Pole position

Pole Position

Consumenten vinden financieel advies belangrijk en de onafhankelijk adviseur staat daarbij in pole position , zo blijkt uit onderzoek ‘Trendonderzoek klantgerichtheid verzilveren 2019’ van Fred de Jong in samenwerking met Björn Bierhaalder (MCH Consultancy) en Susan Visser (Zeker Susan). Mooi nieuws voor adviseurs! Maar er zijn kanttekeningen te plaatsen.

Een belangrijke constatering uit het onderzoek ten behoeve van de VVP Dag van het Topadvies is dat consumenten iets anders verstaan onder klantgerichtheid dan adviseurs. Terwijl veel adviseurs nog vaak denken in productoplossingen, willen klanten vooral beter inzicht in en overzicht krijgen van hun totale financiële gezondheid. Daarover willen ze graag het gesprek aan met een financieel adviseur en voor die dienstverlening zijn ze ook bereid te betalen.

Natasja Naron van Gabriël Financiële Bescherming vertelde op de Dag van het Topadvies aan haar collegaadviseurs dat haar klanten enthousiast zijn over haar drie-stappenplan. “We maken eerst de persoonlijke prioriteiten helder. Wat is echt belangrijk? Welke passies geven je leven kleur? Vervolgens creëren we inzicht in het geheel van je financiën en tenslotte helpen we je om de stappen te zetten die nodig zijn. Zo worden je financiën een middel om je dromen te realiseren. Zo heb je genoeg om van te leven en genoeg om door te geven.”

Het drie-stappenplan van het advieskantoor uit Amersfoort kost 150 euro per uur en gemiddeld is er zo’n tien uur aan advies nodig. Klanten betalen dat graag, ook als de uitkomst zou zijn dat ze het prima voor elkaar hebben en er geen actie is vereist. Voor veel adviseurs was dit lastig. “Klanten betalen dus 1.500 euro om te horen dat ze niets hoeven doen?” Volgens Naron is dat logisch. “Mensen willen weten hoe ze ervoor staan. Als ze horen, uiteraard geheel onderbouwd, dat ze het prima voor elkaar hebben, dan hebben we voor hen rust gecreëerd. Dat kan heel veel waard zijn.” Dat blijkt ook uit de gemiddelde waardering voor het advieskantoor van een 9,5. En mocht iemand de dienstverlening nodig hebben, maar niet kunnen betalen, dan geeft het kantoorkorting of kan het in sommige gevallen gratis. En ja, het kantoor is financieel kerngezond.

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat consumenten het intermediair voornamelijk als zelfstandige en niet zo zeer als onafhankelijk adviseur beschouwen, ook al zal de nieuwe wetgeving, die waarschijnlijk ingaat per 1 januari 2020 hier meer duidelijkheid in gaan brengen. Tot nu toe houdt het ministerie van Financiën vast aan de driedeling: verkoopadviseur, zelfstandig adviseur en onafhankelijk adviseur, maar ook Financiën is niet gelukkig met de term verkoopadviseur en consumenten zien het verschil nauwelijks tussen een zelfstandig (bank) en een onafhankelijk (intermediair) adviseur. De kans is groot dat straks wordt gekozen voor de tweedeling: onafhankelijk en gebonden adviseur. Dat biedt meer duidelijkheid, ook al is er voor veel kantoren een keerzijde. Niet iedereen zal zich na 1 januari 2020 nog onafhankelijk mogen noemen. Alleen al hierom is een andere profilering het overwegen waard.

In deze editie van VVP schrijft De Jong: “Financieel advies zal veel meer moeten gaan over het kunnen realiseren van dromen voor later, zorgen dat er buffers zijn voor toekomstige zorgkosten en studies van kinderen etc. De zorgen van de consument zijn groot en divers, het wegnemen van die zorgen wordt de grootste kans voor financieel adviseurs in de toekomst.”

Hoogste tijd dat onafhankelijk advieskantoren hun pole position gaan verziveren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Masterclass 'De Rijkdom van Betekenis'

Masterclass 'De Rijkdom van Betekenis'

Kun je je een Nederland voorstellen zonder de focus op economische groei? Een Nederland dat binnen de draagkracht van de aarde leeft. Een land waarin economische...

Uitkomsten risicogebaseerd toezicht niet extrapoleren

Uitkomsten risicogebaseerd toezicht niet extrapoleren

(Commentaar VVP) Mag je een hele beroepsgroep te kijk zetten op basis van zo weinig onderzoeksgegevens? Die vraag dringt zich op bij de volgens de AFM “teleurstellende...

Uitnodiging voor het college 'De mythe van de prestatiemaatschappij'

Uitnodiging voor het college 'De mythe van de prestatiemaatschappij'

Het Executive Program 'De Betekenis van Rijkdom' van de Erasmus Universiteit organiseert op 29 maart in Conferentiecentrum Samaya in Werkhoven (bij Utrecht) het...

Proefcollege Kees Klomp: Winst of Waarde?

Proefcollege Kees Klomp: Winst of Waarde?

Waarom faalt ons huidige economisch systeem? Hoe ziet een hoopvolle toekomst er uit? Draait het om waarde of winst? Hoe breng je betekenis? Op 23 augustus zal Kees...

Overwinning of dode mus?

Overwinning of dode mus?

Lobbyen loont in het dossier actieve provisietransparantie, al zullen er genoeg adviseurs zijn die nog steeds vinden dat er geen provisietransparantieprobleem is...

Proefcollege Het Rendement van Geluk van Guy van Liemt

Proefcollege Het Rendement van Geluk van Guy van Liemt

Wat is geluk nu eigenlijk echt? Wat is de relatie tussen geluk en zingeving? Welke rol speelt geld hierin? Hoe meetbaar is dit alles? Op dinsdag 24 mei om 15.30...

Eerste geslaagden leergang 'De Betekenis van Rijkdom'

Eerste geslaagden leergang 'De Betekenis van Rijkdom'

Deelnemers aan de eerste leergang 'De Betekenis van Rijkdom' kregen afgelopen week hun certificaat uitgereikt door programmadirecteur Natasja Naron. De geslaagden...

Inschrijving tweede leergang 'Betekenisvol werken in de financiële dienstverlening'  van start

Inschrijving tweede leergang 'Betekenisvol werken in de financiële dienstverlening' van start

Na een succesvol eerste jaar gaat in 2022 de tweede leergang van het Executive Program ‘De Betekenis van Rijkdom’ van start. Dit onderdeel van de Erasmus...

Tweede leergang 'Betekenisvol werken in de financiële dienstverlening' van start

Tweede leergang 'Betekenisvol werken in de financiële dienstverlening' van start

Na een succesvol eerste jaar gaat in 2022 de tweede leergang van het Executive Program ‘De Betekenis van Rijkdom’ van start. Dit onderdeel van de Erasmus...

Het geheim van klantgerichtheid, deel 2

Het geheim van klantgerichtheid, deel 2

(Uit VVP 2-2021) Wat is het geheim van een duurzaam succesvol advieskantoor? VVP vraagt het aan de provinciewinnaars van de VVP Advies Award 2020. Dit zijn volgens...