Poetsen

bezems

(Willlem Vreeswijk, voorwoord VVP, in VVP 2) Het komt weinig voor, maar af en toe grasduin ik wat in het VVP-archief. Zo stuitte ik recent op een opinie van Kees Dullemond uit 2009, opgenomen in Mijn Werkboek; Succesvol ondernemen in de financiële dienstverlening . Hij schrijft onder meer: “Er zijn geen aansprekende personen (meer) die het gezicht van onze branche vertegenwoordigen. Ons werk is een doel op zich geworden. Gevoel is daarbij naar de achtergrond verschoven (…). De analist bestudeert de cijfers omdat het zijn werk is om te cijferen. Een schadebehandelaar verplaatst het schadedossier van het ‘bakje in’ naar het ‘bakje uit’ omdat hij tien schades per dag moet behandelen. Het nieuwe verzekeringsproduct wordt door de marketeer gemaakt omdat hij nu eenmaal nieuwe producten moet bedenken. De klant zit op deze manier van werken echt niet te wachten. We weten niet meer dat we dat doen omdat verzekeren het collectief dragen is van lasten die individueel te zwaar zouden zijn. Het is tijd dat we teruggaan naar het bestaansrecht van onze branche. De identiteit moet opnieuw ontwikkeld worden, zodat de financiële dienstverlening weer een gezicht – met emotie – krijgt.”

In hoeverre is bovenstaande van toepassing op de huidige tijd? Natuurlijk zijn er lichtpunten aan te wijzen, maar de wereld is wel drastisch veranderd. Of zoals Ruud Veltenaar eerder dit jaar op de Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst zei: “De wereld redden van de ondergang vraagt dat mensen zich verbinden met hun hart en met de aarde. Het creëren van een betere wereld, het goede doen, is geen project of werk, maar een levensstijl. En dat zijn dan ook meteen de hele grote vragen: gaat de mindset van mensen echt veranderen en zo ja, is het genoeg en op tijd?”

Deze tijd vraagt grotere stappen van financiële dienstverleners dan tot nu toe zijn gezet. In dit kader wijs ik op de ‘blog estafette’, een initiatief van Dick Jan Abbringh (Purpose) en Robert Witteveen (First Day Advisory Group) op het New Financial Forum (zie: www. newfinancialforum.nl). Zij nodigen jonge financieel dienstverleners uit om mee te denken en te discussiëren over belangrijke onderwerpen. Abbringh trapte de estafette af met de blog ‘Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders?’

Hij schrijft onder meer: “Juist de verzekeringssector is geboren vanuit behoefte aan onderlinge solidariteit. Verzekeraars hebben als maatschappelijke taak om deze solidariteit in de praktijk te laten werken. Je zou daarom mogen verwachten dat ze er voor iedereen zijn. Niemand uitgezonderd. En van financieel adviesbedrijven zou je wensen dat ze naast mensen staan om ze te helpen om te werken aan hun financiële gezondheid.”

Abbringh besluit met een aantal lichtpunten die hoop op verbetering bieden. Want daar is het de ‘blog estafette’ om te doen: het realiseren van een brede(re) betrokkenheid in de financiële sector.

Er is werk aan de winkel. En iedereen kan helpen poetsen. Deze VVP biedt gelukkig weer aansprekende voorbeelden van financieel dienstverleners die de sector juist in deze uitdagende tijden een menselijk(er) gezicht geven. Lees bijvoorbeeld de nieuwe column van Henk Jansen (Expat Mortgages) en lees hoe Rowin du Gardijn (27) van du Gardijn en Eline de Wit van Lemonade alle ruimte geven aan een nieuwe generatie die van betekenis wil zijn in onze sector.

Veel leesplezier.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hybride werken

Hybride werken

(Henk Jansen, Expat Mortgages, in VVP 6-2023) Ik verwacht niet dat het thuiswerken zal verdwijnen, maar ik denk wel dat het goed is als werkgevers en werknemers...

Adviesproces aan klanten verduurzamen

Adviesproces aan klanten verduurzamen

(Kees Dullemond, INSVER, in VVP 6-2023) Naast de advisering op financieel gebied verbreedt de adviseur zijn werkterrein door de ESG-richtlijnen naar ook het ecologische...

Webinar Ondernemingsplanning en duurzaamheid, deel 3: management

Webinar Ondernemingsplanning en duurzaamheid, deel 3: management

INSVER heeft, in samenwerking met Duurzame Adviseurs, het webinar ‘Ondernemingsplanning en duurzaamheid’ ontwikkeld. In het webinar, dat uit drie delen...

Met plezier werken

Met plezier werken

(Henk Jansen van Expat Mortgages in VVP 4, 2023) In mijn generatie – volgens mijn kinderen ben ik een boomer – ging je na je middelbare schooltijd,...

Verandering is de brandstof voor succesvol ondernemen

Verandering is de brandstof voor succesvol ondernemen

(Kees Dullemond (INSVER) in VVP 4, 2023) De afgelopen 65 jaar is er veel veranderd maar één ding staat vast voor Kees Dullemond (65): “Veranderingen...

SAR organiseert themadagen over duurzaamheid

SAR organiseert themadagen over duurzaamheid

De Stichting Assurantie Registratie (SAR) organiseert op 18 en 25 oktober in Oud London in Zeist themadagen over duurzaamheid. Hoe kan de adviseur een concrete...

BHB Dullemond 25 jaar: blijf in beweging

BHB Dullemond 25 jaar: blijf in beweging

(Uit VVP 3, 2023) Naarmate het adviesvak professioneler werd, nam de waarde en aantrekkingskracht van financiële adviesportefeuilles toe. BHB dullemond, dat...

Podcast Kees Dullemond over cruciale rol verzekeringen in verduurzaming

Podcast Kees Dullemond over cruciale rol verzekeringen in verduurzaming

Kees Dullemond van INSVER (hét instituut voor verduurzaming in de verzekeringsbranche) is te gast in aflevering 70 van de Duurzame Podcast.  In deze...

Jubileumuitgave BHB Dullemond ter ere van 25-jarig bestaan

Jubileumuitgave BHB Dullemond ter ere van 25-jarig bestaan

Ter ere van haar 25-jarig bestaan heeft BHB Dullemond een jubileum uitgave uitgebracht. "Het vieren van ons jubileum is voor ons hét moment om mensen te bedanken....

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...