

Gewoon... doen!

Anno 2019 is de vraag niet langer relevant waarom je een bedrijf hebt opgericht en waarom je onderneemt, maar gaat het om het ‘wat’. Wat doe je precies...