Poetsen

(Willlem Vreeswijk, voorwoord VVP, in VVP 2) Het komt weinig voor, maar af en toe grasduin ik wat in het VVP-archief. Zo stuitte ik recent op een opinie van Kees Dullemond uit 2009, opgenomen in Mijn Werkboek; Succesvol ondernemen in de financiële dienstverlening . Hij schrijft onder meer: “Er zijn geen aansprekende personen (meer) die het gezicht van onze branche vertegenwoordigen. Ons werk is een doel op zich geworden. Gevoel is daarbij naar de achtergrond verschoven (…). De analist bestudeert de cijfers omdat het zijn werk is om te cijferen. Een schadebehandelaar verplaatst het schadedossier van het ‘bakje in’ naar het ‘bakje uit’ omdat hij tien schades per dag moet behandelen. Het nieuwe verzekeringsproduct wordt door de marketeer gemaakt omdat hij nu eenmaal nieuwe producten moet bedenken. De klant zit op deze manier van werken echt niet te wachten. We weten niet meer dat we dat doen omdat verzekeren het collectief dragen is van lasten die individueel te zwaar zouden zijn. Het is tijd dat we teruggaan naar het bestaansrecht van onze branche. De identiteit moet opnieuw ontwikkeld worden, zodat de financiële dienstverlening weer een gezicht – met emotie – krijgt.”
In hoeverre is bovenstaande van toepassing op de huidige tijd? Natuurlijk zijn er lichtpunten aan te wijzen, maar de wereld is wel drastisch veranderd. Of zoals Ruud Veltenaar eerder dit jaar op de Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst zei: “De wereld redden van de ondergang vraagt dat mensen zich verbinden met hun hart en met de aarde. Het creëren van een betere wereld, het goede doen, is geen project of werk, maar een levensstijl. En dat zijn dan ook meteen de hele grote vragen: gaat de mindset van mensen echt veranderen en zo ja, is het genoeg en op tijd?”
Deze tijd vraagt grotere stappen van financiële dienstverleners dan tot nu toe zijn gezet. In dit kader wijs ik op de ‘blog estafette’, een initiatief van Dick Jan Abbringh (Purpose) en Robert Witteveen (First Day Advisory Group) op het New Financial Forum (zie: www. newfinancialforum.nl). Zij nodigen jonge financieel dienstverleners uit om mee te denken en te discussiëren over belangrijke onderwerpen. Abbringh trapte de estafette af met de blog ‘Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders?’
Hij schrijft onder meer: “Juist de verzekeringssector is geboren vanuit behoefte aan onderlinge solidariteit. Verzekeraars hebben als maatschappelijke taak om deze solidariteit in de praktijk te laten werken. Je zou daarom mogen verwachten dat ze er voor iedereen zijn. Niemand uitgezonderd. En van financieel adviesbedrijven zou je wensen dat ze naast mensen staan om ze te helpen om te werken aan hun financiële gezondheid.”
Abbringh besluit met een aantal lichtpunten die hoop op verbetering bieden. Want daar is het de ‘blog estafette’ om te doen: het realiseren van een brede(re) betrokkenheid in de financiële sector.
Er is werk aan de winkel. En iedereen kan helpen poetsen. Deze VVP biedt gelukkig weer aansprekende voorbeelden van financieel dienstverleners die de sector juist in deze uitdagende tijden een menselijk(er) gezicht geven. Lees bijvoorbeeld de nieuwe column van Henk Jansen (Expat Mortgages) en lees hoe Rowin du Gardijn (27) van du Gardijn en Eline de Wit van Lemonade alle ruimte geven aan een nieuwe generatie die van betekenis wil zijn in onze sector.
Veel leesplezier.
Reactie toevoegen
Meer over
Oproep: "Durf de taart te delen"
"De verkiezingen die eraan komen? Die worden opnieuw een spiegel van hoe Nederland naar zichzelf kijkt. Maar de financiële sector hoeft niet af te wachten tot...
(Richardo Cruz Fortes, Expat Mortgages, in VVP 2-2025) Na mijn vorige column over culturele verrijking in de financiële sector kreeg ik veel positieve reacties....
Henk Jansen van start met Bright Minds
Henk Jansen is van start gegaan met zijn nieuwe onderneming Bright Minds met als payoff: ‘Vol groeikracht vooruit met Henk’. “Bright Minds is...
(Richardo Cruz Fortes, Expat Mortgages, in VVP 1-2025) Wat een prachtige sector om in te werken en om mooie dingen te realiseren voor onze klanten. Dagelijks zetten...
Richardo Cruz Fortes: verrijking in de financiële sector
"Wat een prachtige sector om in te werken en om mooie dingen te realiseren voor onze klanten. Dagelijks zetten we dat extra stapje om onze klanten te helpen en onze...
(Uit VVP 1-2025) “Word geen duurzaamheidsgoeroe, maar word een professionelere verzekeringsadviseur. Dat levert namelijk heel veel op”, aldus Kees...
In het productenpalet van Lemonade wordt nu ook een rechtsbijstandverzekering van ARAG opgenomen. De nieuwe rechtsbijstandverzekering komt beschikbaar via de Lemonade...
Inspiratiesessie INSVER op 13 maart
INSVER organiseert op donderdagmiddag 13 maart een inspiratiesessie voor financieel adviseurs. INSVER-directeur Carolien Sala: "Tijdens deze sessie vertellen wij...
“Word geen duurzaamheidsgoeroe, maar word een professionelere verzekeringsadviseur. Dat levert namelijk heel veel op”, aldus Kees Dullemond in zijn...
VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven
Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...







