Pole position

Pole Position

Consumenten vinden financieel advies belangrijk en de onafhankelijk adviseur staat daarbij in pole position , zo blijkt uit onderzoek ‘Trendonderzoek klantgerichtheid verzilveren 2019’ van Fred de Jong in samenwerking met Björn Bierhaalder (MCH Consultancy) en Susan Visser (Zeker Susan). Mooi nieuws voor adviseurs! Maar er zijn kanttekeningen te plaatsen.

Een belangrijke constatering uit het onderzoek ten behoeve van de VVP Dag van het Topadvies is dat consumenten iets anders verstaan onder klantgerichtheid dan adviseurs. Terwijl veel adviseurs nog vaak denken in productoplossingen, willen klanten vooral beter inzicht in en overzicht krijgen van hun totale financiële gezondheid. Daarover willen ze graag het gesprek aan met een financieel adviseur en voor die dienstverlening zijn ze ook bereid te betalen.

Natasja Naron van Gabriël Financiële Bescherming vertelde op de Dag van het Topadvies aan haar collegaadviseurs dat haar klanten enthousiast zijn over haar drie-stappenplan. “We maken eerst de persoonlijke prioriteiten helder. Wat is echt belangrijk? Welke passies geven je leven kleur? Vervolgens creëren we inzicht in het geheel van je financiën en tenslotte helpen we je om de stappen te zetten die nodig zijn. Zo worden je financiën een middel om je dromen te realiseren. Zo heb je genoeg om van te leven en genoeg om door te geven.”

Het drie-stappenplan van het advieskantoor uit Amersfoort kost 150 euro per uur en gemiddeld is er zo’n tien uur aan advies nodig. Klanten betalen dat graag, ook als de uitkomst zou zijn dat ze het prima voor elkaar hebben en er geen actie is vereist. Voor veel adviseurs was dit lastig. “Klanten betalen dus 1.500 euro om te horen dat ze niets hoeven doen?” Volgens Naron is dat logisch. “Mensen willen weten hoe ze ervoor staan. Als ze horen, uiteraard geheel onderbouwd, dat ze het prima voor elkaar hebben, dan hebben we voor hen rust gecreëerd. Dat kan heel veel waard zijn.” Dat blijkt ook uit de gemiddelde waardering voor het advieskantoor van een 9,5. En mocht iemand de dienstverlening nodig hebben, maar niet kunnen betalen, dan geeft het kantoorkorting of kan het in sommige gevallen gratis. En ja, het kantoor is financieel kerngezond.

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat consumenten het intermediair voornamelijk als zelfstandige en niet zo zeer als onafhankelijk adviseur beschouwen, ook al zal de nieuwe wetgeving, die waarschijnlijk ingaat per 1 januari 2020 hier meer duidelijkheid in gaan brengen. Tot nu toe houdt het ministerie van Financiën vast aan de driedeling: verkoopadviseur, zelfstandig adviseur en onafhankelijk adviseur, maar ook Financiën is niet gelukkig met de term verkoopadviseur en consumenten zien het verschil nauwelijks tussen een zelfstandig (bank) en een onafhankelijk (intermediair) adviseur. De kans is groot dat straks wordt gekozen voor de tweedeling: onafhankelijk en gebonden adviseur. Dat biedt meer duidelijkheid, ook al is er voor veel kantoren een keerzijde. Niet iedereen zal zich na 1 januari 2020 nog onafhankelijk mogen noemen. Alleen al hierom is een andere profilering het overwegen waard.

In deze editie van VVP schrijft De Jong: “Financieel advies zal veel meer moeten gaan over het kunnen realiseren van dromen voor later, zorgen dat er buffers zijn voor toekomstige zorgkosten en studies van kinderen etc. De zorgen van de consument zijn groot en divers, het wegnemen van die zorgen wordt de grootste kans voor financieel adviseurs in de toekomst.”

Hoogste tijd dat onafhankelijk advieskantoren hun pole position gaan verziveren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

Supersaai, verzekeringen!

Supersaai, verzekeringen!

Leuke podcast van De Onzichtbare Hand over te veel verzekerd zijn en waar je kunt besparen. Al was het maar vanwege de als altijd pakkende uitspraken van Jort Kelder....

Spook...

Spook...

Ineens komt er weer een spook uit de kast waar verzekeraars helemaal niet op zitten te wachten. De Consumentenbond wil dat verzekeraars hun klanten expliciet vragen...

Mensen lezen wat ze willen lezen

Mensen lezen wat ze willen lezen

Woensdag bood een FD-artikel een goed voorbeeld dat mensen lezen wat ze willen lezen. Het artikel stelde: "Hypotheekadvies gaat de komende jaren drastisch veranderen....

Genomineerd voor Advies Award 2019: Natasja Naron

Genomineerd voor Advies Award 2019: Natasja Naron

Zes advieskantoren zijn genomineerd voor de Advies Award 2019. De jury, bestaande uit de leden van het VVP Ondernemerspanel, ging op zoek naar kantoren met de A(dvies)-factor....

Workshop 'Klanten betalen graag voor advies' op vijfde Dag van het Topadvies

Workshop 'Klanten betalen graag voor advies' op vijfde Dag van het Topadvies

Eén van de vijf parallelsessies op de vijfde Dag van het Topadvies wordt gegeven door Natasja Naron, directeur-eigenaar van Gabriël Financiële Bescherming...

40-dagenkalender van advieskantoor Gabriël wegens succes herhaald

40-dagenkalender van advieskantoor Gabriël wegens succes herhaald

Voor de tweede keer geven Gabriël Financiële Bescherming en Stichting Encour een 40-dagenkalender uit rond de thematiek 'groeien in financiële rust'....

WRR-rapport stap in goede richting

WRR-rapport stap in goede richting

Dat de WRR zou pleiten voor een radicaal ander geldstelsel, viel niet te verwachten. Maar het donderdag verschenen rapport van de WRR bevat wel degelijk vergaande...

Begrippen 'verkoop' en 'advies' nog steeds niet uit elkaar getrokken

Begrippen 'verkoop' en 'advies' nog steeds niet uit elkaar getrokken

Eindelijk beweegt het in het slepende dossier 'onafhankelijkheid'. Minister Hoekstra creëert drie categorieën adviseurs: de verkoopadviseur die werkzaam...

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

  Communiceren is niet zo moeilijk, écht communiceren wel. Dat werd duidelijk op het VVP Event Communicatie. Waar het werkelijk om gaat, is het creëren...