Prachtig nieuw verdienmodel

Marco Kok 640

De financiële crisis kreeg geen vat op KOK Advies. Het kantoor had tijdig de bakens verzet, onder meer in de vorm van verbreding van het aanbod. “De financieel regisseur waar Fred de Jong het laatst over had, zijn wij!”, zegt Marco Kok.

Waar besteedt Marco Kok momenteel zijn tijd aan, behalve aan leidinggeven? Onder meer aan PensioenRust, een aparte onderneming van Kok rond software die adviseurs helpt snel en toegankelijk financieel- en pensioeninzicht te bieden. Het programma kan adviseurs ook helpen om de rol van financieel regisseur voor klanten vorm te geven. “Een adviseur kan PensioenRust gebruiken om met klanten in gesprek te gaan en te blijven over onderwerpen als pensioenaanvulling, aflossingsvrije hypotheek, vermogensopbouw en overlijdensrisico. Het snelle proces, onder andere door DigiD-koppelingen en automatisch omrekenen van pensioenen, om tot financieel inzicht te komen, maakt het mogelijk de drempel voor bestaande en nieuwe klanten aanzienlijk te verlagen. Het bieden van financieel inzicht is een groeimarkt en PensioenRust helpt adviseurs dan ook met een prachtig nieuw verdienmodel wat relatief eenvoudig te implementeren is.”

Redelijke boterham

Verschillende aanbieders constateren dat ook. Kok is door onder andere NN, Brand New Day en Scildon gevraagd zijn businesscase te presenteren aan andere adviseurs. Hij roept collega’s nadrukkelijk op om na te denken over de toekomst. “Het is momenteel weer hard rennen voor hypotheekadviseurs bijvoorbeeld. Maar we weten allemaal dat de opleving van die markt niet eeuwig gaat duren. Dus denk ook na over de vraag hoe je over vijf jaar nog een redelijke boterham kunt verdienen. Het is daarbij essentieel dat je als adviseur de rol van financieel regisseur voor klanten naar je toe trekt.”

Kok beschouwt zijn kantoor als financieel regisseur avant la lettre. Hij kon zich dan ook volledig vinden in het artikel dat Fred de Jong en Alwin Oerlemans onlangs publiceerden in Het Verzekerings-Archief.

Hypotheekportaal

Een ander project waar Kok veel tijd in stopt, is de implementatie van Accelerate. De hypotheekadviseur die werkt met deze bemiddelingssoftware heeft -dankzij het gebruik van de HDN-standaard - steeds up-todate informatie over het dossier waar hij mee bezig is. Verder biedt Accelerate een gepersonaliseerd klantportaal, dat informatie biedt en waar de klant zaken kan uploaden. Kok verwacht dat de software gaat helpen de dienstverlening nog beter af te stemmen op de individuele wens van de klant. Tegelijkertijd ontstaat finetuning van processen. De Insurance Distribution Directive, sinds 1 oktober van kracht, vroeg ook aandacht. Onderdeel van de IDD is het informatiedocument schadeverzekeringen (het IPID), dat voorafgaand aan het sluiten van een overeenkomst moet worden verstrekt. In principe schriftelijk. “Wij kunnen het echter digitaal communiceren, want dat mag als de klant er toestemming voor geeft. In onze service-abonnementen geven onze klanten toestemming voor digitale communicatie.”

Crisisbestendig

Kok zette al vroeg in op verbreding van het aanbod. Dat is niet hetzelfde als een kantoor dat alleen maar totaalrelaties wenst. Iedereen is welkom, ook de één-poster. Deze krijgt een service-abonnement (voor 7,50 euro per maand) dat bij zijn status past. Uiteindelijk kan deze klant natuurlijk heel goed uitgroeien tot totaalrelatie, zegt Kok. Terwijl hij in de markt ziet dat kantoren terugkomen op service-abonnementen, blijft KOK Advies er juist heel enthousiast over. Volgens Kok staan “onze inspanningen en beloning bij de verschillende serviceabonnementen ook in de juiste verhouding. Wij kunnen dat goed zien aan de hand van onze urenregistratie.”

Juist het brede aanbod -en er wordt nog steeds gezocht naar uitbreiding daarvan-maakte KOK Advies crisisbestendig. “Natuurlijk hebben wij ook wel iets van de crisis gevoeld; de markt voor hypotheken liep terug en daarmee onze omzet op dat vlak. Onze brede assortiment heeft dat gecompenseerd.”

Lange termijn

Tien jaar na de crisis, waar staat de financiële sector? Kok vindt dat er nog wel wat te winnen valt. Hij heeft er geen enkel probleem mee als een topbestuurder veel geld verdient, verwijzend naar de (ingetrokken) salarisverhoging van ING-CEO Ralph Hamers. “Maar dan moet daar wel een stuk risico aan gekoppeld zijn. Nu is het zo dat het risico beperkt blijft tot een negatief stukje in de krant.”

En zo’n CEO zit er vaak ook maar een paar jaar. Hij of zij heeft minder belang bij de lange termijn. “Ik wil ons bedrijf nog heel lang leiden. Dan heb ik er alle belang bij dat het kantoor ook op de lange termijn floreert.”

 

Innovatiekracht. Dat is hét ondernemersitem voor 2018. Advieskantoren hebben hun koers bepaald, weten welke klanten bij hun kantoor passen, hebben de opleidingsuitdagingen het hoofd geboden, weten dat digitalisering en robotisering hulpmiddelen zijn om sterker te focussen op het adviesvak en hebben zin in hun ondernemerschap. Wel is het zaak te blijven innoveren om de concurrentieslag aan te kunnen gaan en klanten nog beter te bedienen. VVP is trots dat ook in 2018 topondernemers bereid zijn hun kennis te delen met hun collega-adviseurs. In deze editie zijn dat: Marco Kok (KOK Advies) en Jeannette Veldsink (Veldsink Adviesgroep). Een kijkje in de innovatieve keuken van twee topchefs. Puur om collega’s verder te helpen in hun ondernemerschap.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Verzilver de verplichte AOV (advertorial FinRust)

Verzilver de verplichte AOV (advertorial FinRust)

Of de verplichte AOV er nu komt of niet, de aandacht bij ondernemers voor de persoonlijke gevolgen is hoog! Een uitstekend moment om het gesprek aan te gaan. Maar...

Laat klantreis in hele bedrijf top zijn

Laat klantreis in hele bedrijf top zijn

Uit de Adviespraktijk staat deze aflevering geheel in het teken van klantgerichtheid, hét thema van de elders in deze VVP verslagen vijfde editie van de...

Software die de klant wél centraal stelt

Software die de klant wél centraal stelt

“Belangrijkste uitdaging is om als financieel regisseur het contact met klanten zo optimaal en zo efficiënt mogelijk in te vullen. CRM-oplossingen zijn...

Juiste moment voor nieuwe concepten

Juiste moment voor nieuwe concepten

“Juist nu het economisch weer beter gaat en de kredietcrisis in de geschiedenisboeken lijkt te kunnen worden bijgeschreven, zouden adviseurs tijd en geld...